کد خبر: ۵۱۳۴۰۲
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۷

پایان خطابه‌های آتشین آیت‌الله جنتی

مدت‌ها بود که می‌گفت به دلیل مشغله زیاد می‌خواهد تریبون امامت جمعه تهران را ترک کند. دبیر شورای نگهبان و رییس مجلس خبرگان رهبری دیگر خطیب موقت تهران نیست. سرانجام خطابه‌های آتشین آیت‌الله جنتی پایان یافت.
آفتاب‌‌نیوز :
رهبر انقلاب امروز (یک‌شنبه) با کناره‌گیری آیت‌الله احمد جنتی از امامت جمعه تهران موافقت کردند. جنتی در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به ۲۵ سال توفیق خدمت در سنگر امامت جمعه تهران و با تشکر از اعتماد و عنایات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در طول این مدت، درخواست کناره‌گیری از امامت جمعه تهران را مطرح کرده بود که مقام معظم رهبری با این درخواست موافقت کردند و جنتی را از این وظیفه خطیر معاف.

به گزارش آفتاب‏‎نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا؛ احمد جنتی فرزند ملاهاشم در سال ۱۳۰۵ در اصفهان به دنیا آمده است. او پس از تحصیلات مقدماتی وارد حوزه علمیه قم و از شاگردان امام خمینی و آیت‌الله‌العظمی بروجردی شد. جنتی از مبارزین با رژیم شاه بود. او با عضویت‌ در جامعه مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم، به‌ برنامه‌ریزی هماهنگ‌ برای برپایی راهپیمایی‌ها، نوشتن‌ اعلامیه‌ها و ارتباط‌ با دیگر مراکز مرتبط‌ با نهضت‌ امام‌ خمینی(ره) می‌پرداخت. جنتی همواره‌ ارتباط‌ خود را با امام‌ (ره) حفظ‌ می‌کرد تا با الهام‌گیری از ایشان، از آخرین‌ فعالیت‌های مبارزاتی در قم، نجف‌ و دیگر شهرها اطلاع‌ پیدا کند.

او بارها در قم، رفسنجان‌ و جزیره خارک‌ مورد تهدید و تعقیب‌ رژیم‌ شاه‌ قرار گرفت‌ و چند بار در قم‌ بازداشت‌ شد. جنتی سه‌ نوبت‌ به‌ زندان‌ رفت‌ و مجموعاً سه‌ ماه‌ زندانی شد و یک‌ بار هم‌ دستگیر و به‌ مدت‌ سه‌ سال‌ به‌ اسدآباد همدان‌ تبعید شد.

با پیروزی انقلاب اسلامی جنتی مناصب مختلفی را تجربه کرد اما حضور در شورای نگهبان و دبیری این شورا منصبی است که از ابتدای انقلاب با نام جنتی گره خورده است. او باسابقه‌ترین عضو فقهای شورای نگهبان است و پس از منصوب شدن از سوی امام خمینی (ره) در اسفند ۱۳۵۸ در تمام ادوار شورای نگهبان حضور داشته است. او در پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری به عنوان نفر شانزدهم (آخر) تهران به این مجلس راه یافت و از قضا به ریاست خبرگان پنجم هم رسید.

عضویت در مجلس خبرگان رهبری و ریاست دوره پنجم (فعلی) این مجلس، عضویت در شورای بازنگری قانون اساسی، عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام، ریاست ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، ریاست سازمان تبلیغات اسلامی، ریاست شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، عضویت در شورای عالی تبلیغات خارج از کشور، عضویت و ریاست شورای مرکزی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، نمایندگی مقام معظم رهبری در امور بالکان، نمایندگی مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، امامت جمعه موقت تهران، قم، اهواز و کرمانشاه، عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ، قاضی دادگاه‌های انقلاب اسلامی اهواز از سمت‌هایی است که جنتی در این دوران تجربه کرده و هنوز به برخی از آن‌ها اشتغال دارد.

پس از رحلت امام (ره)، علاوه بر برخی خطبای پیشین، آیت‌الله احمد جنتی اولین امام جمعه‌ای بود که از رهبر انقلاب حکم گرفت. او پیش از تهران خطیب جمعه قم، اهواز و کرمانشاه هم بود. جنتی در این سال‌ها در نماز جمعه مواضع صریحی داشته و از اینکه به یک جریان سیاسی خاص منتسب شود ابایی نداشته است.

جنتی پس از حوادث انتخابات ۸۸ در خطبه‌ای با اشاره به عاشورای ۸۸ و اینکه اگر لطف خدا و درایت مقام معظم رهبری نبود این فتنه نظام را از پای درمی‌آورد، گفت: اکنون این روسیاهان در خانه خود محبوس شده‌اند و منتهی امکانات و وسایل زندگی، تلویزیون و رفاهیات را در خانه در اختیار دارند. اگر رافت اسلامی نبود باید اعدام می‌شدند.

وی با بیان اینکه در فقه اسلامی حکم کسی که افساد فی‌الارض کند اعدام است، اظهار کرد: این‌هایی که هشت ماه مملکت را ناامن کرده و بسیاری از جوانان اصیل بسیجی را کشتند و تخریب‌های بسیاری داشتند، آیا این فساد فی‌الارض نیست؟

جنتی در دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد هم خطیب جمعه تهران بود و معمولا در خطبه‌هایش به حمایت از دولت‌های نهم و دهم می‌پرداخت.

به طور مثال زمانی که طرح سوال از احمدی‌نژاد به یکی از بحث‌های سیاسی و رسانه‌ای تبدیل شده بود، جنتی از اقدام نمایندگان مجلس مبنی بر طرح سوال، گلایه و آن را دشمن‌شادکن دانست، تاکید کرد: ای کاش این موضوع در زمان دیگری یا در نشست خاصی بین نمایندگان و رییس دولت مطرح می‌شد.

یا در جایی دیگر جنتی در خطبه‌ای با اشاره به نامه احمدی‌نژاد به جورج بوش عنوان کرد که از این نامه بوی عزت، حکمت و اقتدار به مشام می‌رسد و پیشنهاد کرد که متن این نامه در کتاب‌های درسی گنجانده شود!

البته جنتی پس از صحبت‌های احمدی‌نژاد درباره رجعت هوگو چاوز در خطبه‌های نماز جمعه از این اظهارات انتقاد کرد و گفت: ای کاش برخی‌ها که می‌خواستند برخی مسائل را مطرح کنند چهار تا کتاب می‌خواندند و چهار روز به حوزه علمیه می‌رفتند و بین مسائل نقلی و عقلی تفاوت قائل می‌شدند. رجعت از مسائل نقلی است و با دلیل نقلی ثابت می‌شود و نیاز به حدیث و استناد به قرآن دارد. این درجه دولتی نیست که به سینه هر کس که بخواهد بچسباند. بعد هم علما، مراجع و مسلمین را ناراحت کند، به چه مبنایی این حرف را می‌زند؟ چه دلیلی دارد که آدم هرچه به دهانش می‌آید بگوید؟

جنتی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم برخلاف دولت‌های نهم و دهم در خطبه‌های نماز جمعه تهران بیشتر رویه انتقادی خود را دنبال کرده و برخی مواقع با اظهارات جنجالی خود واکنش‌هایی را برانگیخته است.

او یک بار در اظهاراتی جنجالی در نماز جمعه تصریح کرد: برادران بسیجی باید به فکر باشند و هرجا انحرافی دیدند اظهار نظر کنند، همان طور که برادران شما در سازمان بسیج اساتید نامه‌ای در خصوص انتصاب‌هایی که در بعضی از وزارتخانه‌ها صورت گرفته امضا کردند و گویا فعلاً قصد دارند با داس بچه‌های انقلابی را درو کنند. این را همه می‌دانند و من از آقای رییس‌جمهور سوال دارم آیا این مسایل را می‌دانی یا نمی‌دانی؟ اگر می‌دانی وا اسفا و چرا اقدامی نمی‌کنی و اگر نمی‌دانی واحسرتا و مطالبی را که در رسانه‌ها در این باره منتشر می‌شود مطالعه کنید و اگر درست است اقدام کنید.

اظهاراتی که با واکنش‌هایی از سوی اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور و برخی حامیان دولت مواجه شد. البته گفته می‌شود که جنتی در مقام خطیب جمعه به دنبال انتقاد از رویه‌های اشتباه بوده است.

سرانجام آیت‌الله احمد جنتی پس از ۲۵ سال خطبه‌خوانی در نماز جمعه تهران با موافقت رهبر انقلاب امروز از این سمت کنار رفت. به نظر می‌رسد جنتی با بالا رفتن سن و مسئولیت سنگین به عنوان دبیری شورای نگهبان که هم با قوانین مجلس سر و کار دارد و هم بر انتخابات نظارت می‌کند با معاف شدن از خطبه خواندن در مقام امام جمعه موقت تهران تلاش می‌کند تمرکز بیشتری را روی مسئولیت‌های فعلی خود داشته باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین