کد خبر: ۵۱۲۴۱۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲

هر 2 ساعت 5 ایرانی در تصادفات کشته می‌شوند

بر اساس آمار کارشناسان، طی ۲۰ سال گذشته بالغ بر ۴۰۲ هزار نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده و بیش از چهار میلیون و ۵۹۱ هزار نفر نیز مصدوم و معلول شده اند.
آفتاب‌‌نیوز :
دبیر علمی جامعه جراحان ایران، گفت: طبق بررسی های انجام شده بطور متوسط هر دو ساعت، پنج نفر جان خود را به علت سوانح رانندگی در کشور از دست می دهند.

سیاوش صحت، افزود: بر اساس آمار کارشناسان، طی ۲۰ سال گذشته بالغ بر ۴۰۲ هزار نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده و بیش از چهار میلیون و ۵۹۱ هزار نفر نیز مصدوم و معلول شده اند.

عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه، مرگ زود هنگام در اثر سوانح رانندگی باعث از دست رفتن ۴ میلیون سال عمر در ایران می شود، گفت: ضرر و زیان ناشی از تصادفات سالانه بیش از ۱/۳درصد از تولید ناخالص ملی را هدر می دهد.

وی افزود: حدود ۳۰ درصد تخت های بیمارستانی کشور به مصدومین سوانح رانندگی اختصاص دارد و حدود ۴۰ درصد افرادی که در تصادفات کشته می شوند، سرپرست خانواده هستند.

دبیر علمی چهل و دومین کنگره سالانه جامعه جراحان ایران، افزود: سرعت غیر مجاز با ۲۲ درصد، انحراف به چپ با ۲۱ درصد، بی توجهی به مسیر با ۲۰ درصد و عدم رعایت حق تقدم با حدود ۱۷ درصد، مهمترین علل عمده تصادفات در پی رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی برآورد شده است.

صحت با تاکید بر اینکه در مجموع عامل اصلی و قابل پیشگیری، خطای انسانی محسوب می شود، گفت: هنگامی که راننده با تلفن همراه صحبت میکند، زمان عکس العمل وی از نیم ثانیه به یک و نیم ثانیه افزایش می یابد.

این جراح قفسه سینه، افزود: رانندگانی که از تلفن همراه استفاده می کنند چهار برابر بیشتر از سایرین در معرض خطر تصادف قرار دارند، همچنین یک راننده مست در حرکت با سرعت ۷۵ کیلومتر، یازده برابر یک راننده هوشیار خطر آفرین است.

صحت به بررسی فاصله سال های ۱۳۵۷ تا ۱۳۸۸ اشاره کرد و گفت: در این مدت بالغ بر ۲۴ هزار نفر زندانی حوادث رانندگی بودند.

وی تاکید کرد: استفاده از کمربند ایمنی توسط سرنشینان جلو ۳۰ تا ۶۵ درصد و در سرنشینان عقب ۲۵ تا ۷۵ درصد موجب کاهش تلفات جانی می شود.

دبیر علمی جامعه جراحان ایران گفت: استفاده از کلاه ایمنی توسط موتورسواران ۴۰ درصد از مرگ و ۷۰ درصد از آسیب های مغز و جمجمه می کاهد. همچنین استفاده از صندلی کودک در خودرو، حدود ۷۰ درصد از مرگ نوزاد و ۵۰ تا ۸۰ درصد از مرگ کودکان را کاهش میدهد.

صحت با تاکید بر برگزاری میزگردهای مختلف که هرسال اردیبهشت ماه در کنگره سالانه جامعه جراحان ایران پیرامون مهم ترین علل مرگ و میر در کشور برپا می شود، گفت: با توجه به اهمیت این موضوع جلسه هم اندیشی نیز با حضور مدیران و مسئولان ذی ربط با موضوع سوانح و حوادث ترافیکی، به منظور طرح پاره ای چالش ها و اتخاذ تصمیمات کارشناسانه و کلان، در محل فرهنگستان علوم پزشکی کشور برگزار می شود.

چهل و دومین کنگره جامعه جراحان ایران به همت بالغ بر بیست انجمن همکار و مشارکت بیش از دوهزار پزشک و جراح در رشته های مختلف ، از ۱۵ تا ۱۹ اردیبهشت ۹۷ در تهران برگزار می شود. هرسال یکی از میزگردهای مهم این گردهمایی، سوانح و حوادث رانندگی و تروما است.

منبع: ایلنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
0
0
آيا اين خجالت ندارد ؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین