کد خبر: ۵۱۰۶۶
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۸۵ - ۰۱:۴۸
مذاکرات سران آمریکا و فرانسه درباره ایران

بوش: تهران طفره می‌رود

آفتاب‌‌نیوز :  به گزارش آسوشیتدپرس بوش در حاشیه اجلاس سه روزه مجمع عمومی سازمان‌ ملل با ژاک شیراک رئیس جمهور فرانسه گفت‌وگو کرد که مسأله هسته‌ای ایران و مخالفت این کشور با درخواست شورای امنیت برای توقف غنی‌سازی اورانیوم از محورهای اصلی این گفت‌وگو بود. 

این دیدار در شرایطی برگزار شد که مواضع اخیر ژاک شیراک در حمایت از انعطاف اروپا در قبال ایران و چرخش‌های پیاپی در مواضع آمریکا این گمان را به وجود آورده بود که شکاف موجود میان اروپا و آمریکا بار دیگر در حال عمیق شدن است.

«چرخش استراتژیك» آمریکا در مقابل تهران (کلیک کنید)

بوش پس از این دیدار گفت: اگر آنها (مقامات ایران) به طفره رفتن ادامه دهند ما هم مجبور خواهیم شد در مورد عواقب این طفره رفتن گفت‌وگو کرده و تصمیم بگیریم.
او تأکید کرد: ابتدا ایران باید غنی‌سازی را تعلیق کند و پس از آن آمریکا به پای میز مذاکره خواهد آمد. 

بوش همچنین به هدف مشترک خود با شیراک اشاره کرد و گفت: ما به همفکری برای تعیین استراتژی‌های خود ادامه خواهیم داد. 

او تأکید کرد که مسأله زمان، بسیار مهم و حیاتی است و اکنون زمان آن رسیده است که ایرانی‌ها به پای میز مذاکره بازگردند.
 
ژاک شیراک نیز همکاری فرانسه و آمریکا در این زمینه را تأیید کرد و گفت هرگز ابهامی در مورد موضع اتحادیه اروپا در قبال مسأله هسته‌ای ایران وجود نداشته است. شیراک همچنین اظهار کرد که اتحادیه اروپا تا پیش از تعلیق غنی‌سازی اورانیوم مذاکره با ایران را آغاز نخواهد کرد. 

این در حالی است که شیراک روز دوشنبه پیشنهاد داده بود که برای خروج از بن‌بست هسته‌ای ایران، پرونده هسته‌ای ایران بدون ارجاع به شورای امنیت و از راه گفت‌وگو حل شود و از ایران خواسته بود که به محض آغاز مذاکرات، تصمیم خود به تعلیق‌غنی‌سازی اورانیوم را اعلام کند و به این ترتیب پیش شرط تعلیق برای آغاز مذاکرات حذف شود. 

طرح شیراک برای خروج از بن‌بست هسته‌ای (کلیک کنید)
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین