کد خبر: ۵۱۰۸۷۵
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵
واشنگتن پست:

برجام، توافق هسته‌ای میان آمریکا و عربستان را پیچیده کرده است

دولت ترامپ در حال آغاز مذاکراتی با عربستان سعودی برای امضای یک توافق هسته‌ای احتمالی است که با توافق هسته‌ای امضا شده میان ایران و دولت اوباما گره خورده است.
آفتاب‌‌نیوز :
دو مقام دولت ترامپ به نقل از واشنگتن پست خبر دادند که ریک پری، وزیر انرژی آمریکا همراه با یک هیئت آمریکایی قرار است روز جمعه برای مذاکره با سعودی‌ها به لندن سفر کند.

این در حالی است که مقامات سعودی به دنبال برنامه‌ هسته‌ای است که احتمال هیچگونه محدودیتی برای غنی‌سازی اورانیوم در نظر نگیرد.

یک مقام آمریکایی دیگر نیز گفت: اما موضوع اینجاست که سعودی‌ها پیام‌هایی را به آمریکا مخابره کردند که در صورتی که توافق هسته‌ای برجام با ایران سخت‌گیرانه‌تر شود، ممکن است محدودیت‌ها برای غنی سازی اورانیوم را بپذیرند.

مذاکرات جداگانه در مورد تواناهایی‌های هسته‌ای ایران و عربستان سعودی، آمریکایی‌ها را در میان تلاش‌ها برای حفظ تعادل در خاورمیانه نوین قرار می‌دهد.

در واقع سعودی‌ها با پذیرفتن محدودیت‌ای غنی‌سازی اورانیوم هرگونه شانسی را برای دستیابی به سلاح هسته‌ای در آینده را از دست می دهند. در حالی که ایران که برنامه هسته‌ای‌اش با برجام محدود شده است با پایان برخی از محدودیت‌ها در این توافق، در یک دهه آینده می تواند فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی خود را گسترده‌تر کند.

اکنون وظیفه سختی برعهده دونالد ترامپ قرار دارد و با توجه به این‌که عربستان سعودی در میان نزدیک‌ترین شرکای آمریکا قرار دارد، سوالی که برای آن‌ها مطرح می‌شود این است که اگر ایران قادر به غنی‌سازی باشد، چرا ما نمی‌توانیم؟

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: هدف ما دستیابی به حقوق هسته‌ای است که دیگر کشورها نیز از آن بهره‌مند هستند.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین