کد خبر: ۵۰۶۶۷۲
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴

مراقب میزان مصرف ۵ مکمل غذایی باشید

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد هشدار داده اند که بسیاری از مکمل های موجود در بازار به دقت آزمایش نشده اند و ادعاها در مورد اثرگذاری آنها روی سلامت کاملا بی اساس است.
آفتاب‌‌نیوز :
به نقل ازeverydayhealthبا این حال محققان این دانشگاه در مورد مصرف برخی از مکمل های غذایی، هشدارهایی داده اند:

مکمل روغن ماهی: مکمل های روغن ماهی اگرچه به عنوان منابعی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ برای حفظ سلامت قلب تبلیغ می شوند، اما فواید قلبی آنها اکنون تا حدی سوال برانگیز شده است. پزشکان توافق دارند که بهترین راه برای دریافت امگا ۳، از راه رژیم غذایی است. کارشناسان کلینیک مایو توصیه می کنند که خوردن ماهی، دو بار در هفته، و دیگر منابع از جمله بذر کتان، گردو و آووکادو، بهترین راه برای تامین امگا ۳ برای بدن و حفظ سلامت قلب است.

مکمل های سویا: برخی از زنان مکمل های سویا را برای تسکین علائم یائسگی استفاده می کنند اما نگرانی هایی در مورد استفاده از این مکمل ها ابراز شده است چرا که مطالعات نشان داده اند که خطر ابتلا به سرطان سینه با مصرف بیش از حد این مکمل ها وجود دارد؛ آنهم به خاطر استروژن موجود در آنها. البته در مورد مصرف دانه های سویا این نگرانی چندان ابراز نشده است.

مکمل ویتامین دی: ویتامین دی باعث جذب موثر کلسیم در بدن می شود و دوز مناسب آن، برای سلامت تمامی ارگان ها و پیشگیری از پوکی استخوان موثر است. با این حال برخی از زنان در سنین یائسگی دوز مناسب این مکمل را دریافت نمی کنند. البته این به معنای آن نیست که دریافت دوزهای بالای ویتامین دی از شکستگی استخوان ها ناشی از پوکی استخوان جلوگیری می کند. سطح خونی ویتامین دی بالاتر از ۱۰۰ نانوگرم در هر میلی لیتر، منجر به جذب کلسیم اضافه در بدن و ایجاد سنگ کلیه می شود. سطح مناسب دریافت ویتامین دی برای افراد ۱ تا ۷۰ سال، روزانه ۶۰۰ واحد و برای افراد بالای ۷۱ سال، روزانه ۸۰۰ واحد است. غذاهای سرشار از ویتامین دی عبارتند از ماهی آزاد، ماهی تن، شیر، قارچ، غلات غنی شده با ویتامین دی.

مکمل کلسیم: دریافت کلسیم برای حفظ و استحکام سلامت استخوان ها ضروری است. تحقیقات نشان می دهد که دریافت کلسیم بهتر است از راه مصرف مواد غذایی باشد تا از راه دریافت مکمل ها. توصیه ها بر این است که زنان ۱۹ تا ۵۰ سال روزانه ۱۰۰۰ میلی گرم و زنان بالای ۵۱ سال روزانه ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم دریافت کنند. شیر، پنیر، غلات و آب میوه های غنی شده با کلسیم، بهترین منابع هستند. اگرچه برای مبتلایان به هیپوکلسمی یا کمبود کلسیم، مکمل های کلسیم تجویز می شود اما دریافت بیش از حد این ماده معدنی یعنی بیش از ۲۵۰۰ میلی گرم در روز در افراد ۱۹ تا ۵۰ سال و بیش از ۲۰۰۰ میلی گرم در افراد بالای ۵۱ سال، باعث می شود مقداري از اين كلسيم اضافي به جاي آن كه به استخوان ها برود در ديواره رگهاي خوني جا بگيرد. اين امر براي افرادي كه مبتلا به بيماري ‌هاي كليوي هستند به يك مشكل خاص عمده تبديل خواهد شد زيرا دفع كلسيم به كليه ‌ها آسيب مي ‌رساند.

مکمل های مولتی ویتامین: درست است که عده ای خاص به این ویتامین های مکمل احتیاج دارند، مانند ورزشکاران یا زنان جوان که اسیدفولیک را به منظور جلوگیری از تولد نوزادانی با نقص سیستم عصبی استفاده می کنند؛ اما هیچ بررسی و تحقیقی تا کنون نشان نداده است که استفاده از ویتامین ها به صورت دارو می تواند باعث افزایش سلامتی شود. مصرف بیش از حد مولتی ویتامین ها باعث ایجاد عادات ناسالم غذایی می شود به طوری که بنا به تحقیقات، در ایالت ماساچوست آمریکا، مردم از میوه، سبزی و دانه های گیاهی استقبال چندانی نمی کنند و فکر می کنند این وضعیت را می توان با خوردن مولتی ویتامین ها اصلاح کرد.

آوای سلامت 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین