کد خبر: ۵۰۶۹۷۹
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۰
نرخ دلار باید متعادل شود | انحصار در شبکه‌های پیام‌رسان معنا ندارد | مفت‌خورهایی که مالیات نمی‎دهند

روحانی:برجام قابل بازنویسی نیست/عربستان سرعقل بیاید

رئیس‌جمهور امروز در نشست خبری خود پاسخگوی سئوالات خبرنگاران داخلی و خارجی بود، سئوالات از موضوع نوسانات نرخ ارز شروع شد و با سوالی درباره تصمیم دولت به حذف بخشی‌ از یارانه‌بگیران و افزایش قیمت حامل‌های انرژی ختم شد.
آفتاب‌‌نیوز :
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در دومین نشست خبری خود در دولت دوازدهم در سالن شهید بهشتی طی سخنانی به سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و یاد و خاطره روزهای حماسی بهمن 57 را گرامی داشت.

وی با بیان اینکه ملت ایران بعد از قرن‎ها تحقیر و رنج در نظام پادشاهی، تصمیم گرفتند تا عزت، استقلال و آزادی را محقق کرده و کشور را از انواع بی عدالتی پاک کنند؛ افزود: امروز پس از 39 سال همچنان شاهد حضور، مشارکت و استقامت مردم در برابر انواع تهدیدها و موفقیت های فراوان در عرصه های داخلی و خارجی هستیم.

به گفته وی، آرمان‎های انقلاب هدایتگر راه ما برای قرن‎های پیش رو است. هیچ‎وقت مردم از اصل آزادی و استقلال و حاکمیت ملی و مبارزه با استبداد و استعمار و مبارزه با فساد دست برنداشته‎اند. البته سبک‎های زندگی و اداره کشور باید رو به تکامل باشد.

اهم سخنان رئیس جمهور از این قرار است:

*افکار نسل جوان و راهی که آنان توصیه می کنند را باید بشنویم و بپذیریم. تنها شنیدن کافی نیست. جوانان نمی خواهند که فقط صدایشان را بشنویم. آنها دارای ایده ها و خواست‎هایی هستند. دنیای جدید را می بینند و پیشنهادات و سخنانی دارند. باید راه پیشنهادی آنها را ببینیم و مطالعه کنیم و با آنان به گفت و گو بنشینیم. مسیری که آنها می خواهند باید در اراده و خواست حکومت تاثیر گذار باشند. چرا که آنان اکثریت جامعه ما هستند.

*در زمان پیروزی انقلاب، تعداد جوانان ما 6 میلیون و 600 هزار نفر بود. امروز 25 میلیون جوان داریم. ارتباط جامعه آن روز با دنیا و سطح سواد و ارتباط عمومی اش متفاوت از امروز است. باید زمان شناس باشیم. اگر شرایط خود را نشناسیم، انجام وظیفه برای ما سخت و دشوار خواهد بود.

*دولت دوازدهم علاوه بر ادامه آرمان های انقلاب، دو هدف مهم را تعیین کرده است. اشتغال مولد و مبارزه با فقر مطلق. در بودجه سال 97 به این دو اصل توجه عمیق کرده ایم. امیدواریم که مصوبه نهایی مجلس نیز با مراعات همین اهداف باشد تا در برابر وعده ای که به مردم دادیم، موفق باشیم.

واکنش به دلار ۴۸۰۰ تومانی

*{درباره قیمت 4800 تومانی دلار} نرخ ارز را متعادل نمی بینم و باید به تعادل برسد. اگر نرخ ارز بالاتر از هفته های پیش است لزوما دلایل اقتصادی و تجاری ندارد. چون در تامین ارز و مخارج ارزی، تراز ما مثبت است و درآمد ارزی ما بیش از مخارج ارزی ماست. مضاف بر اینکه دولت کسر بودجه ندارد که بخواهد نرخ ارز را تغییر دهد. اگرچه در سالهای گذشته در چنین ماه‎های مشکلاتی داشتیم. این موضوع دلایل تبلیغاتی دارد.

*می خواهم مردم را به آینده امیدوار کنم. آینده ما حتما بهتر خواهد بود. 30 هزار میلیارد دلار فاینانس خارجی در اختیار داریم. تصمیماتی اتخاد شده که بخشی از آن را رییس بانک مرکزی اعلام کرده و مواردی نیز در آینده اعلام خواهد شد.

مردم در این مسیر پر ریسک سرمایه‎گذاری نکنند

*به مردم توصیه می کنم که در این مسیر پر ریسک قدم برندارند و از مسیرهای دیگری برای حفظ مایملک شان استفاده کنند. امیدوارم مردم به توصیه های بانک مرکزی توجه کنند تا ضرر نکنند.

*{در مورد بدهی های دولت به تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی}: دولت توصیه هایی به این سازمان دارد و باید سازمان تامین اجتماعی از بنگاه های اقتصادی دست بردارد تا مسیر درستی را بپیماید. این بنگاه ها باید واگذار شود. این شرط من با وزیر کار بوده و تا کنون قدم های خوبی برداشته است. این تنها راه اقتصاد کشور است که نهادهای دولتی و غیردولتی، بنگاه های خود را به مردم واگذار کنند.

*{درباره اینکه چطور در 40 سال گذشته با وجود تحریم ها و توطئه های ایران مسیر پیشرفت را پیموده است، رمز این پیروزی چه بوده است}: اساس پیشرفت ما برمبنای استقلال و اراده ملت ما برای تحول و پیشرفت است، یک ملتی اگر منسجم و مصمم باشد و حاکمیت هم حاکمیت مردم باشد و کسانی که در حکومت هستند منتخب خود ملت باشند آن ملت آرمان های خودش را پیش خواهد برد. خوشبختانه امروز نسبت به روزهای اول انقلاب در بعد علمی، فناوری، بهداشتی، توسعه انسانی و ...در آمارهای بین المللی رشد خوبی داشتیم.

*به اعتقاد من تا زمانیکه ما به آینده خودمان کاملا امیدوار هستیم و سرمایه اجتماعی ما روز به روز تقویت می شود و از امکانات کشور درست استفاده شود مسیر پیشرفت را ادامه خواهیم داد، آمار و ارقام به ما می گوید در سالهای اخیر رشد اقتصادی ما هموار وجود داشته است، یک زمانی رشد اقتصادی 3 درصد بود ولی سال گذشته رشد اقتصادی دو رقمی شد. به مردم قول می دهم شاهد رشد مداوم و مستمر اقتصادی کشور باشیم.

گوش دولت برای شنیدن صدای مردم شنواست

*(در پاسخ به این سوال که شما گفتید تا دیر نشده صدای مردم را باید شنید آیا شما صدای مردم را در اعتراضات اخیر علیه تورم و گرانی و ناکارآمدی برخی مدیران شنیدید؟ و چه تصمیمی برای رفع این دغدغه ها گرفتید و بنا به ترمیم تیم اقتصادی دولت دارید): مردم هم در زمینه اقتصادی اعتراض دارند و بحق هم هست اما اعتراض مردم فقط اقتصادی نیست، اعتراضات اجتماعی، فرهنگی، روابط بین الملل و ... هم مردم حرف دارند، گوش ما باید کاملا شنوا باشد ،بدانیم مردم چه می خواهند. از اول دولت یازدهم تا الان مسیر تورم به سمت پایین بوده نه بالا. تورم اول 40 درصد بودامروز تورم 8/2 درصد است یعنی مسیر ما درست است. وقتی شروع کردیم رشد اقتصادی ما در سال 91 منفی هفت بوده است و سال گذشته رشد اقتصادی دو رقمی شده است این یعنی مسیر دولت درست بوده است.

*معنای این حرف ها این نیست که همه مشکلات حل شده است. اینکه مستمری مستمری بگیرهای اقشار پایین مثل کمیته امداد و بهزیستی را بیش از 3 برابر کردیم.این یعنی ما به بخش فقر و مردم در رنج توجه داریم اینکه در بودجه امسال در تبصره 14 برای ریشه کنی فقر مطلق بودجه گذاشتیم یعنی به رفع فقر توجه داریم، اینکه در تبصره 18 ما در بودجه 97 برای اشتغال منبع گذاشتیم یعنی به اشتغال توجه داریم. اینکه شعار دولت مبارزه با فقر مطلق و اشتغال مولد است یعنی دولت از قبل گوش شنوایی داشته و امروز هم دارد.

به اعتراضات احترام می‌گذاریم

*دولت به اعتراض مردم احترام می گذارد. در بین دولت ها رسا ترین حرف را این دولت گفته که اعتراض را می پذیرد و قبول می کند. خیلی وقتها بوده که اعتراض را نپذیرفتند.  من خوشحالم که امروز همه می گویند صدای مردم را باید شنید این روز بسیار مبارکی است که همه این را می گویند .

*{درباره مذاکره ایران با کشورهای جهان در موضوعات منطقه‎ای}: در منطقه پیچیده مشکلات فراوانی را شاهد هستیم، راه حل اساسی مشکلات را مذاکره با کشورهای منطقه می دانیم، البته هیچ گاه ابایی نداریم که با کشورهای غیرمنطقه ای هم حرف بزنیم و صحبت کنیم.

* هیچ ملاقات مهم خارجی نداشتم، مگر آنکه یکی از مباحث ما درباره منطقه بوده باشد. همیشه هدف خود را حاکمیت مردم منطقه بر سرنوشت خود، ثبات منطقه، مبارزه با تروریسم و عدم دخالت قدرت های خارجی در مسائل منطقه اعلام کردیم. از قدرت های فرامنطقه ای خواستیم به فکر فروش تسلیحات خود در منطقه نباشند. البته درباره منطقه همچون گذشته صحبت و رایزنی می کنیم. حتی گاهی از آنها کمک می خواهیم.

برای خاموش کردن جنگ یمن با مقامات اروپایی و غیراروپایی مذاکره کردیم

*در حاشیه اجلاس سازمان ملل از مقامات اروپایی و غیراروپایی خواستم برای خاموش کردن جنگ یمن و پایان یافتن بمباران مردم یمن، از ظرفیت های خود استفاده کنند بنابراین درباره مسائل منطقه با دنیا حرف زدیم و خواهیم زد.

*حتما باید به آینده امیدوار باشیم، این یک شعار نیست، برای آن دلیل دارم. به استان کرمان می رفتم 10 هزار میلیارد تومان طرح و پروژه در یک روز افتتاح شد و حتی استاندار دعوت کردکه سال آینده برای افتتاح 10 هزار میلیارد تومان طرح و پروژه دیگر به کرمان بروم. این نشان می دهد جامعه با نشاط است و پیشرفت می کند.

تریبون ها و رسانه ها همراه دولت باشند تا سرمایه ها فرار نکنند

*رقم سرمایه گذاری های خارجی و فاینانس ها نسبت به گذشته بیشتر شده است. برای کسب فناوری های پیچیده با کشورهای خارجی در حال مذاکره هستیم. در دولت دوازدهم می خواهیم نوسازی ناوگان حمل و نقل را انجام دهیم. طرح های سال 97 همه به معنای امیدواری درباره مسائل اجتماعی و فرهنگی است. در مجموع اگر می خواهیم سرمایه و فناوری جذب کنیم و سرمایه ایرانیان عزیز به کشور برگردد، راهش این است که تریبون ها و رسانه ها همراه دولت باشند. سرمایه و سرمایه گذار هر دو مثل آهو می مانند، سریع فرار می کنند نباید سرمایه ها را فراری داد.

*{درباره درخواست ایران از ترکیه برای پایان دادن به عملیات نظامی در شمال سوریه} برای مسائل منطقه به ویژه سوریه روابط خوبی بین ایران، ترکیه و روسیه وجود دارد. امروز با آقای پوتین صحبت می کردم، یکی از نکات او این بود که ضروری است، در آینده نه چندان دور برای منطقه و سوریه سه کشور دوباره با هم نشستی را داشته باشند.

*روابط ما با ترکیه و روسیه بسیار خوب است. موضع اصولی ما این است که ورود یک ارتش به خاک کشور دیگر باید با رضایت دولت و ملت آن کشور باشد، اگر آنها اجازه ندادند، این اقدام را درست نمی دانیم. دلمان می خواهد عملیات در شمال سوریه زود پایان بپذیرد، این عملیات ثمری نخواهد داشت. همچنین حضور آمریکایی ها را در سوریه محکوم می کنیم، آنها اهداف بسیار ناصحیحی را در منطقه دنبال می کنند چون قصدشان تجزیه سوریه است. در عین حال روابط سه کشور ادامه خواهد داشت.

* ایران برهم زننده توافق برجام نخواهد بود.

* {در واکنش به ناکافی بودن بودجه فرهنگ برای حل مشکلات زیرساختی و مشکلات مطبوعات در تامین کاغذ روزنامه} وزارت ارشاد یکی از از یگان‎هایی است که وظیفه دارد به این امور بپردازد. انتشار روزنامه ها برای ما اهمیت دارد و مشکلات آنها را باید وزارت ارشاد پیگیری کند. اینکه بودجه فعلی کفایت می کند یا خیر را اگر از آقای صالحی بپرسیم، می گوید کافی نیست و اگر از آقای نوبخت بپرسیم می گوید حتما کافی است! به هر صورت ما پیگیر این مشکلات هستیم.

به سینما علاقه‎مندم،اما فیلمی درجشنواره ندیدم

* فیلم های فجر را هنوز ندیدم اما به فیلم و سینما علاقه دارم .

*{در پاسخ به سوالی درباره تهدیدهای ترامپ علیه توافق هسته ای ایران} اولا من خوشحالم بعد از یک سال آقای ترامپ هنوز نتوانسته آن فریاد "برجام را پاره می کنم" را محقق کند و این نشان می دهد توافق برجام انقدر استحکام داشته که نتوانسته خدشه ای به آن وارد کند. اینکه آمریکا چه می خواهد بکند ما نمی دانیم و نه تنها ما بلکه دوستان آنها هم نمی دانند و هیچ کس قادر نیست و نمی تواند پیش بینی کند که آمریکا چه می کند؛ حتی نمی دانند درمورد توافق های تجاری و آب و هوا چه خواهد کرد. در هر صورت ما اصولی داریم که بر اساس آن ادامه خواهیم داد؛ ما بر هم زننده برجام نخواهیم بود و درمورد این معاهده هم نه خطی به آن اضافه می شود و نه خطی از آن کم می شود. این یک توافق هفت جانبه و بین المللی است که شورای امنیت سازمان ملل نیز آن را تائید کرده است. 

*آقای ترامپ بداند که برجام یک تعهد حزب دموکرات نیست و یک تعهد بین المللی است. اگر از آن خارج شود، اعتبار خود را زیر سوال برده است. البته در صورتی که اهداف ما تامین نشود، پیش بینی هایی داریم؛ اما قطعا تصمیم امریکا عامل اصلی تصمیم گیری ما نیست.

وزیر علوم اعتراضی به بودجه وحقوق اساتید نداشت

* {در پاسخ به سوالی درباره بودجه دانشگاه ها و حقوق اعضای هیات علمی} آنچه بیشتر دانشگاه ها دنبال می کردند تقویت آزمایشگاه ها و ابزارهای کمک آزمایشی و آموزشی بود. ما می خواستیم 400 میلیارد از صندوق کمک بگیریم که ساز و کار خود را داشت.  وزیر علوم از این بابت اعتراضی نداشت. البته یک اعتراض کلی همه وزرا دارند که باید دنبال کنیم و اغلب هم اعتراضات بحقی است، اما من چیزی یادم نیست که در لایحه بودجه درباره حقوق اعضای هیات علمی موضوعی داشته باشیم.

*{درباره حوزه های ایجاد یک میلیون و 33 هزار شغل}: از خود اقای نوبخت می پرسیدید.(خنده) این رقم اعلام شده یک پیش بینی است و سازمان برنامه و بودجه چنین پیش بینی دارد این پیش بینی هم برمبنای بودجه ای است که به مجلس دادیم. برای اشتغال تبصره اصلی بودجه سال آینده تبصره 18 بوده است اما تغییرات زیادی در کمیسیون تلفیق بر روی آن شده است البته هنوز مصوبه مجلس نهایی نیست ولی در کمیسیون تلفیق تغییراتی کرده است بنابراین آنچه دولت متعهد بود برمبنای تبصره 18 بود.قرار بود مجموعه پولی که بدست می آمد برای 4 سال برنامه ریزی شود. این تبصره تا الان مطابق با پیشنهاد دولت نیست، در نهایت باید ببینیم چه تصمیمی گرفته می شود. اما در سال گذشته ما حدود 700 هزار نفر اشتغال ایجاد کردیم تلاش می کنیم که این رقم امسال بیشتر شود. سال آینده حتما این رقم افزایش خواهد یافت. اما اینکه به یک میلیون می رسد یا نه نمی توانم الان بگویم. اگر تبصره ها به آن صورت که دولت مشخص کرده تصویب شود بله ممکن است.

*تمرکز دولت بر ناوگان فرسوده و بازسازی ناوگان بوده است که اجرایی وعملیاتی خواهد شد. بازآفرینی شهرها هم طرح جدیدی است که جزئیات آن را اعلام خواهم کرد. 240 هزار شغل در این بازآفرینی پیش بینی شده است. اشتغال های خرد و متوسط جز موارد مورد تاکید دولت است. طرح هایی هم وزارت رفاه و تعاون برای اشتغال دارد که در سال 97 اجرایی خواهند شد، حتی اگر مشکلی در مصوبه مجلس هم بود به وزیر گفته ام درباره منبع بودجه آن صحبت کرده و این طرح ها را اجرا خواهیم کرد.

*(در پاسخ به سوالی درباره حذف برخی ردیف های جدول شماره 17): جدول شماره 17 این اشکال را داشت که دستگاه هایی به عنوان کمک از دولت پولی می گرفتند اما اینکه کجا مصرف می شود و این بودجه چه می شود مشخص نبود. یک آمار ظاهری به ما می دادند ولی اثرات آن مشخص نبود.

*یکی از ویژگی های بودجه امسال شفافیت بود. بودجه ای که قرار است هم برای دولت شفاف شود هم مردم مطلع باشند که بودجه ها کجا مصرف می شود. بخشی از بودجه ردیف های این جدول زیر نظر وزارت ارشاد رفتند تا بر آنها نظارت بیشتر شود نه اینکه ما بودجه ندهیم. بحث این است که نباشد شرایط به نحوی باشد که ما بودجه بدهیم و از عملکرد آنها مطلع نباشیم. البته حتما دولت مواردی از این دستگاه ها را حذف کرده است.

*(در پاسخ به این سوال که سال 2018 سال پیچیده ای و سختی برای ایران خواهد بود، شواهد می گوید طرف آمریکایی به دنبال ناکارآمد کردن دولت شما است، شما مشخصا برای این گره‌های سیاسی در منطقه ای و فرامنطقه ای چه برنامه ای دارید): در اینکه آمریکا دنبال ایجاد مشکل برای ملت و دولت ایران است تردیدی نیست، اگر در دولت قبلی آمریکا هم بحث این اشکال آفرینی بود اما در این دولت همه اتفاق نظر دارند که با همه توان به دنبال اخلال برای دولت ایران باشند. اما اینکه چقدر توانمند است و توانایی این را دارد جای بحث دارد. مثلا همین اعتراضات ایران را تبدیل به مساله سیاسی و بین المللی و امنیتی کرد تا در شورای امنیت علیه ایران رای بگیرد ولی شکست مفتضحانه ای در این ارجاع خورد که همه کشورها با او مخالفت کردند و به جای گوش دادن به او بر تثبیت برجام تاکید کردند.

نشنیده بودیم در کاخ سفید هم چلوکباب بدهند

* ما اولین‌بار است که می‌شنویم در کاخ سفید رئیس‌جمهوری نهار می‌دهد که بتواند در شورای امنیت رأی بیاورد. حالا ما شنیده بودیم که در برخی کشورها شب انتخابات برای رأی چلو کباب می‌دادند اما در کاخ سفید نشنیده بودیم که یک رئیس جمهور برای رای گرفتن از اعضای شورای امنیت چلوکباب بدهد(خنده) تصور نکنیم که چون آمریکا تصمیم گرفته فشار بیارود به ما فشار می آید. قاطعانه در مقابل آمریکا خواهیم ایستاد. من هم علامتی نمی بینیم که بگوییم سال 2018 سال سختی برای ما باشد. در بعد اقتصادی هم امریکا همیشه دنبال تحریم و فشار بوده است، ممکن است بیشتر هم شود ولی روابط ما با اتحادیه اروپا از همیشه بهتر است، در مقایسه با سال های قبل و حتی سال های 2005 بهتر است. روابط ما با روسیه و چین از همیشه بهتر و خوب است. با اکثر کشورهای منطقه روابط خوبی داریم. الان هم آمریکا طرح هایی برای سوریه دارد اما ناموفق خواهد بود. این نیست که در سال آینده ما دچار مشکل خاصی باشیم بخاطر مشکل آمریکا. تدبیر ما هم در برابر فشار آنها ادامه خواهد یافت.

*(در پاسخ به این سوال که برنامه دولت برای شبکه های اجتماعی چیست): بحث مربوط به فضای مجازی و فضای اینترنت بسیار مهم است، وقتی ما در حال حرکت به سمت دولت الکترونیک هستیم این امر اهمیت دارد. ما به فکر این هستیم که ارتباط بهتری با دنیا داشته باشیم و دانش روز دنیا را دسترسی داشته باشیم و حتی در بعد اشتغال هم این فضا برایمان مهم است. وزیر ارتباطات گفت در دوسال گذشته 200 هزار شغل در فضای مجازی بوجود آمده است و موبایل محور است بنابراین فضای اینترنت و مجازی مهم است. ما در حلا گسترش نسل سه و چهار موبایل در سراسر کشور هستیم. اهدافی که داریم فرهنگی و اجتماعی واقتصادی است. حتی اهداف سیاسی هم داریم. الان رئیس جمهور آمریکا یک توئیتی می کند بعد میلیون ها پاسخ به او داده می شود به نحوی که گاهی عقب نشینی می کند یا حتی عذرخواهی میکند. بنابراین در این دنیا این فضا تبدیل به یک بازیگر عمده شده است. امروز آثار این شبکه های اجتماعی بیشتر خواهد شد. دولت مصمم است که هم در زیرساخت و هم محتوا و هم در زمینه پلتفروم هایی که نیاز داریم به سمت توسعه حرکت کنیم .

انحصار در شبکه های پیام رسان معنا ندارد

*امروز دسترسی به اینترنت بیشتر شده است و چند ثانیه برای دانلود یک فیلم کافی است. الان کسی حوصله و فرصت ندارد که نیم‌ساعت معطل شود که بخواهد در اینترنت یک اثر فرهنگی را مشاهده کند. در زیرساخت ها کار خوبی انجام شده است. در شبکه ملی هم قدم های خوبی برداشته شده است. من این را هم بگویم که دولت مصمم است که هر شبکه داخلی و پیام رسان داخی را تقویت کند، اما در این زمینه انحصار معنا ندارد اگر بنا باشد که اپلیکشن و پیام رسانی بخواهد همه فضا در اختیار او باشد به نفع ما نیست. انحصار در فضای مجازی نادرست است باید شبکه های مختلف داخلی و خارجی را داشته باشیم و مردم خودشان انتخاب کنند.

دوره دیش پایین انداختن از پشت بام تمام شده

*در فضای مجازی عمدتا خود ما محتوا درست می کنیم. نسل جوان ما و جوانان ما همه آنهایی که معتقد به انقلاب هستند و به هویت ایرانی خودشان ارج می نهند وارد این فضا شوند در این صورت این فضا چالش و خطر نمی شود بلکه تبدیل به فرصت می شود. دوره ای که بگوییم این را ببندیم آن یکی را بگیریم، دیش را از پشت بام بندازیم پایین گذشته است . باید در فضای مجازی سوادآموزی کنیم که جوانان به به نحو احسن از این فضا استفاده کنند.

برای دفاع از کشورمان در استفاده از سلاح های متعارف با هیچ کس مذاکره نخواهیم کرد

*{درباره نگاه ایران به اصرار آمریکا و احتمالا اروپا برای مذاکره در موضوع اصلاح بخشی از برجام و کنترل برنامه موشکی و احتمال از بین رفتن فرصت گفت‎وگو بین ایران و آمریکا به واسطه این مسئله}: فرصت خوبی نبود که از بین برود یا نرود!

*برجام قابل مذاکره یا بازنویسی نیست، یک توافقی است که بعد از 30 ماه تلاش امضا شد و شورای امنیت سازمان ملل آن را تأیید کرد. بنابراین تبدیل به یک توافق بین امللی شده است.

*هرچه برای دفاع کشور نیاز داریم اعم از هواپیما، موشک و زیردریایی استفاده خواهیم کرد. تعهد ما دربرابر دنیا این است که دنبال سلاح کشتار جمعی نرویم، البته اینکه دنبال سلاح کشتار جمعی نمی رویم نه برای تعهد به دنیا، بلکه برای عمل به فتوای رهبر انقلاب اسلامی است.

*برای دفاع از کشورمان در استفاده از سلاح های متعارف با هیچ کس مذاکره نخواهیم کرد. موشک های ایران هیچ گاه تهاجمی نبود بلکه تدافعی است، در ایران هیچ گاه سلاح کشتار جمعی ساخته نشده است.

آمریکایی ها اگر فرصتی را برای مذاکره با ایران می خواهند، خوب بود از فضای برجام استفاده می کردند

*آمریکایی ها اگر فرصتی را برای مذاکره با ایران می خواهند، خوب بود از فضای برجام استفاده می کردند، اگر به تمام تعهدات خود عمل می کردند، شرایط به نوعی ایجاد می شد که ممکن بود درباره موضوعات دیگری هم صحبت کنیم، این فرصت را خودشان از بین بردند. قبلا گفتم کلید فضای روابط ایران و آمریکا دست واشنگتن است؛ اگر آمریکایی ها ازفشار، تهدید و تحریم دست بردارند، به طبع آن فضا خوب می شود.

*{درباره ائتلاف سعودی و اسرائیلی علیه ایران}: شرایط نسبت به گذشته متفاوت است. دولت امروز آمریکا با دولت های گذشته این کشور تفاوت دارد. در داخل کاخ سفید آدمی تأثیرگذار و صهیونیست هست که دائم با اسرائیل رفت و آمد و بر معادلات جهانی تأثیر دارد. اسرائیلی ها فکر می کنند ترامپ در کنار آنها است؛ در عربستان هم کسانی سرکار آمدند که پختگی لازم را درباره مسائل منطقه ندارند و فکر می کنند از چنین روابطی می توانند علیه ایران، علیه قدس و منطقه استفاده کنند.

*ترامپ در این زمان بیت المقدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام می کند که حالا از موضع چند کشور بگذریم، همه با این موضع غلط مقابله کردند. ما در این زمینه باید هوشیاری لازم را داشته باشیم. کشورهای منطقه بیش از گذشته باید متحد باشند.

* افرادی که در ریاض حاکم هستند مسیری که انتخاب کردند نادرست است و آنها را به نتیجه نمی رساند. تلاش کردند داعش بر سوریه مسلط شود، نتیجه اش چه شد؟ با بمباران یمنی ها به کجا رسیدند؟ اگر کسی فکر کند اسرائیل دشمن ایران و دوست ملت های منطقه است، خیر تصور اشتباهی است. اسرائیل با همه کشورهای اسلامی دشمن است. صهیونیست ها دائم به فکر توطئه، تهاجم و تصرف هستند، دشمن اصلی در منطقه صهیونیسم است. راه پیشرفت مسلمانان وحدت کشورهای اسلامی است، باید اختلاف ها را کنار بگذاریم، عربستان سرعقل بیاید، مسیر خود را عوض کند و منافع ملت خود و ملت های مسلمانان را مدنظر قرار دهد.

*{درباره میزان کاهش وابستگی نفتی و تقویت توریسم}: ما قدم به قدم باید از صادرات نفت خام فاصله بگیریم و همانند صادرات گازوئیل، به صادرات بنزین و گاز برسیم. باید اتکای بودجه به نفت را کاهش دهیم. کشور در بودجه جاری نباید متکی به نفت باشد بلکه عمده اداره کشور براساس مالیات باید انجام شود. البته منظور آن نیست که به قشر مالیات دهنده همچون کارمند و بنگاه اقتصادی تولیدی فشار آوریم. بلکه آنهایی که مالیات نمی دهند، همه باید در کشور مالیات دهند. رهبر معظم انقلاب در جلسات هفتگی با ایشان دارم ای تأکید کردند که همه باید تلاش کنند تا فرهنگ پرداخت مالیات در کشور جا بیفتد چون یک ضرورت است.

روایتی از مفت‌خورهایی که مالیات نمی‎دهند

*قدیم‎ها می گفتند فلانی مفت خور است! مگر می شود کسی نخواهد مالیات دهد؟ همه ما وظیفه داریم، مالیات قانونی را پرداخت کنیم. اگر گفتیم یک دستگاه مالیات ندهد، بقیه بدهند یعنی رانت و رقابت ناسالم یعنی نگذاشتیم اقتصاد و بخش خصوصی تحرک لازم را داشته باشد.

*دولت یازدهم نسبت به دولت قبل اتکای خود را به نفت کمتر کرد. امسال 32 درصد بودجه به صندوق توسعه ریخته می شود. 14 درصد هم برای توسعه صنعت نفت است.

*{درباره توجه به شرکت های دانش بنیان}: برای کمک به شرکت های دانش بینان کارهای زیادی شده است، کمک می کنیم وام لازم را در اختیارشان قرار دهیم. امروز مهاجرت معکوس در کشور شروع شده، جوانان لایق به کشور برگردند و به مردم خدمت کنند. ما در سال آینده حمایت مان را از اقتصاد و شرکت های دانش بنیان ادامه می دهیم.

نیازمند گفت‌وگوی ملی هستیم

* ما نیاز به یک گفت و گوی ملی داریم که در این راستا احزاب و سمن ها می توانند نقش آفرینی کنند.

* (در پاسخ به این سوال که بسیاری از تحلیل گران معتقدند، انتخاب آینده نه بین اصولگرایان و اصلاح طلبان بلکه انتخاب بین پوپولیست های یارانه ای و جامعه مدنی است و باید جامعه مدنی تقویت شود تا در زمان انتخابات تاثیرگذار باشد):اتکای ما در جامعه مدنی فقط نباید به احزاب باشد. الان سمن‌ها بخش بزرگی هستند در زمینه‌های مختلف فعالیت خوبی دارند. احزاب ما متاسفانه عمدتا مثل مغازه‌های فصلی در ایام انتخابات فعال می‌شوند.

*مردم بیایند در گفتمان‌هایی که در آینده‌شان مهم است بحث کنند. مگر نمی‌گوییم آلودگی هوا و زلزله؟ همه دنبال این هستیم که بگوییم بنزین و نان ارزان می‌شود. اینها درست و ممکن است عده‌ای کف بزنند برایمان اما مگر نباید آلودگی هوا حل شود؟ الان فقط مدارس را تعطیل می‌کنیم که ساده‌ترین و شاید بدترین راه است. راه صحیح و عاقلانه بدون پول ممکن نیست. باید خودروها و وسایلی که مصرف‌کننده انرژی هستند اصلاح شوند. این بودجه می‌خواهد. همین طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل بودجه می‌خواهد.

*عربستان سعودی که چند برابر ما نفت می‌فرشود از پارسال تا امسال بنزین و گازوئیل را دو برابر کرده است. ما به مجلس گفتیم همفکری و هماهنگی کنند. وزیر نفت ما اعلام کرد روزانه معادل 5.5 میلیون بشکه نفت مصرف می‌کنیم! همه خیابان‌های ما تبدیل شده به پارکینگ.

*اشکال ما باید رفع شود. جامعه مدنی درباره اینها باید گفت‌وگو کند. باید گفت‌وگوی ملی راجع به مسائل اساسی کشور راه بیفتد. محیط زیست از مسائل بسیار مهم است. من مکرر به این فکر افتادم و در دولت مطرح کرده‌ام. باید گفتمان‌سازی ما بخشی به سمت مهم‌ترین مسائل اجتماعی کشور برود.

* { درپاسخ به این سوال که پیمان همکاری های دوجانبه ایران و افغانستان به کجا رسید و آیا ایران حاضر است کمک های مستشاری به افغانستان بکند} افغانستان همسایه شرقی ما هست که رابطه خوبی داریم و ایران نیز مهمان نوازی خوبی نسبت به براداران و خواهران افغان بوده است. ما یک معاهده اساسی با افغانستان از زمان رئیس جمهور قبلی این کشور امضا کردیم که یک معاهده همه جانبه بوده و تا امروز بخش هایی از آن اجرا شده و بخش هایی باقی مانده است.

*ما از اینکه مردم افغانستان با پدیده تروریسم مواجه هستند بسیار متاسفیم و آماده ایم هر گونه کمک مستشاری به آنها ارائه کنیم. البته آمریکا می خواست امنیت برقرار کند اما امروز شاید یکی از دلایل افزایش تروریسم و جذب جوانان به این گروه‌ها همین حضور نیروهای خارجی باشد.

*{درپاسخ به سوالی درباره نوسازی حمل و نقل) در نوسازی خمل و نقل اهدافی وجود دارد که می تواند اشتغال را افزایش دهد و فناوری را وارد کشور کند. به لحاظ محیط زیست هم بسیار برای ما مفید است مضاف برآنکه ما با نوسازی می توانیم در زمینه انرژی صرفه جویی خوبی داشته باشیم و رفاه حال مردم را به ارمغان بیاوریم. در بازآفرینی شهرها نیز می تواند موثر باشد به گونه ای که برای خانه اولی ها امکان تامین مسکن وجود خواهد داشت. ما در این طرح ها اهداف مختلفی را دنبال می کنیم که امیدواریم بتوانیم آنها را محقق کنیم .

اگر افرادی که یارانه نیاز ندارند را شناسایی کنیم حذف می‌شوند

* {در پاسخ به این سوال که دولت قرار بود هم قیمت بنزین را افزایش دهد و یارانه بگیرهایی را که نیاز ندارند را حذف کند اینکه اینگونه نشد آیا به دلیل انتخابات ریاست جمهوری است؟}: این سوال سوالی اقتصادی با بوی سیاسی است. هر دو این صحبت (افزایش قیمت بنزین و حذف یارانه بگیران) درست است. امروز ما به همه اقشار یارانه پرداخت می کنیم که نباید اینگونه باشد و قرار بود مجلس هم کمکی بکند که این امر اتفاق نیفتاد. البته ما جلسات متعددی با کمیسیون تلفیق و رئیس مجلس داشتیم که نتوانستیم به یک راه حل برسیم. در این زمینه ما و مجلس هدفمان یکی است اما در شیوه به نتیجه نرسیدیم. درمورد بنزین هم اختلافی نداشتیم اما قبول داریم که باید این کار صورت بگیرد و در این مسیر لازم است به مردم توضیح داده شود.

*دولت اگر افرادی را که نیاز به یارانه ندارد را بتواند شناسایی کند و یارانه انها را حذف کند حتما این کار را خواهد کرد اما مشکل شناسایی این افراد است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین