کد خبر: ۵۱۱۹۳۷
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۹

سلطه‌ی "سه دوست" مکزیکی‌ بر سینمای هالیوود

«گیلرمو دل تورو» این فرصت را دارد چهارمین جایزه اسکار کارگردانی را در پنج سال اخیر، نصیب سینما و سینماگران مکزیکی کند.
آفتاب‌‌نیوز :
«گیلرمو دل‌تورو» کارگردان فیلم «شکل آب» بخت نخست کسب جایزه کارگردانی در نودمین دوره جوایز سینمایی اسکار است، اتفاقی که با کسب جایزه انجمن کارگردانان آمریکا بیش از پیش برای این کارگردان مکزیکی محتمل است.

به گزارش گاردین، در صورتی که «دل‌تورو» بتواند این جایزه را به خود اختصاص دهد، پس از «آلفونسو کواران» در سال ۲۰۱۴ و «الخاندرو گونزالس ایناریتو» در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶، چهارمین جایزه اسکار کارگردانی رو به سینمای مکزیک اختصاص می‌دهد.

این سه کارگردان که دوستان نزدیکی هستند و در رسانه‌های سینمایی معمولا با عنوان "Three Amigos" (سه دوست) شناخته می‌شوند، سینمای مکزیک را در چند سال اخیر به عنوان سینمایی پیشتاز در عرصه جوایز آکادمی اسکار معرفی کرده‌اند و ساخته‌های آنها نیز به فروش قابل توجهی در گیشه بین‌الملل دست یافته است.

هر سه این سینماگران قابلیت خود را در مدیریت پروژه‌های بزرگ هالیوودی به خوبی ثابت کرده‌اند، همانطور که در پروژه‌های کوچک‌تر در سینمای مکزیک نیز فعال هستند.

«دل‌تورو» پیش از این فیلم‌ پرهزینه «حاشیه اقیانوس آرام» و همچنین فیلم اسپانیایی زبان«هزارتوی پن» را به سینما آورده و «آلفونسو کواران» نیز با فیلم فضایی «جاذبه» موفق به کسب اسکار کارگردانی شد و ساخت فیلم‌هایی چون «و مادرت هم» در مکزیک دارد.

اما «ایناریتو» با ساخت فیلم «عشق سگی» در سال ۲۰۰۰ به شهرت رسید و پس از آن برای ساخت فیلم‌هایی پیچیده از لحاظ فنی و با استفاده از بازیگران درجه یک هالیودی شناخته می‌شود، فیلم‌هایی چون «بردمن» که با بازی «مایکل کیتون» برنده جایزه بهترین فیلم اسکار شد و «بازگشته» با «لئوناردو دی‌کاپریو» که جایزه اسکار کارگردانی را برایش به ارمغان آورد.

موفقیت «سه دوست» در سینمای روز جهان گرچه پدیده‌ای جدید به نظر می‌رسد اما مستلزم دهه‌ها فعالیت و کار بوده است. «دل تورو» می‌گوید بیش از ۲۰ سال طول کشیده تا به جایگاهی برسد که الان در آن قرار دارد.

سلطه‌ی

ایناریتو، دل‌تورو و کواران

«آنا ماری دافونته» خبرنگار ورایتی در حوزه سینمای آمریکای لاتین نیز معتقد است: «ایناریتو»، «کواران» و «دل‌تورو» شبیه به بسیاری دیگر از مهاجران به سبب استعداد نابشان، پشت کار، تلاش‌های زیاد و در برخی مقاطع شانس، در هالیوود با استقبال رو به رو شدند.

این خبرنگار سینمایی ادامه می‌دهد: "دردهه‌های گذشته مجموعه‌ای از عوامل سینما در مکزیک به موفقیت افرادی نظیر این کارگردانان کمک کرده‌اند اما تنها "سه دوست" بودند که از این کمک‌ها بیشترین بهره را بردند.

«امانوئل لوبزکی» که امروز به عنوان یکی از چیره‌دست‌ترین فیلمبرداران سینما شناخته می‌شود و در فیلم‌های «ایناریتو» و «کواران» مرتبا همکاری می‌کند تنها فردی است که تاکنون موفق به کسب سه جایزه اسکار پیاپی در شاخه فیلمبرداری شده است.

این سه کارگردان سینمای مکزیک را پشت سر گذاشته‌اند و بیشتر بر روی ساخت فیلم‌های جهانی‌تر و به زبان انگلیسی آورده‌اند با این وجود «آلفونسو کواران» قرار است امسال فیلمی به نام «روما» را اکرن کند که درباره یک خانواده قشر متوسط در دهه ۱۹۷۰ میلادی در مکزیکوسیتی است.

حتی اگر این سه کارگردان را به همان اندازه که امروز جزو دارایی‌های هالیوود هستند متعلق به سینمای مکزیک نیز بدانیم، شانس خوبی برای ظهور «ایناریتو»، «کواران» و «دل‌تورو»‌ی جدیدی نیز در آینده وجود دارد".

سالانه بیش از ۱۰۰ فیلم در سینمای مکزیک ساخته می‌شود که بخشی از آن به لطف مشوق‌های مالیاتی است که از سال ۲۰۰۶ به سرمایه‌گذاران خصوصی در سینما تعلق می‌گیرد و همین امر فرصت‌هایی بیشماری را برای ظهور استعدادهای جدید ایجاد کرده است.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین