کد خبر: ۵۱۳۷۱۲
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۰

تقابل روسیه و آمریکا بر سر سوریه در سازمان ملل/هیلی: لازم باشد، خودمان در سوریه وارد عمل می‌شویم

نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد گفت، در صورت ناکامی شورای امنیت در راستای اقدام در قبال سوریه، واشنگتن آماده است که در صورت ضرورت خود وارد عمل شود.
آفتاب‌‌نیوز :
نیکی هیلی، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد در جلسه شورای امنیت این سازمان گفت: این مسیری نیست که ما ترجیح دهیم اما مسیری است که قبلا نشان داده‌ایم آن را انتخاب می‌کنیم و آماده هستیم که یک بار دیگر نیز همچون قبل در این مسیر قدم بگذاریم.

وی ادامه داد: زمانی که جامعه بین‌المللی به طور مکرر از انجام اقدام باز می‌ماند، در مواردی کشورها مجبور می‌شوند که خود دست به اقدام بزنند.

این اظهارات هیلی در حالی مطرح شد که آمریکا از شورای امنیت خواستار برقراری آتش‌بس در دمشق و غوطه شرقی شد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، آمریکا پیش‌نویس قطعنامه جدیدی را درباره سوریه امروز (دوشنبه) منتشر کرد که در آن خواستار برقراری آتش‌بس ۳۰ روزه شده است.

نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد اظهار کرد: ما قطعنامه آتش‌بس جدیدی را تدوین کرده‌ایم که فضایی برای گریز باقی نمی‌گذارد.

وی با بیان این که این پیش‌نویس ساده و صریح است و به محض تصویب اجرایی خواهد شد، افزود، در این قطعنامه راه گریزی برای پنهان شدن اسد، ایران و روس‌ها وجود ندارد.

هیلی قطعنامه پیشین درخصوص برقراری آتش‌بس در سوریه را که به پیشنهاد روسیه تصویب شده بود، «شکست خورده» قلمداد کرد.

از سوی دیگر، واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد در واکنش به اظهارات همتای آمریکایی خود، تأکید کرد، دمشق کاملا محق است که با تهدیداتی که متوجه شهروندانش است، مقابله کند.

هیلی نیز اظهار کرد: در صورتی که شورای امنیت درخصوص تسلیحات شیمیایی اقدامی نکند، واشنگتن خود وارد عمل خواهد شد.

وی افزود: ما به هر کشوری که بخواهد اراده خود را از طریق سلاح‌های شیمیایی اعمال کند، هشدار می‌دهیم.

نبنزیا در واکنش به این اظهارات گفت که اعضای گروه تروریستی جبهه النصره در غوطه شرقی دست به استفاده از تسلیحات شیمیایی زده‌اند.

وی با اشاره به تلاش‌هایی که برای متهم کردن دولت دمشق در این زمینه صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: این اقدامات با هدف آماده کردن زمینه برای اقدامات نظامی یک‌جانبه علیه حاکمیت سوریه است.

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد اظهار کرد: برخی از گذرگاه‌ها گلوله‌باران شده و سوری‌هایی که کوشیدند غوطه را ترک کنند، مورد هدف واقع شده‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، او با بیان این که هیچ واکنش بین‌المللی نسبت به کشف سلاح شیمیایی در مناطق تحت سلطه افراد مسلح نشان داده نشده است، تصریح کرد: ما خواستار تشکیل کمیته حقیقت‌یاب درباره استفاده از سلاح شیمیایی هستیم. گروه‌های مسلح، غیرنظامیان را در فوعه و کفریا گلوله‌باران کردند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین