کد خبر: ۵۰۸۴۱
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۸۵ - ۱۴:۵۸

اولمرت نمره قبولی نگرفت

آفتاب‌‌نیوز : در این گزارش ‪ ۳۵‬صفحه‌اي كه به كميسيون سياست خارجي وامنيتي پارلمان رژیم صهیونیستی  ارائه شده، بيش از همه ناتواني كابينه‌اسراييل در ارزيابي صحيح پيامدهاي پاسخ تند نظامي خود به حمله حزب‌الله به يك پاسگاه ارتش اسراييل را مورد انتقاد قرار داده‌است.

طبق اين گزارش، اولمرت و كابينه امنيتي وي نبرد ميان طرفين را زدوخوردي محدود و كوچك تلقي مي‌كرده و نه جنگي كه ممكن است جان شهروندان اسراييلي ساكن در شمال اين كشور را به خطر اندازد و به همين خاطر نيز دولت اسراييل دست به فعال كردن برنامه‌هاي اضطراري لازم و همچنين تدابير پيشگيرانه نزد.

بنابراين گزارش، ساكنان مناطق در خطر در شمال اسراييل بعد از اصابت موشك‌هاي حزب‌الله به ترك خانه‌هاي خود فراخوانده نشدند واز آن گذشته مسوولان به فكرانجام برنامه‌هايي ويژه براي تخليه مناطق مسكوني نبوده‌اند.

دراين گزارش آمده‌است: تنها درآخرين مرحله جنگ ،مقامات تصميم گيرنده پي بردند كه‌اسراييل در جنگ بسر مي‌برد و غيرنظاميان ساكن شمال اسراييل آنطور كه بايد و شايد مورد امداد رساني قرار نگرفته‌اند.

تهيه‌كنندگان اين گزارش همچنين از اين نكته‌انتقاد مي‌كنند كه هيچكسي در فرماندهي حفاظت ملي ارتش اسراييل خود را مسوول اين نمي‌دانسته كه‌اقدامات لازم براي كمك به مردم و نجات جان آنها را هماهنگ كند و فرماندهان اين واحدها نيز به فكر اين نيفتاده‌اند كه هزاران تن از نيروهاي ذخيره خود را كه فقط و فقط به منظور تقويت حفاظت ملي درنظر گرفته شده‌اند، بسيج سازند.

افزون براين، مركز ستاد بحران ملي را كه‌اولمرت در حين جنگ به شكلي شتاب زده تشكيل داده، نه از برنامه مشخصي برخوردار بوده و نه از صلاحيت كافي.

در گزارش پارلمان اسراييل همچنين از چشم انداز تيره تداركات لازم براي حفاظت جان مردم، درصورت بروز دوباره جنگ سخن رفته است چرا كه‌آنچه اسراييل در جنگ لبنان با آن روبه‌رو شد، تنها نمونه كوچكي از چيزي است كه‌اسراييل مي‌تواند در جنگ‌هاي بعدي با آن روبه‌رو گردد.

طبق اين گزارش،اگراين بار موشك‌هايي با كلاهك‌هاي كوچك و مجهز به چند كيلوگرم مواد منفجره‌اسراييل را هدف قرار دادند اين احتمال وجود دارد كه درآينده با موشكهايي با كلاهك‌هايي قوي و مجهز به چند صد كيلوگرم مواد منفجره به‌اسراييل حمله شود.

از آن گذشته ممكن است كه در جنگ‌هاي آينده، اسراييل هدف سلاح‌هاي غير متعارف قرار گيرد، يعني موشك‌هايي كه به كلاهك‌هاي شيميايي و يا بيولوژيكي مجهز هستند.

ارتش صهيونيستي در طول حملات بي‌امان هوايي، زميني و دريايي خود طي ‪ ۳۴‬شبانه روز به خاك لبنان، بيشترين اهداف غيرنظامي از جمله خانه‌هاي مسكوني و زيرساخت‌هاي لبنان را مورد تهاجم قرار داد كه بر اثر آن ميلياردها دلار خسارت به اين كشور كوچك حاشيه مديترانه وارد شد.

اين درحالي است كه نيروهاي مقاومت مردمي لبنان موفق شدند در اين مدت بيشترين اهداف نظامي از جمله ناوچه‌هاي جنگي و تانك‌هاي مدرن مركاو اسراييل را هدف گرفته و منهدم كنند.

جنگ ‪ ۳۴‬روز اسراييل عليه لبنان در تابستان ‪ ۲۰۰۶‬ميلادي ، اولين جنگ صهيونيست‌ها عليه ملت‌هاي منطقه طي ‪ ۵۰‬سال گذشته است كه در آن موفق به تحقق اهداف جنگي خود نشدند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین