کد خبر: ۵۱۲۵۳۴
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۹

بازی با پورتو تشریفاتی است؛ فیرمینو، ستاره لیورپول ترسناک

محمد صلاح گل‌های بیشتری زده، سادیو مانه شاید سرعت انفجاری بیشتری داشته اما روبرتو فیرمینو چسبی است که مثلث ویرانگر هجومی لیورپول را به هم پیوند می‌دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
دارنده پنج قهرمانی اروپا یک بار دیگر در قاره تیمی ترسناک شده. لیورپول در حالی امشب بازی برگشت مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان برابر پورتو را برگزار می‌کند که با پیروزی 5 بر صفر در دیدار رفت سه هفته پیش و تحمیل سنگین‌ترین شکست خانگی تاریخ مسابقات اروپایی به تیم بزرگ پرتغالی کار صعود را تمام کرده. در آن بازی هر سه مهاجم لیورپول در فهرست گلزنان بودند مثل بیشتر بازی‌های فصل.

آمار گلزنی‌شان روی هم به 68 گل می‌رسد و فیرمینو با 22 گل بهترین عملکردش در لیورپول را بعد از انتقال از هوفنهایم در سال 2015 بر جای گذاشته است. درعین حال او بیشتر از یک گلزن صرف است و در جریان برد 2 بر صفر شنبه مقابل نیوکاسل سیزدهمین پاس گلش در این فصل را به مانه داد. یورگن کلوپ بعد از این بازی گفت: «صلاح در کلاس جهانی است اما نه هر بازی، مانه در کلاس جهانی است اما نه در هر بازی، فیرمینو در کلاس جهانی است در هر بازی.» شنیدن این کلمات از مربی آلمانی شگفت انگیز نیست وقتی توجه داشته باشیم فیرمینو تجسم چیزی است که کلوپ از تیمش می‌خواهد. او با انرژی تمام نشدنی‌اش مدافعان حریف را پرس می‌کند و آسایش را از آنها می‌گیرد تا فضا برای صلاح و مانه ایجاد شود و هر گاه مقابل دروازه لازم باشد خونسردی و آرامش کافی برای زدن ضربه آخر را دارد.

جیمی کاراگر، مدافع و کاپیتان سابق لیورپول می‌گوید: «بله ما صلاح و مانه را داریم اما بازی فیرمینو با توپ و بدون توپ باعث می‌شود یکی از بهترین بازیکنان هجومی لیگ برتر باشد، واقعا طراز اول است.»

فیرمینو اگرچه شروع کندی در آنفیلد داشته اما کلوپ او را پرورش داده تا بازیکن فعلی شود. توانایی فنی این هافبک هجومی سابق همراه با قدرت بدنی بالا خط حمله لیورپول که غیرقابل توقف به نظر می‌رسد، را سر و شکل داده. استیون جرارد اسطوره لیورپول هم می‌گوید: «مانه سرعت و شم گلزنی دارد، فیرمینو قدرت کسب و کنترل توپ و نگه داشتن بازی را دارد و صلاح کمی از هر دو دارد و خوب گل می‌زند. ترکیب فوق‌العاده‌ای است، هیچ کس خودخواه نیست، همه برای تیم بازی می‌کنند و به هم پاس می‌دهند.»

شاید اوضاع برای فیرمینو در پایان فصل بهتر هم بشود چون تیته مربی تیم ملی برزیل به شدت طرفدار انعطاف پذیری او است. این بازیکن 26 ساله در دوران کوتاه اما موفق مربیگری تیته بیشتر به‌عنوان نقش مکمل پشت سر نیمار، گابریل ژسوس و فیلیپه کوتینیو در تیم ملی برزیل بازی کرده. فیرمینو تقریبا در میان هواداران برزیلی ناشناخته بود وقتی در سال 2014 برای نخستین بار به تیم ملی دعوت شد چون در 18 سالگی از کشورش به هوفنهایم رفت و برای همین هنوز مثل برخی هم تیمی‌هایش ستاره محسوب نمی‌شود. در عین حال با توجه به اینکه نیمار و ژسوس باید با غلبه بر مشکلات فیزیکی به رقابت‌های روسیه برسند، تیته امکان تغییر سیستم برای انطباق با فیرمینو را رد نکرده. او گفت: «فیرمینو یک شماره 10 است که یاد گرفته 9 بازی کند. برزیل در جام‌های جهانی قبل گزینه‌های جایگزین مناسبی نداشته و ما از این بابت ضربات زیادی خوردیم برای همین است که می‌خواهم کوتینیو را در خط میانی به کار بگیرم، ویلیان را به‌عنوان بال در کنار فیرمینو و ژسوس. ما باید با آمادگی کامل نسبت به همه چیز به جام جهانی برویم.»

ایلنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین