کد خبر: ۵۰۶۴۲۴
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹

ترامپ دنبال حمله به کره شمالی

یک روزنامه کره‌ای در سرمقاله خود با انتقاد شدید از طرح مطرح شده در دولت ترامپ برای «حمله محدود» به کره شمالی، نوشته است که واشنگتن هیچ اهمیتی برای جان مردم کره جنوبی قائل نیست.
آفتاب‌‌نیوز :
از هفته گذشته گزارش‌های متعددی منتشر شده که نشان می‌دهد زمزمه‌هایی از «حمله محدود» به کره شمالی برای امتیازگیری در مذاکرات احتمالی در دولت آمریکا مطرح شده است.
خبری که این گمانه‌زنی‌ها را بیش از پیش تقویت کرد، تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای کنار گذاشتن «ویکتور چا» از نامزدی سفارت این کشور در کره شمالی بود. آنطور که رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند، نامزدی او برای سفارت تقریبا نهایی شده و حتی به اطلاع کره جنوبی هم رسیده، اما در دقایق پایانی پس از آنکه چا با سناریوی اقدام نظامی علیه کره شمالی مخالفت کرده، از نامزدی سفارت کنار گذاشته شده است.
چا تنها یک روز پس از انتشار این گزارش‌ها، با انتشار یادداشتی که به نوعی تائید ضمنی احتمال اقدام نظامی آمریکا علیه کره شمالی بود، راهبرد موسوم به «بینی خون‌آلود» را زیر سوال برد و گفت حتی یک حمله محدود هم می‌تواند به وقوع فاجعه‌ای در شرق آسیا منجر شود.
روزنامه «هان کریه» کره جنوبی امروز در سرمقاله خود با اشاره به این موارد، نسبت به تبعات هرگونه اقدام نظامی در شبه جزیره کره شمالی هشدار داده و نوشته است که به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها هیچ ارزشی برای جان مردم کره شمالی قائل نیستند.
متن سرمقاله این روزنامه معتبر کره جنوبی در ادامه آمده است:
راهبرد موسوم به «بینی خون‌آلود» که اشاره‌ای به یک حمله محدود پیش‌دستانه به کره شمالی است، پس از کناره‌گیری ویکتور چا از نامزدی سفارت آمریکا در کره جنوبی، علنی شده است. بینی خون‌آلود یکی از گزینه‌های نظامی دولت دونالد ترامپ است: یک حمله در ابعاد کوچک، محدود و دقیق علیه سایت‌های هسته‌ای یا دیگر تأسیسات هسته‌ای کره شمالی، به نحوی که نهایتا به تحریک کره شمالی برای پاسخ دادن منجر نشود.
راهی وجود ندارد که بتوان فهمید این راهبرد چقدر جدی در کاخ سفید بحث شده است. در عین حال، مشخص نیست که آیا کنار گذاشتن چا از نامزدی سفارت به خاطر مخالفت او با این راهبرد بوده یا به دلایل شخصی. اما از یادداشت روز ۳۰ ژانویه چا در روزنامه «واشنگتن‌ پست» اینطور برمی‌آید که این مسئله ارتباطی با این واقعیت داشته که در روند نامزدی او بحثی درباره رویکرد «بینی خون‌آلود» بین تندروها و میانه‌روها درگرفته است. به همین دلیل است که به نظر می‌رسد اکنون در وضعی نگران‌کننده و جدی هستیم.
برای آغاز، باید گفت این تصور که کره شمالی «جرأت نخواهد کرد» که پاسخ دهد، هم خطرناک و هم ناراحت‌کننده است. این تصور بر اساس یک طرز فکر آمریکامحور شکل‌ گرفته که خیال می‌کند پاسخ متقابل کره شمالی به پایان رژیم پیونگ‌یانگ منتهی می شود. مشخص نیست تندروهای دولت ترامپ که «کیم جونگ اون» (رهبر کره شمالی) را «غیرمنطقی و غیرقابل پیش‌بینی» توصیف می‌کنند، چطور می‌توانند پیش‌بینی کنند که او هم به همان جمع‌بندی نظامی‌ای می‌رسد که آن‌ها رسیده‌اند. این قماری است که می‌تواند به بهای جان میلیون‌ها انسان تمام شود.
کسانی که از رویکرد بینی خون‌آلود طرفداری می‌کنند، یا تندروهایی با پیشینه نظامی هستند یا کسانی هستند که هیچ سررشته‌ای از مسائل نظامی و امنیتی ندارند. شناخت اغلب آن‌ها از شبه جزیره کره یا کره شمالی چیزی نزدیک به صفر است. به نظر می‌رسد اختیارات این افراد به مراتب بیشتر از توانمندی‌هایشان است. این افراد ضمنا قلدرمآب و عجول هم هستند. بر اساس یادداشت چا در واشنگتن‌پست، بعضی از فوق‌تندروها اینطور استدلال کرده‌اند که به خطر انداختن جان ۲۳۰۰۰۰ شهروند آمریکایی ساکن کره جنوبی برای اجرای راهبرد بینی خون‌آلود، به «منافع بلندمدت» و «امنیت آمریکایی‌هایی که در خاک ایالات متحده زندگی می‌کنند»، می‌ارزد. از نظر آن‌ها سرنوشت ۵۰ میلیون شهروند کره جنوبی حتی ارزش صحبت کردن هم ندارد.
دلیل اینکه اخیرا صدای تندروها در کاخ سفید بلندتر شده، مذاکراتی است که برای المپیک «پیونگ چانگ» میان کره جنوبی و شمالی در جریان است. به نظر می‌رسد که آن‌ها می‌خواهند از شکل‌گیری فضای آشتی در شبه جزیره جلوگیری کنند. به نظر می‌رسد از آنجا که آن‌ها به خلع سلاح هسته‌ای اعتقادی ندارند، معتقدند که اگر با وجود تحریم‌های رو به افزایش، آشتی میان دو کره تحقق یابد، دیگر نمی‌توان کره جنوبی را به عقب راند.
همزمان، رسوایی پرونده روسیه این احتمال را افزایش داده که او نه تنها برای انتخاب مجدد مسیر سختی پیش رو داشته باشد، بلکه حتی ممکن است استیضاح شود. بسته به اینکه نتیجه انتخابات میان‌دوره‌ای در ماه نوامبر چه باشد، ممکن است ترامپ خود را در وضعیتی بی‌اختیار بیابد. این مسئله این سوال نگران‌کننده را به وجود می‌آورد که نکند او برای خروج از بحران سیاسی داخلی‌اش، در حال بررسی حمله به کره شمالی باشد.
گزارش شده که «متیو پاتینگر» مدیر ارشد امور آسیا در شورای امنیت ملی کاخ سفید اخیرا در یک نشست پشت درهای بسته با کارشناسان آمریکایی حوزه شبه جزیره کره، گفته که یک حمله محدود می‌تواند در انتخابات میان‌دوره‌ای [به ترامپ] کمک کند.
اوضاع جدی است. دولت کره جنوبی باید هرآنچه در توان دارد برای متقاعد کردن دولت ترامپ انجام دهد تا او راهبردهای سبک‌سرانه‌ای چون «بینی خون‌آلود» را به طور کامل از روی میز کنار بگذارد. کره شمالی و جنوبی هم باید بر اساس توافقی که زمان اعلام تصمیم کره شمالی برای شرکت در المپیک «پیونگ چانگ» صورت گرفت، گفت‌وگوهای نظامی برگزار کرده و هرچه زودتر بحران نظامی در شبه جزیره را خنثی کنند. حراست از گوهر صلحی که با المپیک ظاهر شده، امروز بیش از هر زمان دیگری وظیفه‌ای حیاتی است.

منبع: افکارنیوز
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین