کد خبر: ۵۰۷۹۱
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۸۵ - ۱۳:۲۶
دولت حماس به زودی منحل می‌شود

پیش شرط اسرائیل برای مذاکره

آفتاب‌‌نیوز : مقامات اسرائیلی با بیان این پیش شرط اعلام کردند که مذاکرات صلح باید در دو مرحله انجام شود. 

البته مقامات اسرائیلی پیش شرط‌های خود را تنها به رسمیت شناختن اسرائیل خلاصه نکرده و اعلام کردند حماس باید سرباز دربند اسرائیل را نیز آزاد کند. جیلاد شالیط در حال حاضر در نوار غزه و تحت اسارت نیروهای حماس است.

محمود عباس که رهبری جنبش فتح را بر عهده داشته و در میان سیاستمداران فلسطینی به میانه‌رویی مشهور است اعلام کرد که با تشکیل دولت وحدت ملی و ائتلاف با حماس به رهبری اسماعیل هنیه موافقت کرده است. دولت جدید از فردا رسماً کار خود را با برکنار شدن دولت حماس آغاز خواهد کرد. 

در حالی که اسرائیل به رسمیت شناخته شدن خود را اولین پیش شرط اغاز مذاکره با محمود عباس می‌داند مقامات حماس اعلام کردند که با آغاز مذاکرات میان محمود عباس و اسرائیل مخالفتی ندارند. البته محمود عباس نیز پیش از این اعلام کرده بود که قصد دارد مذاکرات را از بحث استرداد اسرا آغاز کند و در این مرحله از مذاکرات حرفی از به رسمیت شناختن اسرائیل در میان نیست. 

حماس همواره بر حذف اسرائیل و تشکیل دولت اسلامی در حد فاصل رودخانه اردن و دریای مدیترانه تاکید کرده است . 

خبرگزاری فرانسه روز گذشته خبر داد که مقامات محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان ظرف 48 ساعت آتی دولت كنوني را منحل مي‌كند و اسماعيل هنيه نخست وزير فلسطين را مجددا مسوول تشكيل كابينه جديد مي‌كند.

«نبيل ابو رودينه» سخنگوي عباس اعلام كرد: عباس طي حكمي ظرف 48 ساعت آتي دولت كنوني را منحل مي‌سازد و نخست وزير قبلي مسوول تشكيل كابينه جديد مي‌شود.

يك مقام عالي‌رتبه كه خواست نامش فاش نشود نيز تاكيد كرد: اسماعيل هنيه، نخست وزير كنوني فلسطين مسوول تشكيل دولت متحد ملي مي‌شود. هنيه 43 ساله پنج هفته از زمان انتصابش زمان دارد تا دولت جديدي را تشكيل دهد.

عباس در شهر غزه به خبرنگاران گفت: من و هنيه پس از چند هفته مذاكره به توافقي درخصوص تشكيل دولت متحد ملي رسيديم. ما با برنامه سياسي، دولت متحد ملي را بر اساس سند توافق ملي تعيين كرديم. در اين سند كه به توافق اكثر گروه‌هاي فلسطيني در 27 ژوئن رسيده است، به طور ضمني حق موجوديت اسرائيل به رسميت شناخته شده است.

در همين حال سامي ابوزهری، سخنگوي حماس نيز به خبرگزاري فرانسه گفت: امضاي سند توافق ملي از سوي حماس به معناي به رسميت شناختن اسرائيل از سوي حماس نيست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین