کد خبر: ۵۱۴۱۳
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۸۵ - ۱۲:۵۵
سفیر ایران در فرانسه اعلام کرد:

استقبال تهران از طرح شیراک

آفتاب‌‌نیوز : سفیر ایران در فرانسه در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به پیشنهاد اخیر شیراک ایران می‌تواند تعلیق را بپذیرد گفته است: باید مذاکره کرد. فعالیت‌های هسته‌ای برای توسعه اقتصادی کشور ضروری است و ما نیاز عمده‌ای به استفاده از این انرژی داریم. 

آهنی در ادامه اظهارات خود تأکید کرده است که ایران قصد بهره‌برداری نظامی از فعالیت‌های هسته‌ای را ندارد و به این منظور علاوه بر اینکه تمامی تضمین‌های لازم را می‌دهد کنترل‌های لازم را از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌پذیرد. 

آهنی در پاسخ به این سوال که اگر مذاکرات شکست بخورد و ایران تحریم شد، تهران چه می‌کند گفته است: امیدواریم به این سمت نرویم ولی ما سناریوهای مختلف را بررسی کرده‌ایم. اگر پرونده ایران به شورای امنیت برود شرایط پیچیده می‌شود. این موضوع حقوقی و فنی است ولی آن را سیاسی کرده‌اند و رفتن پرونده به شورای امنیت یک مسأله سیاسی است. اگر تحریم شویم البته برای ما سخت است ولی اثرات تحریم فقط به ما محدود نمی‌شود و روی اقتصاد منطقه و جهان تأثیر می‌گذارد. 

آهنی همچنین با اشاره به بحث اعتمادسازی و رد اظهاراتی در خصوص فعالیت‌های نظامی مخفی ایران گفته است: ما علاقمند به فعالیت نظامی نیستیم. گفته می‌شود که ما در طول سال‌ها برخی فعالیت‌های هسته‌ای خود را اعلام نکرده‌ایم. براساس پیمان عدم اشاعه، همه کشورها باید 180 روز قبل از تزریق گاز به سانتریفوژها فعالیت خود را اعلام کنند. ما نیز به همین ترتیب عمل کردیم. ما بعد از گفت‌وگو با سه کشور اروپایی، پروتکل الحاقی را امضا و برای نشان دادن حسن نیت خود حتی قبل از تصویب در پارلمان آن را به صورت دو فاکتو اجرا کردیم. ما تمام الزامات آژانس را محترم شمردیم. بیش از 2400 روز نفر از سایت‌های هسته‌ای ما بازدید کردند. حتی از برخی سایت‌های نظامی نیز بازرسی کردند. هرگز آژانس گزارشی در مورد نقض مقررات ان.پی.تی از سوی ایران نداده است ما کاملا در چارچوب آژانس عمل کرده‌ایم. 

آهنی در ادامه اظهارات خود تأکید کرد که نباید ایران را از انرژی هسته‌ای محروم کرد. وی در پاسخ به بی‌اعتمادی غرب به ایران و آنچه که آنها احتمال ساخت بمب اتمی در ایران می‌نامند گفته است؛ ما به هیچ عنوان به دنبال بمب نیستیم. مثالی می‌زنم. آیا داشتن کارد دلیل بر کشتن کسی است. آیا منطقی است که گفته شود به کارد دست نزنید شاید روزی بخواهید کسی را بکشید. این منطق غیرقابل قبول است. ما تمامی تضمین‌های لازم را می‌دهیم و تمام کنترل‌های لازم را از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌پذیریم. 

آهنی در بخش دیگری از اظهارات خود در تشریح مواضع احمدی‌نژاد در خصوص حذف اسرائیل از نقشه جهان گفته است: احمدی‌نژاد سیاست‌های تجاوزکارانه و جنایت‌آمیز اسرائیل را تحلیل کرده و گفته نتیجه این سیاست‌ها منجر به حذف اسرائیل از روی نقشه می‌شود. ایشان نگفته که ما نیرو می‌فرستیم تا آن را حذف کنیم. آهنی در توضیح اظهارات احمدی‌نژاد در خصوص هولوکاست تأکید کرده که وی چنین موضوعی را نفی نکرده است و صرفا سوال کرده چرا بررسی و مطالعات نسبت به یک تراژدی تاریخی باید ممنوع باشد. ایشان گفت این تراژدی باید بررسی شود. 

در این مصاحبه تلویزیونی علاوه بر گفت‌وگو در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران به بحث آزادی‌های مدنی و رعایت حقوق بشر در ایران نیز پرداخته شده است. 

آهنی در پاسخ به این سوال که آیا حقوق بشر در ایران رعایت می‌شود گفته است: آری. تمام مقامات ایران براجرای حقوق بشر تأکید دارند. البته نمی‌توان برای ایران نسخه‌ای غربی پیچید چرا که هر کشوری فرهنگ، سنن و آداب و رسوم خود را دارد که آن را باید در نظر گرفت. ما تغییرات زیادی داشته‌ایم و پیشرفت‌های زیادی در این زمینه صورت گرفته است. البته مشکلاتی نیز هست. در اروپا نیز هست. در حالی که در بعضی از این کشورها قرن‌ها دموکراسی تمرین شده است. ایران را باید با کشورهای منطقه مقایسه کرد. در ایران مقالات متعدد چاپ و همه آزادانه اظهارنظر و انتقاد می‌کنند. البته هر کس خلاف کند طبق مقررات با آن رفتار می‌شود. اخیرا حتی روزنامه «ایران» که یک روزنامه دولتی است نیز بر اساس قانون مطبوعات بسته شد. 

آهنی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا باید از ایران ترسید گفته است: باید خودتان قضاوت کنید. ایران دارای یک تمدن و فرهنگ غنی است و همه ملت‌ها را محترم می‌شمارد. ایران کشوری است که تعهدات خود را محترم می‌شمارد، به قوانین بین‌المللی احترام می‌گذارد ولی بوش ایران را در محور شرارت قرارداد، اما افکار عمومی دنیا از جمله فرانسه با این امر کاملا مخالف بود، ایرانیان مایلند با همه براساس احترام متقابل روابط خوب داشته باشند. ما معتقد به دیالوگ هستیم چرا که حل مشکلات نیازمند گفت‌وگو است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین