کد خبر: ۵۱۲۰۰۵
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۹

اورشلیم پست: روسیه از وقوع جنگ میان ایران و اسرائیل جلوگیری خواهد کرد

یک روزنامه صهیونیستی در گزارشی با اشاره به خصومت‌های آشکار میان ایران و رژیم صهیونیستی به ویژه در حوادث اخیر در سوریه نوشت: در صورت وقوع جنگ میان ایران و اسرائیل یکی از کشورهای درگیر در این مساله روسیه خواهد بود که قطعا به دلیل به خطر افتادن منافعش تلاش خواهد کرد از وقوع آن جلوگیری کند.
آفتاب‌‌نیوز :
روزنامه اورشلیم پست با اشاره به حملات هوایی اخیر رژیم صهیونیستی به جنوب سوریه که بنابر ادعای صهیونیست‌ها در پاسخ به رخنه پهپاد ایرانی به حریم هوایی اسرائیل انجام شد، نوشت:‌ این حوادث تنها یکی از چندین حادثه به شدت خطرناکی است که طی روزهای اخیر در سوریه رخ داد. یکی از آن‌ها درگیری میان نیروهای ترک و نیروهای جنوب حلب، تقابل میان نیروهای آمریکایی و نیروهای دیرالزور و عملیات گسترده ارتش ترکیه در عفرین علیه کردهاست اما خطرناک‌ترین آن‌ها می‌تواند تقابل میان اسرائیل و ایران باشد که پای قدرت‌های بزرگ را نیز به میان خواهد کشید. به طور قطع آمریکا طرف اسرائیل را خواهد گرفت که از منظر واشنگتن، مهم‌ترین متحد استراتژیک و دوست آمریکاست اما باید بررسی کرد که وقوع چنین جنگی چقدر محتمل است.

این گزارش می افزاید: خصومت‌های آشکار میان ایران و اسرائیل موجب خواهد شد مسکو نیز با یک مساله غیرقابل حل مواجه شود؛ روسیه احتمالا تلاش خواهد کرد از وقوع چنین درگیری جلوگیری کند. روسیه تمایلی به این جنگ ندارد، نه تنها به این دلیل که کرملین با هر دوی آن‌ها روابط خوبی دارد بلکه به این خاطر که آغاز چنین جنگی پای ائتلاف تحت رهبری آمریکا را به سوریه خواهد کشاند. اتفاقی که به هیچ عنوان به نفع روسیه نیست؛ چرا که می‌تواند خطر از دست دادن نفوذش در سوریه را به همراه داشته باشد.

در ادامه این گزارش آمده است: در صورت وقوع چنین جنگی احتمالا کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس) نیز از اسرائیل حمایت خواهند کرد و تل‌آویو به طور قطع می‌تواند روی پشتیبانی عربستان سعودی حساب باز کند، حتی اگر اغلب کشورهای عربی موضعی خنثی اتخاذ کنند اما مساله اصلی هنوز بی‌پاسخ مانده است. این‌که روسیه در چنین شرایطی طرف چه کسی را خواهد گرفت، ایران یا اسرائیل؟ زمانی‌که پادشاه عربستان در سال 2017 به روسیه سفر کرد، تاکید کرد که سعودی آماده‌اند تا همکاری‌های بلندمدت با مسکو در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی داشته باشند به شرط آن‌که روسیه دست از حمایت از ایران بردارد، اما روسیه مخالفت کرد. از منظر واشنگتن این بزرگترین تهدید علیه منافع آمریکا است که ایران، از نگاه روسیه یکی از بزرگ‌ترین مشکلات آمریکاست. مسکو به تهران نیاز دارد تا واشنگتن را برای جلوگیری از افزایش تحریم‌های آمریکا علیه کرملین تحت فشار قرار دهد. به همین دلیل است که مسکو می‌خواهد اتحادش با تهران را حفظ کند.

اورشلیم پست در گزارش خود آورده است: از طرفی دیگر، برای اسرائیل نیز بسیار خطرناک است که روسیه را دست کم بگیرد. روسیه دارای یک ارتش بزرگ با قدرت هسته‌ای قوی است. به گفته یک کارشناس روس، این واقعیات را نمی‌توان نادیده گرفت. اگرچه روسیه هنوز به هواپیماهای اسرائیلی شلیک نمی‌کند و به ایرانی‌ها اجازه نمی‌دهد وارد مرز اسرائیل ـ سوریه شوند اما این بدان معنی نیست که همیشه اینگونه عمل خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین