کد خبر: ۵۰۶۳۰۳
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰

شناسایی ۲۹هزار خانواده ایرانیِ در معرض خطر ناامنی غذایی

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به ۱۰ عامل اصلی خطر بیماری‌های غیر واگیر در کشور تاکید کرد: تلاش شده با همکاری سایر دستگاه‌ها، خانوارهای در معرض خطر در هفت استان ناامن غذایی کشور را شناساسی کنیم؛ به طوری که از میان ۲۹ هزار خانوار شناسایی شده، ۷ هزار مورد با ناامنی متوسط و شدید غذایی مواجه هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
دکتر علیرضا رییسی با تاکید بر اینکه بسیاری از بیماری‌هایی که امروز با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، ناشی از الگوهای نادرست تغذیه‌ای است، گفت:‌ اگر نتوانیم در این زمینه خوب اقدام کنیم، ممکن است فرصتی برای سودجویی دیگران به نام مکمل‌های غذایی، استفاد از دمنوش‌های گیاهی و ... را فراهم کنیم. برخی به دلیل  این تبلیغات سلامت‌شان به خطر افتاده است.

وی افزود: در حوزه تغذیه یکی از نکات کلیدی، تهیه غذا برای سیر شدن افراد است. علاوه بر آن باید سیری سلولی نیز ایجاد کنیم و ریزمغذی‌ها به اندازه کافی به بدن برسد. همچنین باید توجه کنیم آیا محصولی که می‌خوریم، سالم است؛ یعنی تا حد زیادی برای مصرف و الگوهای غذایی اطمینان ایجاد کنیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به نقش زنان در زمینه تغذیه سالم خانواده و جامعه تصریح کرد: اگر بتوانیم آگاهی، ‌ آموزش و توانمندی را به زنان جامعه منتقل کنیم، می‌تواند موثر باشد. در حال حاضر بیش از ۱۳۰۰ کارشناس تغذیه در مراکز سلامت جامعه و پایگاه‌های سلامت فعالیت می‌کنند.

وی همچنین اضافه کرد: یکی از فاکتورهای امنیت غذایی، دسترسی به آن است. به همین دلیل باید زیرساخت‌های آن فراهم شود. تامین غذای سالم وکافی، توان اقتصادی خانواده‌ها برای تامین غذا و انتخاب غذا مبتنی بر روش و فرهنگ صحیح تغذیه، سه بعد کلیدی امنیتی غذایی هستند. در بند ششم سیاست‌های کلی سلامت  و همچنین یکی از بندهای سند چشم انداز توسعه نیز به موضوع امنیت غذایی توجه شده است. سوء تغذیه و بیش‌خواری و اضافه دریافت انرژی از عواقب ناامنی غذایی است.

وی تصریح کرد: سال ۱۳۸۰ بار بیماری‌های غیر واگیر ۵۷.۲ درصد گزارش شد، اما در سال ۹۰ این رقم به ۷۶.۴ درصد رسید. ریشه این بیماری‌ها در تغذیه است که می‌تواند مداخله موثری در کنترل هزینه‌های سلامت ایجاد کند.

به گفته وی، رژیم غذایی ناسالم،   فشار خون بالا، ‌ چاقی، تحرک بدنی کم، دیابت، آلودگی هوا، حوادث شغلی، دخانیات و کلسترول از جمله ۱۰ عامل اصلی خطرناک بیماری‌های غیرواگیر هستند.

ریییسی همچنین اعلام کرد: مردم ایران ۳.۵ برابر مردم دنیا قند و ۲.۵ برابر نمک استفاده می‌کنند. ۹.۸ درصد جمعیت روستایی کشور و بیش از ۱۳ درصد جمعیت شهری مبتلا به دیابت هستند. از هر ۱۰ نفر در روستاها دو نفر چربی خون بالا دارند. ۵۲ درصد مردم روستا و ۵۸ درصد شهرنشینان فعالیت فیزیکی کمی دارند. علاوه بر آن بر اساس پیمایش استپس مشخص شده که ۵۰ درصد جمعیت روستایی و ۶۰ درصد شهرنشینان دچار اضافه وزن  و شش درصد روستاییان و سه درصد شهرنشینان کمبود وزن دارند. ۹۰ درصد مردم در روستاها نمک بیش از اندازه مصرف می‌کنند. همچنین فشار خون ۲۷ درصد گزارش شده است.

رییسی همچنین اضافه کرد: ما تلاش کرده‌ایم با سایر دستگاه‌ها خانوارهای در معرض خطر در هفت استان ناامن غذایی کشور را شناساسی کنیم. از میان ۲۹ هزار خانوار شناسایی شده، ۷ هزار مورد با ناامنی متوسط و شدید غذایی مواجه هستند. از میان این خانوارها ۱۳۰۰ خانواده برای اشتغال‌زایی و ۱۶۰۰ مورد برای تحت پوشش چتر حمایتی، معرفی شدند.

وی گفت: شناسایی مناطق اولویت دارد. غربالگری خانوارهای ناامنی غذایی و آموزش زنان تسهیل‌گر توسعه روستایی در زمینه ترویج غذای سالم جزو برنامه‌های آینده ما قرار دارد.
ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین