کد خبر: ۵۱۱۸۵۱
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۲:۲۱

ارزان‌ترین و گران‌ترین حج + جدول

ارازن ترین کاروان حج ۹۷ قیمتی نزدیک به گران ترین کاروان حج پارسال دارد. گرانی که مقامات حج و زیارت ایران آن را متاثر از التهابات بازار ارز در داخل و افزایش نرخ عوارض و خدمات در عربستان دانسته‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
مردم سال پیش با مبلغی از ۹ میلیون و ۶۷۰ هزار تا ۱۳ میلیون و ۳۷۵ هزار تومان به سفر حج رفتند که امسال قیمت ارزان ترین کاروان نزدیک به گران ترین کاروان سال پیش است. نرخی که برای حج ۹۷ اعلام شده بدون محاسبه یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان مساعدت بانکی، از ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

براساس نرخ های اعلام شده در سامانه reserve.haj.ir، ارزان‌ترین کاروان حج ۹۷ با نرخ پایه‌ی ۱۳ میلیون و ۵۷۲ هزار و ۹۰۰ تومان را در استان‌های اصفهان، خراسان جنوبی و یزد می توان یافت، درحالی‌که گران‌ترین کاروان به استان آذربایجان شرقی به قیمت ۱۸ میلیون و ۵۷۲ هزار و ۹۰۰ تومان اختصاص دارد.

استان‌های ایلام و کهگیلویه و بویراحمد در حج ۹۷ تنها یک کاروان به ظرفیت ۱۶۰ زائر دارند که هزینه این سفر برای ایلامی ها ۱۶ میلیون و ۳۵۵ هزار و ۶۰۰ تومان و برای استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۴ میلیون و ۵۸۲ هزار و ۵۰۰ تومان محاسبه شده است.

بیشترین کاروان به تعداد ۶۴ واحد در استان‌های تهران و خراسان رضوی وجود دارد که قیمت ها بین ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تا ۱۸ میلیون تومان در تهران و از ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تا  ۱۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.

تا این مرحله از ثبت نام که ودیعه گذاران تا ۳۰ دی‌ماه سال ۸۵ فراخوانده شده‌اند، اطلاعات ۴۹۶ کاروان موجود است، درحالیکه نماینده ولی فقیه در بعثه پیش تر شمار آن ها را ۵۸۰ کاروان اعلام کرده بود. ظرفیت این کاروان ها که به دو شکل مدینه قبل و بعد تعریف شده متغییر بین ۸۵ تا ۱۶۰ نفر است.

استانبالاترین قیمت (میلیون تومان)کمترین قیمت (میلیون تومان)
آذربایجان شرقی۱۸/۵۱۴/۶
آذربایجان غربی۱۸۱۵/۲
اردبیل۱۶/۳۱۵/۴
اصفهان۱۷/۸۱۳/۵
البرز۱۷/۳۱۳/۷
ایلام۱۶/۳
بوشهر۱۵/۸۱۴/۵
تهران۱۸۱۳/۹
چهارمحال و بختیاری۱۴/۷۱۴/۵
خراسان جنوبی۱۷/۳۱۳/۵
خراسان رضوی۱۸/۳۱۴/۲
خراسان شمالی۱۶/۹۱۶/۳
خوزستان۱۷/۳۱۴/۴
زنجان۱۸/۴۱۵/۱
سمنان۱۷/۵۱۴/۶
سیستان و بلوچستان۱۶/۳۱۵/۲
فارس۱۷/۸۱۴/۵
قزوین۱۴/۷۱۳/۷
قم۱۷/۸۱۴/۷
کاشان۱۵/۸۱۳/۹
کردستان۱۵/۶۱۵/۴
کرمان۱۷/۶۱۴/۵
کرمانشاه۱۶/۳۱۵/۸
کهگیلویه و بویراحمد۱۴/۵
گلستان۱۷/۵۱۴
گیلان۱۶/۴۱۳/۸
لرستان۱۶۱۳/۹
مازندران۱۷/۵۱۴/۹
مرکزی۱۷/۱۱۴/۷
هرمزگان۱۶/۲۱۴/۹
همدان۱۶/۹۱۳/۳
یزد۱۷/۸۱۳/۵


سازمان حج و زیارت که هنگام اعلام هزینه حج مبلغ مساعدت بانکی را محاسبه و نرخ را یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان کمتر از نرخ واقعی اعلام کرده بود، اطلاع داده که این مبلغ و سود بانکی از کل قیمت سفر حج، کسر و  باقی مانده هزینه در دو قسط دریافت می شود.

هزینه حج آن طور که محمدی ـ رییس سازمان حج و زیارت ـ اعلام کرده با توجه به نوع هتل و فاصله آن تا مساجد مقدس در مکه و مدینه، نوع هواپیما و زمان اعزام زائران (مدینه بعد یا قبل) تعیین شده که تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز در داخل و افزایش هزینه خدمات و عوارض در داخل عربستان قرار گرفته است.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین