کد خبر: ۵۱۰۱۸
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۸۵ - ۰۲:۲۲

طرح شیراک برای خروج از بن‌بست هسته‌ای

آفتاب‌‌نیوز : شيراک که قرار است برای سخنرانی در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نيويورک سفر کند، پيشنهاد کرد که دو طرف دستور کاری را برای مذاکرات خود تعيين کنند و در جريان گفتگوها، به دادن امتيازات متقابلی مبادرت ورزند.

بر اساس اظهارات ژاک شيراک، از ايران انتظار می رود به محض آغاز مذاکرات، تصميم خود به تعليق غنی سازی اورانيوم را اعلام دارد و به اين ترتيب می توان گفت که از نظر  شيراک، اين اقدام به امتياز ايران در برابر از سرگيری مذاکرات و نه پيش شرطی برای آغاز گفتگو تبديل می شود. این اولین بار است که یک رهبر اروپایی خواستار ادامه مذاکرات بدون پیش شرط شده است.

وی گفت که ايرانيان يک ملت بزرگ هستند و می توان از طريق گفتگو، راه حلی برای بحران جاری يافت و افزود که نسبت به حل و فصل اين بحران بدبين نيست.

قرار است رييس جمهوری فرانسه در طول اقامت در نيويورک با جورج بوش رييس جمهوری آمريکا ديدار و گفتگو کند و بحران هسته ای ايران نيز احتمالا در دستور مذاکرات دو طرف خواهد بود.

بوش نيز در اجلاس مجمع عمومی سخنرانی خواهد کرد و احتمالا در سخنان خود از جامعه جهانی خواهد خواست ايران را برای تعليق غنی سازی اورانيوم تحت فشار قرار دهد. بوش هفته گذشته ،در یک سخنرانی به متحدان اروپایی  خود در مورد آنچه که او وقت کشی ایران نامید هشدار داده بود.

ايالات متحده گفته است که از آنجا که جمهوری اسلامی به قطعنامه 1696 شورای امنيت برای تعليق غنی سازی اورانيوم تا پايان ماه اوت عمل نکرده، لازم است مشمول تنبيه های بين المللی شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین