کد خبر: ۵۱۱۷۴۳
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۰

۵ اتهام بزرگ علیه نتانیاهو

در يكي از پرونده‌هاي مورد استناد پليس، بنيامين نتانياهو و همسرش متهم هستند كه هدايايي را از بازرگانان و صاحبان صنايع پذيرفته‌اند، بدون اينكه آن را گزارش كرده باشند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- نتانیاهو شخصیت سیاسی غالب در اسرائیل از سال ۲۰۰۹ میلادی به این سو بوده است و برای ۱۲ سال از سال ۱۹۹۶ قدرت سیاسی داشته است. این روزها اما زمان خوبی برای او نیست. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ پلیس اسرائیل روز جمعه نتانیاهو را در مورد پرونده فساد مورد بازجویی قرار داد؛ آن‌هم در مورد فساد مرتبط با بزرگترین شرکت ارتباطات اسرائیل به نام «بازک». در اسرائیل از اتهامات مطرح شده علیه نتانیاهو تحت عنوان تلاش برای «شکار جادوگر» یاد می‌شود. او پیشتر گفته بود که قصد شرکت در انتخابات اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی و تمدید پنجمین دوره قدرتش را دارد. تاکنون شرکای سیاسی نتانیاهو در کنارش ایستاده‌اند و می‌گویند منتظر اقدام بعدی دادستانی کل اسرائیل هستند. تحلیلگران سیاسی اما می‌گویند اگر نتیجه تحقیقات علیه نتانیاهو تشدید شود وضعیت می‌تواند تغییر کند. او کماکان می‌تواند خواستار برگزاری انتخابات فوری شود تا در روند دادرسی توقف ایجاد کند و مدتی را به کارزار انتخاباتی‌اش بگذراند و اعضای دست راستی حزب‌اش را پشت سر خود جمع کند. 

۵ اتهام بزرگ علیه نتانیاهو

از دسامبر ۲۰۱۵ میلادی به این سو پلیس اسرائیل در پنج مورد مرتبط با نتانیاهو و خانواده‌اش و ارتباط آنان با سرمایه‌داران بزرگ اسرائیلی و خارجی مواردی را مطرح کرده است: 

1.پرونده بازک 

پليس گفته است كه سهامداران عمده شركت مخابرات بازك در برابر دستور نخست‌وزير به سازمان‌هاي نظارتي براي برخورد بهتر با اين شركت، موافقت كردند در وبسايت‌هاي خبري خود وجهه مطلوب‌تري از نخست‌وزير و خانم نتانياهو ارائه دهند. در حال حاضر، «شائول الوويچ»، سهامدار عمده شركت بازك همراه با يكي از سخنگويان سابق نتانياهو در بازداشت پليس به سر مي‌برند اما هر دو نفر هرگونه تخلفي را به شدت انكار كرده‌اند. همچنين «شلومو فيلبر» از نزديكان نخست وزير و مديركل سابق وزارت مخابرات اسرائيل در ارتباط با همين پرونده بازداشت شده و رسانه‌هاي خبري اسرائيل گفته‌اند كه او داوطلب شده است تا به عنوان شاهد دادستاني در محاكمه احتمالي حضور يابد.

۵ اتهام بزرگ علیه نتانیاهو

از این پرونده تحت عوان «پرونده ۴۰۰۰» یاد می‌شود. پلیس اسرائیل تحقیقات خود را در این باره از سال ۲۰۱۷ میلادی آغاز کرده است. «سارا» همسر نتانیاهو نیز در این باره مورد بازجویی پلیس در تل آویو قرار گرفت. 

2. پرونده هدایا 

در يكي از پرونده‌هاي مورد استناد پليس، بنيامين نتانياهو و همسرش متهم هستند كه هدايايي را از بازرگانان و صاحبان صنايع پذيرفته‌اند، بدون اينكه آن را گزارش كرده باشند. براساس اين پرونده، ارزش اين هدايا به حدود ۲۸۰ هزار دلار مي‌رسد. پلیس اسرائیل در اواخر سال ۲۰۱۶ میلادی تحقیقات در این‌باره را آغاز کرد و از آن تحت عنان «پرونده ۱۰۰۰» یاد می‌شود و از ارتکاب جرایم رشوه دادن و تقلب و نقض اعتماد توسط نتانیاهو خبر داد. پلیس از «آرنون میلخان» تهیه کننده هالیوودی و شهروند اسرائیلی و «چیمز پکر» بازرگان استرالیایی نام برده و گفته است که آنان هدایایی از جمله شامپاین، سیگار و جواهرات به نتانیاهو و اعضای خانواده او داده بودند. 

وکلای نتانیاهو اما می‌گویند که هدایا صرفا دوستانه بودند و اغراض سیاسی‌ای در میان نبوده است. وکلای «پکر» می‌گویند هیچ گونه اتهامی علیه او وجود ندارد و پلیس اسرائیل و پلیس استرالیا در ماه دسامبر با او به عنوان شاهد صحبت کرده‌اند و نه به عنوان یک مظنون. وکیل «میلخان» نیز می‌گوید که هیچ مدرک و سندی وجود ندارد که ادعای رشوه علیه او را تایید کند. 

3. پرومئه روزنامه یودیعوت آحرونوت 

در پرونده ديگر نتانياهو به يك روزنامه اسرائيلي وعده داده بود تا براي كاهش تيراژ روزنامه رقيب آن تلاش كند و در مقابل اين روزنامه مطالب مثبتي درباره او منتشر كند. پلیس اسرائیل اعلام کرده که قرار بوده این کار از طریق ابزارهای قانونی و حقوقی صورت گیرد. این تحقیق در سال ۲۰۱۶ آغاز شد و به «پرونده ۲۰۰۰» معروف است. پلیس اسرائیل اتهام تقلب و نقض اعتماد و رشوه توسط نخست وزیر را در رابطه با ارتباط‌اش با «آرنون موزس» ناشر یکی از پرفروش‌ترین روزنامه‌های اسرائیلی یعنی «یودیعوت آحرونوت» مطرح کرده است. 

۵ اتهام بزرگ علیه نتانیاهو

پلیس اعلام کرده که شواهد کافی وجود دارند که نشان می‌دهند اتهام رشوه علیه موزس صادق است. این موضوع از متن مکالمات میان نتانیاهو و او مشخص شده است. ضبط این مکالمات توسط «آری هارو» رییس دفتر سابق نتانیاهو صورت گرفته بود. هارو اعلام کرده که حاضر است در دادگاه شهادت دهد. وکلای موزس اما گفته‌اند که بزودی مشخص خواهد شد که او هیچ جرمی مرتکب نشده است. 

4. پرونده هارو 

تحقیقات اولیه پلیس در این‌باره در دسامبر ۲۰۱۵ آغاز شد. «آری هارو» رییس پیشین کارکنان دفتر نتانیاهو متهم به نقض اعتماد و تقلب شده است. پلیس در اتهامات خود گفته است او در زمینه فروش شرکت مشاوره‌اش 3H Global به ارزش ۳ میلیون دلا مرتکب این جرایم شده است. «هارو» در سال ۲۰۱۰ میلادی و پس از استعفا از ریاست دفتر نتانیاهو شرکت را تاسیس کرد و با شرکای خود در زمینه اداره آن نقش داشت تا زمانی که بار دیگر به ریاست دفتر نتانیاهو در سال ۲۰۱۳ میلادی منصوب شد. 

یکی از موارد مورد بررسی در جریان بازجویی‌ها درآمد حاصل از فروش شرکت و مورد استفاده آن است. «هارو» در ابتدا اتهامات را رد کرد ولی پس از آن وارد معامله‌ای شد که طبق آن حاضر به ارائه شهادت در مورد پرونده هدایا و پرونده روزنامه «یودیعوت احرونوت» در ازای تقلیل مجازات شده است. 

5. پرونده زیردریایی 

طبق گزارش دادستانی کل؛ تحقیقات اولیه در نوامبر ۲۰۱۶ میلادی در مورد قرارداد ۲ میلیارد دلاری با شرکت آلمانی Thyssenkrup Marine Systems برای ساخت سه زیردریایی و چهار فروند تحهیزات گشت‌زنی برای نیروی دریایی اسرائیل آغاز شدند. 

۵ اتهام بزرگ علیه نتانیاهو

برملا شدن این مساله که «دیوید شیمرون» مشاور شخصی نتانیاهو و از اقوام دور او به عنوان نماینده «میکی گانور» بازرگان اسرائیلی و دلال این قرارداد، وظایف او را در روند امضای این قرارداد به عهده گرفت، موجب نگرانی‌های بسیاری شد. 

به نوشته روزنامه آلمانی «هندلز بلات»؛  گانور حدود 10 تا 30 میلیون یورو بابت دلالی در انعقاد این قرارداد دریافت کرد. 

در بیانیه‌ای که از سوی شرکت «تیسن کروپ مارین سیستمز»، سازنده این زیردریایی منتشر شد، آمده است: «با انجام تحقیقات داخلی معلوم شد که این شرکت از وجود شخصی که باید به نمایندگی از جانب گانور اقدام می‌کرد، اطلاع نداشت». 

طبق اعلام این شرکت، «تیسن کروپ مارین سیستمز» در اسرائیل منحصرا با گانور به عنوان شریک فروش کار می‌کند؛ شرکای فروش ما ملزم هستند که قبل از واگذاری وظایف خود به دیگران با ما مشورت کنند اما، در مورد این مساله چنین چیزی اتفاق نیفتاد.

نتانیاهو ضمن رد هرگونه اشتباهی در رابطه با این قرارداد، از این رسوایی به عنوان «طبل توخالی» یاد کرده بود.

دفتر نتانیاهو نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که «شیمرون» هیچ‌گاه درباره مساله زیردریایی‌ها، انتقال آن‌ها و یا سایر مسایل با نتانیاهو صحبت نکرد.

پس از این چه روی خواهد داد؟ 

پلیس اسرائیل در ۱۳ فوریه توصیه کرد که نخست‌وزیر ۶۸ ساله که تاکنون چهار دوره در مقام خود ابقا شده است دستکم در مورد دو پرونده مرتبط با رشوه مورد پرسش قرار می‌گیرد. روز جمعه بازجویی از او در ارتباط با سومین پرونده انجام شد. بدیهی است که نتانیاهو متهم است. پلیس البته فقط می‌تواند توصیه کند. اکنون دادستان کل تصمیم می‌گیرد که آیا اتهامات باید مورد بررسی قرار گیرند یا خیر. این تصمیم می‌تواند تا مرحله اجرایی‌شدن چندین ماه طول بکشد.

نتانیاهو تحت هیچ شرایط سخت‌گیرانه‌ای پس از توصیه پلیس قرار نگرفته است. در واقع، شواهد نشان می‌دهند که او می‌خواهد حین مبارزه حقوقی و قانونی برای دفاع از خود در قدرت باقی بماند. واقعیت اما ان است که نتیجه تحقیقات و اعلام آن از سوی دادستان کل می‌تواند بر محاسبات سیاسی  نتانیاهو، رقبا و مخالفان او در ائتلاف و بر کلیت فضای سیاسی اسرائیل تاثیرگذار باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین