کد خبر: ۵۰۹۵۵۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۰

اسلام را مدیون ۲ زن هستیم

یک کارشناس دینی با اشاره به این‌که جایگاه وجودی حضرت فاطمه(س) در آیه مشکاة تبیین می‌شود، گفت: در حقیقت جایگاه و تاثیرگذاری زن در نظام عالم خلقت تبیین می‌شود؛ و این برخلاف آن است که می‌گویند زن در اسلام کنار گذاشته شده و دین جز خانه‌داری و بچه‌داری چیز دیگری از او نمی‌خواهد.
آفتاب‌‌نیوز :
به مناسبت ایام فاطمیه و شهادت دخت گرامی نبی مکرم اسلام، نشستی پیرامون شخصیت و جایگاه حضرت فاطمه(س) با حضور فخر روحانی و دریاباری ـ دو تن از اساتید حوزه و دانشگاه ـ در دفتر ایسنای قم برگزار شد، که بخش نخست این نشست روز گذشته منتشر شد و بخش دوم در سالروز شهادت بی بی دو عالم ارائه می‌شود.

دریاباری، مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به این‌که جایگاه وجودی حضرت فاطمه(س) در آیه مشکاة تبیین می‌شود، عنوان کرد: خداوند متعال در سوره نور می‌فرماید «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکَاةٍ فِیهَا مِصْبَاحٌ ۖ الْمِصْبَاحُ فِی زُجَاجَةٍ ۖ الزُّجَاجَةُ کَأَنَّهَا کَوْکَبٌ دُرِّیٌّ /سوره نور آیه ۳۵»؛ در این آیه مراد از مشکاة حضرت زهرا(س) است.

این مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: خداوند متعال برای هدایت انسان در مسیر عبودیت و بندگی که کمال انسان است، سه ضلع را در نظر گرفته است؛ یک ضلع "رسالت"، یک ضلع "امامت" و ضلع سوم "حافظ" یعنی کسی که حفاظت کند از نور ولایت، و نگذارد نور نبوت و امامت خاموش شود، است؛ که این حافظ حضرت فاطمه(س) هستند.

این کارشناس مذهبی گفت: بعد از رحلت پیامبر(ص) دستان حضرت علی(ع) را بستند و ایشان را خانه‌نشین کردند، یعنی شیشه چراغ را شکستند اما آنکه نگذاشت نور نبوت و امامت خاموش شود، آن چراغ‌دان که بعد از شکستن چراغ نگذاشت نور خاموش شود، آن حافظ حضرت زهرا(س) است.

دریاباری با بیان اینکه آیه مشکاة جایگاه وجودی حضرت زهرا(س) را تبیین می‌کند، اظهار کرد: در حقیقت جایگاه و تاثیرگذاری زن در نظام عالم خلقت تبیین می‌شود؛ و این برخلاف آن است که می‌گویند زن در اسلام کنار گذاشته شده و دین جز خانه داری و بچه داری چیز دیگری از او نمی خواهد.

وی با بیان اینکه نقش حضرت زهرا(س) حفاظت از نور امامت است، بیان کرد: اگر ایشان نبود امروز نه تنها علی(ع) که پیامبر را هم نمی‌شناختیم؛ لذا در واقع اسلام را مدیون دو زن هستیم که از نور ولایت در شرایطی که امام زمانشان مامور به سکوت بود، آنها بار رسالت امام را به دوش کشیدند؛ به دوش کشیدن وزنه رسالت انبیاء و امام معصوم بسیار بسط وجودی می‌خواهد و این دو زن حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) هستند.

این مدرس دانشگاه و حوزه با بیان اینکه حضرت زهرا (س) تنها در زمان حیات مبارکشان مسیر را نشان ندادند بلکه پس از شهادت تا امروز نیز هنوز آن جایگاه حفاظت را دارد، افزود: اهل تسنن نیز زهرای اطهر(س) را به فضیلت می‌شناسند و روایاتی که در ارج نهادن به شخصیت ایشان است را پذیرفته‌اند.

این کارشناس مسائل دینی عنوان کرد: مهمترین نقش زن با توجه به سیره حضرت زهرا(س) نقش تربیتی او است، نقشی که زن در تربیت فرزند و همسر دارد را مرد قادر به انجام آن نیست لذا زن در تربیت موفق‌تر بوده و همین است که از دامن زن مرد به معراج می رسد.
 

در تبیین شخصیت حضرت زهرا(س) کوتاهی کرده‌ایم

دریاباری در بخش دیگر با بیان اینکه ناطقه فرهنگی اجتماع در تبیین شخصیت حضرت زهرا(س) کوتاهی کرده است، اظهار کرد: مردم تشنه دانستن درخصوص ائمه اطهار(ص) هستند، ما در تبیین این مطالب کوتاهی کرده‌ایم که اگر تبیین شود مردم شیفته زیبایی‌های آموزه‌های دینی و سیره اهل بیت(ع) خواهند شد.
وی افزود: جا دارد خطبه فدکیه یک واحد درسی شود خصوصا برای دختران تا با جایگاه رشد یک زن بیشتر آشنا شوند.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه حضرت حضرت زهرا(س) در میان اهل سنت نیز از احترام بالایی برخودار هستند، گفت: ایشان زنی رشد یافته در مکتب اسلام و دختر پیغمبر هستند؛ هرچه ما شیعیان مباهات بر حضرت می‌کنیم مایه مباهات اهل تسنن هم هست و ایشان در مباحث علمی و عملی فخر شیعه و اهل سنت هستند.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: آنجا که به سمت مصیبت های حضرت می رویم به سمت مطالبی می‌رویم که اهل سنت را از ما دور می‌کند؛ اهل سنت به خصوص شافعی‌ها در این مسئله با ما ضدیت ندارند و نام ائمه و فاطمه (س) را بر روی فرزندان خود می‌گذارند ما با نزدیکتر شدن می‌توانیم در جهت معرفی بیشتر اهل بیت به آنها گام برداریم.

وی در پایان درباره الگوگیری بانوان از وجود حضرت زهرا(س) عنوان کرد: یک آسیب جدی در مساله الگوگیری از حضرت آن است که می‌گویند دست‌یافتنی نیست یا اینکه آیا می‌شود سیره حضرت را بر زندگی امروز منطبق کرد؟ بله نمی‌توان به آن مرتبه از حیا، زهد، انفاق و ... زهرای اطهر(س) رسید ولی در مرتبه نازله، شاهد فضه خادمه است؛ او نه امام بود و نه امامزاده مدتی کنیزی حضرت را کرد و الگو از ایشان گرفت تا به آنجا رسید که علم کیمیا می دانست و دست به خاک می زد طلا می شد؛ ما هم می توانیم چون فضه باشیم.
ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
0
0
سلام
استاد حوزه و دانشگاه
پیش قراول زنان که خدمت بزرگی به اسلام نموده است
که اسلام مدیون ان زن شریفه هست حضرت خدیجه س که محقق فراموش نموده اید
ببخشید بهتر است بیشتر دقت کنید
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین