کد خبر: ۵۱۰۳۴
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۸۵ - ۱۳:۴۱

چالش‌های آمریکا در مقابل برنامه هسته‌ای ایران

آفتاب‌‌نیوز : خبرگزاری فرانسه با بیان این نکته به سخنان کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا در نیویورک اشاره می‌کند. وزیر آمریکایی گفته است: آمریکا به فشارهایش برای تصویب قطعنامه‌ای در مورد اعمال تحریم علیه ایران در صورت امتناع از تعلیق غنی‌سازی ادامه می‌دهد. 

رایس تاکید کرده بود که تحریم‌ها اولین پاسخ ضروری به امتناع ایران از پذیرش مهلت شورای امنیت و تعلیق غنی‌سازی است. 

در عین حال به نظر می‌رسد پس از اظهارات ژاک شیراک، رئیس جمهور فرانسه که خواستار ادامه مذاکره با ایران پیش از هرگونه اقدام تنبیهی شده بود، مواضع نرمتری را در پیش بگیرد.
این نخستین بار است که یک مقام اروپایی آشکار اعلام می‌کند که تعلیق غنی‌سازی لزوما پیش شرط مذاکره با ایران نیست. 

سخنان روز جمعه جرج بوش اما در مقابل موضع‌گیری فرانسه قرار داشت. 

وی با متهم کردن ایران به خرید زمان اعلام کرد در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام خواهد کرد که نباید به ایران اجازه وقت‌کشی داده شود. 

اما رایس در پاسخ به سوالی در مورد تلاش‌های اتحادیه اروپا برای مذاکره با ایران با امتناع از تکرار سخنان بوش گفت: بحث در این مورد را با چهار عضو دائم شورای امنیت و آلمان ادامه خواهد داد.
رایس اعلام کرد امشب با وزرای خارجه 1+5 دیدار و در مورد این مساله با آنها گفت‌وگو خواهد کرد. 

بنا به تحلیل خبرگزاری فرانسه، شان مک کورمک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز با بیان اینکه آمریکا تلاش برای اعمال تحریم را در کنار مذاکرات اروپا با ایران ادامه می‌دهد به رهیافت دوجانبه آمریکا در قبال مساله هسته‌ای ایران اعتراف کرد.
این استراتژی را تلاشی برای انجام هر کاری در راستای متقاعد کردن ایران به در پیش گرفتن رهیافتی مثبت توصیف کرد. 

از این‌رو می‌توان گفت مذاکرات سولانا با ایران و اعتراف وی به سازنده بودن نتایج آن در کنار اظهارات شیراک می‌تواند آمریکا را به عقب‌نشینی از مواضع سرسختانه‌اش در قبال ایران متقاعد کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین