کد خبر: ۵۱۱۲۷۶
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۳

‌نقش جراحان کوچک در طب مدرن

با توجه کشف فواید بسیار زیاد زالوهای طبی در دنیا، آموزش پرورش زالو هم از لحاظ پزشکی و هم از لحاظ اقتصادی بسیار حائز اهمیت است.
آفتاب‌‌نیوز :
 زالو از ۲۵۰۰ سال قبل در هند، یونان، روم، ایران و سپس در اروپا مورد استفاده پزشکی داشته است. در قرن نوزدهم از این جانور کوچک برای درمان هر دردی از جمله سردرد، تب، زخم‌های عفونی شده، دمل و آبسه، ورم‌ها، هموروئید و سایر بیماری ها استفاده می‌شده است.به دلیل اثر ضد انعقادی هیرودین ( Hirudin ) بزاق زالو، امروزه ثابت شده است که پس از عمل جراحی آنژیوپلاستی قلب و در بیماری‌های کرونری قلب، زالو می‌تواند نقش مؤثری ایفا کند و Risk جراحی و Side Effect و خطر حملات قلبی را به حداقل کاهش دهد. در هندوستان ۲۰ بیمار با واریس اندام تحتانی داوطلب زالو درمانی شده اند و پاسخ درمانی شگفت‌آوری مشاهده شده و تمامی بیست نفر کاملاً درمان شدند. 

مرضیه فرهمند کارشناس ارشد مهندسی کشاورزی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: از آنجایی که در گذشته زالو در طبیعت ایران صید و در پزشکی استفاده می‌شد، نیازی به پرورش این جانور مفید در کشور نبود، اما در چند سال اخیر به دلیل آلودگی ناشی از مصرف بی‌رویه سموم کشاورزی، تعداد زالوها کاهش چشمگیری یافته است.

وی افزود: زهکشی تالاب‌ها و دریاچه‌ها و شخم زدن زمین‌های کشاورزی با تراکتور به جای اسب از دیگر دلایل کم شدن زالوی طبیعی در ایران است و همین امر تولید زالو را به ضرورتی پر سود تبدیل کرده است. 

این کارشناس ارشد مهندسی کشاورزی یادآور شد:در حال حاضر نیز تکثیر و پرورش زالو در ایران با موفقیت انجام پذیرفته، به‌طوری‌که بیش از ۲۰۰ هزار قطعه زالوی پرورشی برای عرضه به بازار مصرف وجود دارد و این در حالی است که پرورش زالو توجیه اقتصادی خوبی دارد.

 فرهمند خاطرنشان کرد: امروزه هر قطعه زالو در ایران ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد و این در حالی است که قیمت این آبزی در اروپا ۸ تا ۱۲ دلار است. 

کارشناس ارشد مهندسی کشاورزی یادآور شد: با توسعه آموزش پرورش زالو در ایران به صورت اصولی از یک سو فرصت‌های شغلی جدید برای جوانان بیکار ایجاد می‌شود و از سوی دیگر افزایش درآمد اقتصادی روستاییان رقم خواهد خورد و سود خوبی هم نصیب سرمایه‌گذاران می‌شود. 

وی گفت: زالو هم مانند سایر جانوران و موجودات پرورشی می تواند با برنامه مدون و شکل صحیح آموزش پرورش زالو و تولید به شغلی پر درامد تبدیل شود.

فرهمند خاطرنشان کرد: برای این صنعت دو روش درآمد زایی وجود دارد یکی پرورش زالو یعنی نگه داری و رشد زالو در سیکل‌های مختلف رشدی با مدت زمان کمتر برای رسیدن به سود و دیگری تکثیر و تولید زالو که اگر با روش‌های روز دنیا انجام شود ضریب تبدیل زالو به 50 تا 100 برابر می‌رسد. 

وی تصریح کرد: زالو به عنوان طرح خانگی و هم طرح  خانگی می‌تواند حرفه‌ درآمدزایی باشد.

فرهمند افزود: شاید برای خیلی‌ها باور نکردنی نباشد، اما در حال حاضر درآمد کشور تایلند از صادرات زالو برابر با صادرات نفتی ایران است؛ هر زالوی بالغ در اروپا به قیمت ۱۱ دلار به دست مصرف کننده می‌رسد، یعنی ارزش هر چهار زالو معادل یک بشکه نفت اوپک است. 

وی گفت: زالوی طبی جانور عجیبی است که صدها سال است از آن به صورت زنده یا فرآورده برای درمان انواع بیماری‌ها استفاده می‌شود.

فرهمند تصریح کرد: امروزه باز هم استفاده از زالو در بسیاری از کشورهای دنیا و حتی در کشورهای پیشرفته رایج شده است؛ چنان چه اکنون زالو را با عنوان جراح کوچک (‌Micro Surgeon‌) می‌شناسند.

این کارشناس ارشد مهندسی کشاورزی تصریح کرد: مکیدن خون بیمار و ترشح آنزیم‌هایی با خواص درمانی متعدد، باعث شده است که زالو درمانی، روشی ساده و ارزان قیمت برای درمان بسیاری از بیماری‌ها باشد.

وی افزود: در طب سنتی ایران، زالو درمانی همراه با سایر روش‌های درمانی مثل گیاه درمانی به صورت ترکیبی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها تجویز شده است.

فرهمند خاطرنشان کرد: بیش از دو هزار سال است که از زالو به شکل ابزار سوزن مانند – ابزاری که به بدن می‌چسبد و خون را می‌مکد و در درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود. 

وی تصریح کرد: در حال حاضر آموزش پرورش زالو و تکثیر و پرورش آن در برخی از استان‌های ایران مانند مازندران، آذربایجان شرقی و خراسان با موفقیت انجام می‌شود، به طوری که در حال حاضر زالوی پرورشی برای عرضه به بازار مصرف وجود دارد.

این کارشناس ارشد مهندسی کشاورزی یادآورشد: سرمایه لازم برای تولید زالو بسیار کم است. به عنوان مثال از ملزومات پرورش زالو تهیه استخرهایی کوچک است که عمق آن نیم متر باشد و درکف استخر، سیمان‌ها با خاک رس پوشانده شوند. بنا به گفته کارشناسان، با سرمایه اندک ۵ تا ۱۰ میلیونی می‌توان کارگاه کوچک تولید زالو را به راه انداخت. 

فرهمند خاطرنشان کرد: پرورش زالو از اهمیت اقتصادی فوق العاده‌ای برخوردار است و سودآور بودن این حرفه امری غیرقابل انکار می باشد اما این حرفه نیز مانند دیگر حرفه های دنیا نیازمند به آموزش صحیح است تا نتیجه‌ای از آن حاصل شود؛ آموزش پرورش زالو امروزه در ایران از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است و هر کس که بخواهد در این حرفه وارد شود باید دوره‌های آموزش پرورش زالو را بگذراند تا به آن جایگاه اقتصادی مورد انتظار برسد. 

به گزارش ایسنا، برای آموزش و پرورش زالو بهتر است از تجربیات افرادی که این مسیر را طی کرده‌اند، استفاده کنید، پکیج‌های آموزشی و راه‌های دیگر هرچند عالی ولی باز هم نمی‌توانند جای آموزش پرورش زالو و پشتیبانی حضوری را بگیرند. 


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین