کد خبر: ۵۰۸۲۱
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۸۵ - ۲۳:۴۳

حمایت آمریکا از ترکیه برای سرکوب پ‌ک‌ک

آفتاب‌‌نیوز : در این دیدار دولتمردان ترک نارضایتی خود را از عدم همکاری آمریکا در مقابله با گروه‌های استقلال‌طلب کرد موسوم به پ‌ک‌ک ابراز کردند. مقابله با این گروه ممکن است مستلزم ورود به خاک عراق باشد و بنابراین تهدیدی علیه حاکمیت عراق خواهد بود. 

رالستون، ضمن ابراز همدردی با قربانیان حادثه بمب‌گذاری گفت: واشنگتن لزوم دخالت فوری در این درگیری‌ها را که در چند ماهه اخیر شدت بیشتری یافته، ‌احساس کرده‌ است. 

رالستون در یک کنفرانس خبری با مقامات وزارت خارجه ترکیه گفت:‌ «ما نیازمند انجام یک عملیات فوری هستیم و نه تنها آنها (شورشیان کرد)‌، بلکه مردم ترکیه، عراق و آمریکا هم باید بدانند که ما در مبارزه علیه تروریسم جدی هستیم». 

اشاره فرمانده ارشد پیشین نیروهای ناتو، به تعهد واشنگتن به ترکیه و عراق برای مقابله با پ‌ک‌ک بود. آمریکا گروه پ‌ک‌ک را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داده است. 

تخمین زده می‌شود که حدود پنج هزار عضو پ‌ک‌ک در ترکیه حضور داشته باشند ولی گفته می‌شود که تعداد بیشتری از آنها در عراق و ایران مستقر هستند و طی سال‌ها به علت عدم وجود حاکمیت قدرتمند در منطقه مرزی سه کشور عراق، ایران و ترکیه، کنترل منطقه را در دست داشته‌اند. 

پیش از این کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا و سایر مقامات دولت آمریکا به دولت ترکیه برای ورود به شمال عراق، یکی از معدود مناطق با ثبات عراق، هشدار داده بودند. هراس آمریکا از این است که حمله به این منطقه موجب رنجش کردهای عراقی که از گروه‌های متحد آمریکا در عراق هستند شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین