کد خبر: ۵۰۸۵۴۶
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۶

مشاهده آنفلوآنزای مرغی در استان زنجان

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: ستاد آنفلوانزای استان با همکاری دستگاه‌های دولتی، اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با شیوع آنفلوآنزا را پیگیری می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :
محمدباقر حاج کاظمی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه طی بهمن‌ماه 70 هزار قطعه مرغ معدوم‌سازی شده است، اظهار کرد: بیماری مذکور در استان زنجان مشاهده شده است ولی مردم نگران نباشند و ضوابط بهداشتی را به جد مد نظر قرار دهند. 

این مسئول با اشاره به اینکه از ابتدای امسال 2 واحد روستایی و چهار واحد صنعتی (مرغ مادر گوشتی) درگیر بیماری آنفلوانزای مرغی بودند، ادامه داد: دو واحد صنعتی از این چهار مورد در آبان ماه و دو واحد صنعتی دیگر نیز در اوایل بهمن‌ماه درگیر این بیماری شدند ولی که به خاطر مسائل بهداشتی و جلوگیری از انتقال به انسان و یا گسترش به واحدهای دیگر در تمام واحدهای آلوده معدوم‌سازی صورت گرفت.  

وی با اشاره به اینکه در مجموع 170 هزار قطعه مرغ معدوم‌سازی شده است، افزود: در بهمن ماه 70 هزار قطعه و در آبان‌ماه نیز 100 هزار قطعه مرغ معدوم‌سازی شده‌ است و همین مسئله روی قیمت تخم‌مرغ تاثیر می‌گذارد، این در حالی است که شیوع بیماری از نیمه دوم سال در کشور و از آذربایجان شرقی آغاز شده است.  

حاج‌کاظمی خاطرنشان کرد: در قزوین مشکلات زیادی در این زمینه ایجاد شده است و البرز، تهران، قم و اصفهان نیز درگیر این بیماری هستند. خوشبختانه در استان زنجان کمترین مشکل در این زمینه وجود دارد و در حال حاضر مشکلی در استان نداریم و اقدامات پیشگیرانه به صورت جدی در حال پیگیری است.  

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه بازرسی، نمونه‌گیری و مراقبت‌های فعال در مرغداری‌ها انجام می‌شود، تصریح کرد: در کشتارگاه‌های طیور علاوه بر بازرسی دائم، دامپزشک دولتی نیز به صورت اختصاصی حضور دارد و نظارت‌های لازم را بر روند کارها انجام می‌دهد.  

وی یادآور شد: توصیه می‌شود که مردم با خیال راحت از مرغ‌ها و تخم مرغ‌های برچسب‌دار بازار که تاریخ دارد، استفاده کنند و توصیه مهم دیگر ما این است که در این شرایط از مرغ‌های بومی و دست‌فروشان خرید نکنند و تنها از مغازه‌هایی که تحت نظارت دامپزشکی است خرید کنند.

  حاج‌کاظمی با تاکید بر اینکه در حال حاضر در فصل مهاجرت پرندگان مهاجر قرار داریم، گفت: پرندگان مهاجر ممکن است که در آبگیرها، سدها و رودخانه‌ها با پرندگان محلی و آزاد پرواز کرده و با آنها در تماس باشند. در این شرایط ممکن است مرغ‌های محلی و پرندگان نیز آلوده شوند از این رو توصیه می‌شود که روستاییان از تماس مرغ‌ها با پرندگان آزادپرواز جلوگیری کنند و در صورت امکان آنها را محصور کنند.

وی تصریح کرد: اگر مرغ و تخم‌مرغ با درجه حرارت بیش از 70 درجه جوشانده شوند، هیچ نگرانی وجود نخواهد داشت و شهروندان هنگام پرکنی از دست‌کش استفاده کنند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین