کد خبر: ۵۰۹۹۰
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۸۵ - ۱۲:۳۲

برنامه‌های بوش در نشست سازمان ملل

آفتاب‌‌نیوز : جرج دبلیو بوش در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با وزرای امور خارجه شش کشور و روسای جمهور عراق و فلسطین دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. علاوه بر این به گفته مقامات کاخ سفید، خاورمیانه و حوادث اخیر آن محور سخنرانی آقای رئیس جمهور در مجمع عمومی خواهد بود. 

جرج دبلیو بوش در حالی خود را برای ایراد سخنرانی پرشور در سازمان ملل آماده می‌کند که پس از بازگشت به نیویورک باید یکی از پرکارترین دوره‌های کاری خود را تجربه کند. در حالی که انتخابات کنگره در ماه نوامبر برگزار خواهد شد، جرج دبلیو بوش باید تمام سعی خود را برای پیروزی کاندیداهای جمهوریخواه در این انتخابات به کار گیرد. بدین ترتیب رئیس جمهور ایالات متحده با ورود به ساختمان سازمان ملل و حضور سه روزه در میان اعضاء مجمع عمومی بی‌شک تمامی برنامه‌ریزی‌های سیاست داخلی خود را به دست فراموشی نخواهد سپرد. 

در سازمان ملل بوش باید هدف خود را از شعارهایی مبنی بر گسترش دموکراسی در جهان به طور شفاف برای اعضاء توضیح دهد. در پایان روز اول نشست، آقای رئیس جمهور باید با مقام ارشد مالزی که در این نشست حضور دارد به بحث و تبادل نظر در خصوص دموکراسی بنشیند. روز سه‌شنبه و چهارشنبه اوج کار آقای رئیس جمهور خواهد بود. ژاک شیراک که هم راستا با سایر کشورهای اروپایی برای توقف برنامه هسته‌ای ایران تلاش می‌کند اولین مخاطب سخنان جرج بوش خواهد بود. 

اما روز سه‌شنبه بعدازظهر، بوش با رئیس جمهور عراق دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. میزان گسترش دموکراسی در عراق و پایان خشونت در این کشور جنگ‌زده اصلی‌ترین محورهای سخنان دو مقام آمریکایی و عراقی خواهد بود. جلال طالبانی در حالی با طراح حمله به عراق سخن خواهد گفت که ظرف چند روز گذشته حداقل 200 نفر در درگیری‌های متفاوت در این کشور جان خود را از دست داده‌اند. این در حالی است که به نظر می‌رسد تنها راه حل موجود برای پایان دادن به بحران عراق تشکیل حکومت فدرال در این کشور باشد. البته جرج دبلیو بوش نیز به خوبی از وخامت اوضاع در عراق آگاهی دارد و دقیقا به همین دلیل است که اواخر هفته گذشته اعلام کرد که خروج سربازان آمریکایی از عراق به معنای افزایش خشونت در این کشور خواهد بود. آخرین ساعات روز چهارشنبه نیز با رهبر تشکیلات خودگردان فلسطین، محمود عباس خواهد گذشت. 

ابومازن اخیرا تلاش‌های گسترده‌ای را برای متعادل کردن مواضع حماس در مقابل اسرائیل آغاز کرده است. البته ایالات متحده هم راستا با تلاش‌ها برای تشکیل دولت وحدت ملی جدید در فلسطین اعلام کرده است که مشروعیت این دولت تنها از راه به رسمیت شناختن اسرائیل به دست خواهد آمد. مقامات نزدیک به رئیس جمهور آمریکا همچنین اعلام کردند که وی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل راهکارهایی را برای کمک جهانی به برقراری امنیت در خاورمیانه ارائه خواهد کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین