کد خبر: ۵۰۷۴۵۸
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۹

پرونده رئیس‌جمهور جنجالی فیلیپین به لاهه رفت

دادستان دیوان کیفری بین‌المللی مستقر در لاهه اعلام کرد: پرونده قضایی بررسی جرائم انجام شده و مرگ غیرقانونی هزاران نفر از مردم فیلیپین در جریان برنامه مقابله با مواد مخدر رودریگو دوترته رئیس جمهوری این کشور در این نهاد قضایی گشوده شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
بسیاری از نهادهای حقوق بشری و برخی سازمان های بین المللی و خانواده های بسیاری از قربانیان برنامه مقابله با مواد مخدر دوترته در فیلیپین از شاکیان علیه دوترته در این پرونده هستند.

'فتو بنسودا' دادستان دیوان کیفری بین المللی با انتشار بیانیه ای که در رسانه های آسیایی بازتاب داشت، اعلام کرد از سال 2016 شرایط را از نزدیک در ونزوئلا و فیلیپین مورد پیگیری قرار داده است.

دادستان دیوان کیفری لاهه افزود: پس از بررسی های مستقلانه و دقیق تصمیم گرفته شد تا با توجه به شرایط و اوضاع هریک از این کشورها پرونده قضایی برای بررسی کاملتر در مورد ارتکاب جنایت علیه بشریت گشوده شود.

وی تاکید کرد : متخصصان جرم شناسی در این دیوان تمام شکایات مرتبط با برنامه جنگ علیه قاچاقیان مواد مخدر در فیلیپین را از اول جولای 2016 (دوره ریاست جمهوری دوترته ) مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و این بررسی ها ادامه خواهد داشت.

مقام عالی این نهاد بین المللی گفت: طبق گزارش های دریافتی از تاریخ یاد شده تاکنون هزاران نفر در فیلیپین قربانی برنامه ای شده اند که به دستور دوترته آغاز شده است.

گفته می شود بسیاری از این افراد توسط نیروهای پلیس مقابله با مواد مخدر فیلیپین و قتل های فراقضایی(بدون تشکیل دادگاه) کشته شدند.

دیوان کیفری بین المللی لاهه از سال 2002 جرایم علیه بشریت را در سراسر دنیا در دو بخش حقیقی و حقوقی مورد پیگرد قضایی قرار می دهد. این دیوان نخستین مرکز قضایی بین المللی برای رسیدگی به جرائمی مانند نسل‌کشی، جنایات علیه بشریت، جنایت جنگی و تجاوز است.

این دادگاه تاکنون پنج موضوع نسل کشی اوگاندا، نسل کشی کنگو، نسل کشی آفریقای مرکزی، جنگ دارفور در سودان، و نسل کشی کنیا را رسیدگی و علیه 14 نفر اعلام جرم کرده است.

تشکیل پرونده قضایی علیه رئیس جمهوری فیلیپین نخستین پرونده قضایی در این دیوان از کشورهای جنوب شرق آسیاست.

طبق این گزارش، به مسئولان مانیل در مورد افتتاح این پرونده قضایی اطلاع داده شده است اما سخنگوی دوترته تمام اتهامات علیه رئیس جمهوری فیلیپین در مورد ' اقدامات کشتار جمعی و جنایات علیه بشریت' درجریان اجرای برنامه مقابله با مواد مخدر را رد کرده است.
'هری راکو' سخنگوی دوترته در واکنش به این موضوع افزود: از نظر ما دیوان وقت و منابع خود را دراین زمینه هدر می دهد و دوترته صرفا از روش های اجبار قانونی برای دفع تهدیدات علیه فیلیپین و مردم این کشور استفاده کرده است.

دوترته در زمان رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری در سال 2016 به مردم این کشور وعده داده بود با کشتن دهها هزار قاچاقچی درفیلیپین مواد مخدر و قاچاق آن را در فیلیپین یکبار برای همیشه ریشه کن می کند.

براساس آمارهای رسمی دولت فیلیپین در دوران ریاست جمهوری دوترته 4 هزار نفر پس از شروع برنامه مقابله علیه مواد مخدر کشته شدند، این درحالی است که نهادهای مدنی و حقوق بشری تعداد قربانیان جنگ مواد مخدر رابین 8 تا 12 هزار نفر برآورد کرده اند.

فعالان مدنی می گویند در طول 19 ماهه دوران ریاست جمهوری دوترته تاکنون دهها هزار نفر از فقیرترین مردم این کشوردرپی اعمال سیاست سرکوب شدید، توسط پلیس مواد مخدر فیلیپین کشته شده اند.

دوترته پس از ریاست جمهوری با صدور فرمانی به نیروهای پلیس این کشور ، مجوز شلیک مستقیم را به این نیروها در تعقیب و دستگیری مظنونان فعالیت در پرونده های قاچاق مواد مخدر داد.

بسیاری از خانواده های قربانیان می گویند که اعضای خانواده های آنها یا درهنگام دستگیری و یا دردوران بازداشت در بازداشتگاههای پلیس بدون تشکیل دادگاه اعدام شدند.

نهاد تحقیقاتی «پروژه عدالت جهانی» که در سال 2018 وضعیت حاکمیت قانون در کشورهای جهان را رتبه بندی کرده فیلیپین را درفهرست بدترین کشورهای دنیا دراین شاخص قرار داده است.

این کشور با بیش از 103 میلیون نفر در جنوب شرق آسیا تحت رهبری «رودریگو دوترته» با بیشترین سقوط در شاخص قانونمداری و رعایت حقوق و قوانین اجتماعی و انسانی در سال جاری از میان 113 کشور مورد بررسی جهان رتبه 88 را کسب کرده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین