کد خبر: ۵۱۰۴۷
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۸۵ - ۱۴:۰۴

بازتاب طرح شیراک درباره مذاکره با ایران

آفتاب‌‌نیوز : روزنامه واشنگتن پست در تحلیلی نوشت: شیراک در فاصله‌ای بالقوه با دولت جرج بوش اعلام کرد هرگز طرفدار تحریم علیه ایران نبوده و پیشنهاد داد آمریکا و کشورهای دیگر می‌توانند پیش از تعلیق رسمی از سوی ایران مذاکره با تهران را آغاز کنند. 

بنا به نوشته این روزنامه آمریکایی، اظهارات شیراک در حالی صورت می‌گیرد که جرج بوش آماده می‌شود تا در اجلاس عمومی سازمان ملل به توجیه لزوم اعمال تحریم علیه ایران بپردازد. 

«نایل گاردینر» یک کارشناس سیاست خارجی در بنیاد هریتج معتقد است اظهارات شیراک برای تلاش‌های آمریکا در جهت جلب حمایت بین‌المللی از اعمال تحریم علیه ایران بسیار مضرر است. وی افزود: این اظهارات به طور کلی احتمال تصویب قطعنامه‌ای در شورای امنیت را کاهش می‌دهد. فرانسه می‌خواهد با تحمیل تحریم‌ها مبارزه کند که مسلما ضربه‌ای بزرگ برای آمریکا و انگلیس است. 

روزنامه لس‌آنجلس تایمز نیز در تحلیلی نوشت: دیپلمات‌ها و کارشناسان معتقدند اختلاف ایجاد شده در مورد اعمال تحریم نه تنها سیاست آمریکا در قبال ایران را پیچیده می‌کند بلکه بر تلاش‌های بین‌المللی دولت بوش برای کسب حمایت جهانی در مورد موضوعات دیگر نیز تاثیر خواهد گذاشت. با اظهارات شیراک اکنون مشخص شده است که سه عضو دائم شورای امنیت با اعمال تحریم علیه ایران مخالفند. 

جودیت کیپر، کارشناس خاورمیانه در شورای روابط خارجی نیز اظهارات شیراک را از آن رو باعث تاسف می‌داند که فرانسه بازیگری قدرتمند در جامعه جهانی است. وی افزود: این مساله می‌تواند ایران و سایر کشورهای ضد آمریکایی را به این باور برساند که آمریکا منزوی شده است. از سوی دیگر اگر رئیس جمهور آمریکا نیز فکر کند که شورای امنیت توافقی در مورد تحریم وجود ندارد ممکن است به این نتیجه برسد که تنها گزینه‌ باقی‌ مانده حمله به ایران است. 

در عین حال مقامات کاخ سفید پس از اظهارات شیراک اعلام کردند مواضع آمریکا در قبال ایران تغییر نکرده است و کاندولیزا رایس قرار است امروز با متحدان آمریکا در نیویورک در خصوص تصویب قطعنامه‌ای برای تحریم ایران گفت‌وگو کند. 

خبرگزاری شینهوا نیز گزارش داد سخنگوی وزارت خارجه چین با اشاره به سخنان رئیس جمهور فرانسه مبنی بر لزوم مذاکره با ایران جهت حل مساله هسته‌ای این کشور اعلام کرد: پکن نیز خواستار حل مسالمت‌آمیز مساله هسته‌ای ایران است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین