کد خبر: ۵۰۷۵۲
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۸۵ - ۱۶:۱۷

ابراز امیدواری سردبیر رسالت به بازگشایی شرق

آفتاب‌‌نیوز :
انبارلویی با تاکید بر رعایت نکردن چارچوب‌های قانونی حاکم بر مطبوعات و نیز تذکرات متعدد هیات نظارت بر مطبوعات توسط مسئولان روزنامه شرق، اظهار امیدواری کرد تا دوستان روزنامه شرق با گفت‌وگو‌هایی که با هیأت نظارت بر مطبوعات و دادستانی انجام می‌دهند، شاهد بازگشایی مجدد این روزنامه و رفع مشکلات قانونی آن باشیم. 

مسئول مرکز سیاسی حزب موتلفه اسلامی در عین حال گفت: از ابتدای انقلاب، اراده‌ای در حوزه نشر مطبوعات حاکم بوده و طی آن مسئولان برخی روزنامه‌ها علیرغم علم به رفتار غیر قانونی خود و تعطیلی روزنامه در صورت ادامه این رفتار، به روند خود ادامه می‌دادند تا با تعطیل شدن مطبوعات به حکم قانون، ثابت کنند در ایران آزادی قلم و مطبوعات وجود ندارد. 

به گفته انبارلویی، بعید است مسئولان روزنامه‌هایی که تعطیل شده‌اند به ضوابط قانونی اشراف نداشته باشند اما ایشان به رغم آگاهی نسبت به عواقب اعمال خود به این تخلفات ادامه می‌دهند تا به هدف خود یعنی ثابت کردن وجود نداشتن آزادی مطبوعات در ایران دست یابند. 
سردبیر روزنامه رسالت این مساله را «متهم کردن نظام و بی‌انصافی در حق آن» دانست. 

انبارلویی همچنین با رد اظهارات رئیس انجمن صنفی روزنامه‌ نگاران مبنی بر «فقدان صلاحیت قانونی هیأت نظارت بر مطبوعات برای توقیف رونامه‌ها» اظهار داشت:‌ هیأت نظارت قطعاً این اختیار را دارد و آن را اعمال کرده است. همانگونه که تعطیلی روزنامه ایران هم با حکم این هیأت صورت گرفت. 

محبیان: هیات نظارت ناقض قانون نیست
از سوی دیگر «امیر محبیان» عضو شورای سردبیری روزنامه رسالت در خصوص توقیف روزنامه «شرق» به خبرنگار سیاسی آفتاب گفت: «به عنوان یک روزنامه نگار هیچ‌ گاه از شنیدن خبر توقیف و بسته شدن هیچ روزنامه‌ای ولو در تعارض کامل با عقاید خودم، خوشحال نشده‌ام». 

وی افزود: معتقدم باید بتوانیم فضایی ایجاد کنیم که تمام روزنامه‌ها بدون هراس از امکان تعطیل شدن با حداکثری از فضای آزاد و مناسب به طرح دیدگاه‌ها و نظرات خود بپردازد.
محبیان در عین حال خاطر نشان کرد: «تردیدی نیست که در تمام جوامع مرزهایی مشروع و قانونی به رسمیت شناخته شده‌اند که روزنامه‌ نگاران نیز مانند سایر شهروندان مکلفند از آنها تبعیت کنند». 

این رونامه‌ نگار، حفظ این مرزها را به دلیل «حساسیت موقعیت اطلاع رسانی در جوامع» و «لزوم رعایت بیشتر این حساسیت‌ها و حریم‌های اخلاقی و قانونی از سوی روزنامه ‌نگاران» دانست. 

محبیان اظهار امیدواری کرد که به مرور فضایی ایجاد شود تا همه روزنامه ‌نگاران در عین آزادی کامل، اقدام به نشر عقاید خود نمایند و بدون نیاز به نگهبان بیرونی، خود حافظ مرزهای اخلاق و قانون باشند. 

عضو شورای سردبیری روزنامه رسالت در پاسخ به این پرسش که «آیا هیأت نظارت بر مطبوعات را واجد صلاحیت قانونی برای توقیف نشریات می‌داند؟» اظهار داشت‌: آن چیزی که ما از آن دفاع می‌کنیم، اقدامات کاملا قانونی است.
وی تصریح کرد: قطعا هیأت نظارت بر مطبوعات به چارچوب‌های قانونی آگاه است و خود ناقض مرزهای قانون نیست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین