کد خبر: ۵۱۴۴۹۹
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۶

واکنش لندن به اخراج دیپلمات‌های انگلیسی از روسیه

سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس روز شنبه در واکنش به اقدام متقابل روسیه مبنی بر اخراج 23 دیپلمات انگلیس، ادعا کرد که چنین اقدامی واقعیت‌ها را درباره مسموم شدن دو نفر در خاک این کشور تغییر نمی‌دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس افزود: با توجه به رفتارهای پیشین روسیه، انتظار چنین واکنشی را داشتیم و به همین دلیل نشست شورای امنیت ملی انگلیس هفته آینده درباره گام‌های بعدی برگزار خواهد شد.

این سخنگو با این ادعا که نتیجه‌گیری دیگری جز اینکه روسیه در مسمومیت افراد یادشده مقصر می‌باشد، مطرح نیست، افزود: «روسیه ناقض قوانین بین‌المللی و کنوانسیون منع کاربرد سلاح‌های شیمیایی است.»

وزارت امور خارجه روسیه امروز در واکنش به اقدام لندن، با تعیین مهلت یک‌هفته‌ای از 23 دیپلمات انگلیسی خواست که خاک روسیه را ترک کنند.

مسکو همچنین توافق برای راه‌اندازی کنسولگری انگلیس در سن‌پترزبورگ را لغو و فعالیت شورای انگلیس را به دلیل نامشخص بودن وضعیت، متوقف کرد.

ترزا می نخست‌وزیر انگلیس هفته گذشته با اعلام خبر اخراج 23 دیپلمات روس گفت: این تصمیم به‌عنوان تدبیر متقابل در پاسخ به مسمومیت سرگئی اسکریپال گرفته‌شده است.

می همچنین اعلام کرد: هیچیک از مقام‌های دولتی و سلطنتی انگلیس برای مشاهده مسابقات جام جهانی فوتبال سوچی به روسیه نخواهند رفت و مسئولان روس برگزاری این مسابقات هم در واکنش به مواضع نخست‌وزیر انگلیس تصریح کردند که «با نیامدن مقامات انگلیسی به جام جهانی، هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد.»

اسکریپال 66 ساله جاسوس پیشین روسیه که در انگلیس زندگی می‌کرد، چندی پیش به همراه دخترش، بیهوش بر روی یک نیمکت در مرکز خریدی در شهر سالزبری پیدا شد.

بر اساس گزارش رسانه‌های انگلیس، حال هر دو وخیم است و مامور پلیسی که اولین بار آنها را پیدا کرد، در بیمارستان بستری است.

اسکریپال در سال 2010 در جریان تبادل جاسوس میان آمریکا و روسیه به انگلیس پناهنده شد که در آن، مسکو چهار جاسوس خود را با 10 جاسوس آمریکا مبادله کرد.

وی پیش تر مامور اطلاعاتی روسیه بود که به دلیل جاسوسی برای دولت انگلیس در سال 2006 به 13 سال حبس در مسکو محکوم شد؛ او متهم بود که هویت جاسوسان روس را در اروپا به سازمان جاسوسی ‌ام.آی.6 گزارش داده است.

مقامات انگلیس ادعا می‌کنند که اسکریپال براثر تماس با ماده سمی اعصاب ساخت روسیه، به شدت بیمار شده است.
ایرنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین