کد خبر: ۵۱۳۹۶۲
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۲

مستندی که خط قرمزهای تلویزیون را رد می‌کند

پخش مجموعه مستند «گپ‌گشت» با رویکرد بررسی و پرداختن به آسیب‌های اجتماعی در ایران به تازگی از شبکه سلامت آغاز شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
این مجموعه به نویسندگی و کارگردانی علیرضا پوریوسف که سابقه نویسندگی و کارگردانی مستند، فیلم کوتاه و همچنین فیلمنامه‌نویسی دارد، جلوی دوربین رفته و در هر قسمت با بررسی یک موضوع اجتماعی در قالب روایت و بازی با حضور محمدحسین هاشمی و در انتها با بررسی ماجرا توسط کارشناسان مطرح و سرشناس حوزه آسیب‌های اجتماعی، خانواده، نیروی انتظامی و... جمع‌بندی می‌شود.

طرح این مستند 52 قسمتی از زمستان گذشته مورد بررسی و تایید شبکه سلامت قرار گرفت و به دلیل حساسیت‌های موضوعی آن، مدت زمانی چندماهه در پیش‌تولید و مرحله تحقیق و پژوهش  با حضور شیوا آبا به عنوان نویسنده و فعال اجتماعی سپری شد و از نیمه دوم سال وارد مرحله تولید شد و هم اکنون روزهای پایانی تدوین را سپری می کند. گفته شده  در صورت موفقیت سری اول و موافقت شبکه، سری دوم آن نیز ساخته شود.

علیرضا پوریوسف کارگردان این مجموعه علت پرداختن و چرایی ساخت «گپ‌گشت» را این طور روایت کرد:

«طرح اولیه ساخت این مجموعه 52 قسمتی با دغدغه خشونت اجتماعی و شهری و چرایی این ماجرا شکل گرفت. طرح با استقبال مسوولین مواجه شد و از ما خواستند که عواملی که باعث چنین خشونت‌های اجتماعی و شهری می‌شود را نیز بررسی کنیم و برای آن برنامه بسازیم.

در این مستند برای اولین بار درباره موضوعاتی صحبت شده که سالیان سال خط قرمزهای تلویزیون بوده است. مثل فحشای مجازی در اینترنت که تا به حال درباره آن صحبت نشده است. ما در این برنامه سراغ جاهایی رفتیم که حقیقتا با نابودی فاصله‌ای ندارند، چه به لحاظ معماری که هر لحظه در آستانه تخریب بود، چه به لحاظ امنیت و بهداشت و.... با مسوولین زیادی صحبت کردیم. به طور مثال با رییس ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت‌وگو داشتیم اما پاسخ این بود چقدر مجرم و معتاد دستگیر کنیم، شهرداری محلی برای نگهداری این افراد نداشت، بهزیستی و سایر سازمان‌ها هم به همین ترتیب، همه در جریان بودند اما اتفاق عملی و مهمی برای این معضلات نمی‌افتاد. در این برنامه با رییس انجمن جامعه‌شناسان ایران و رییس اورژانس اجتماعی در خصوص همسرآزاری و خشونت‌های خانگی بحث و بررسی داشتیم.

مهمترین مشکل و مساله‌ای که ما در مسیر تولید این مستند از آن مطلع شدیم این بود که مردم با ابتدایی‌ترین حقوق شهروندی خود هم آشنایی ندارند، امکانات و امتیازاتی که می‌توانند از آن استفاده کنند اما مهمترین عامل بازدارنده بی‌اعتمادی مردم به یکدیگر و سپس به مسوولان است که باعث از دست رفتن بسیاری از حق و حقوق آن‌ها می‌شود.»

این برنامه در قالب مستند 30 دقیقه‌ای به تهیه‌کنندگی علیرضا سلطانی روزهای سه‌شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه هر هفته ساعت 19 از شبکه سلامت پخش می‌شود.
خبرآنلاین 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین