کد خبر: ۵۱۵۴۳
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۸۵ - ۰۹:۱۳

بانوی سوسیالیست فرانسه وارد میدان رقابت شد

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرگزاری فرانسه، رویال 53 ساله توانست در نشست سوسیالیست‌ها در جنوب فرانسه حمایت‌ قاطعی به دست آورد. 

وی در جمع هوادارانش گفت: من به خاطر فرانسه این ماموریت و دشواریهای آن را پذیرفتم و با وجودی كه مصمم به حفظ خانواده‌ام هستم، خود را به عنوان نامزد سوسیالیست‌ها كاندیدا كردم و اکنون به اعتماد و قضاوت مردم فرانسه در انتخابات آوریل 2007 امید بسته‌ام. 

وی افزود: ایجاد تغییرات عمیق كه به آنها امیدواریم واطمینان دادن به مردم در مورد اینکه كشور به خوبی اداره می شود، وظیفه‌ای است كه بر دوش ما است. 

رویال قول داد كه جان تازه ای به فرانسه داده و هیچ فرصتی را در قبال راست‌گرایان که آنها را به تضعیف کشور متهم کرد، از دست ندهد . 

رویال كه ریاست یکی از شوراهای محلی فرانسه را برعهده دارد و از وزرای سابق این كشور است در نظرسنجی‌های اخیر با كسب 54 درصد رای اعتماد حزب سوسیالیست توانست جایگاهش را مستحكم‌تر كند. 

حزب سوسیالیست فرانسه (ps) در 16 نوامبر با رای 200 هزار عضو حزب به وی، نامزدی رویال را برای انتخابات ریاست جمهوری تایید كرد. 

اصلی‌ترین رقبای رویال در میان سوسیالیست‌ها دومینیك استروكان ، وزیر سابق دارایی و لورن فابیو، ‌نخست وزیر سابق هستند. 

جك لان، وزیر سابق فرهنگ نیز از دیگر نامزدها است. این در حالی است كه لیونل ژوسپن، نخست وزیر سابق و نامزد ناموفق انتخابات ریاست جمهوری سال‌های 1995 و 2002 از نامزدی مجدد انصراف داد. 

نامزد سوسیالیست‌ها هدایت رقابت‌های چپ گرایان را برای كسب كرسی ریاست جمهوری برای اولین بار پس از دوران ریاست جمهوری فرانسوا میتران درسال 1995 برعهده خواهد داشت. اگر رویال پیروز شود، اولین زن رییس‌جمهور در تاریخ فرانسه خواهد بود.
براساس نظرسنجی‌ها، رویال در حال حاضر در بهترین موقعیت برای شكست نیكولا ساركوزی، وزیر كشور كه از نامزدهای حتمی حزب حاكم راست میانه است، قرار دارد. 

ژاك شیراك، رییس‌جمهور 73 ساله كه از سال 1995 بر مسند قدرت است، حاضر به حضور در رقابت‌ها برای سومین دوره نشده است.
 
رویال با نگرشی نو و خلاف سنت به سیاست كه در میان رای ‌دهندگان ناراضی فرانسه حمایت بالایی پیدا کرده است،‌ كمتر از یك سال است که در عرصه‌ سیاسی فرانسه ظاهر شده است.
ناظران فرانسوی موفقیت وی را به این تفكر عمومیت یافته كه او خارج از قالب های بی اعتبار موسسات سیاسی حركت می‌كند، مربوط دانسته‌اند.  

سگولن رویال در سال 1953 در سنگال به دنیا آمد و یكی از هشت فرزند یك افسر نظامی بوده است. وی پس از دوران دانشگاه وارد مدرسه‌ دولتی ملی (ENA) شده و از همكلاسی‌های دومینیك دوویلپن بود. 

او با فرانسیسكو اولاند، رهبر حزب سوسیالیست زندگی مشترک دارد و آنها اگرچه رسما ازدواج نکرده اند، صاحب چهار فرزند هستند. او در صورت انتخاب به ریاست جمهوری، پس از میشله باشلت،رییس جمهوری شیلی، دومین زن رییس جمهوری خواهد بود که مادر مجرد است.

رویال در سال 1988 به عنوان مشاور میتران وارد پارلمان شد و به عنوان وزیر محیط زیست و وزیر آموزش در دوران ژوسپن خدمت كرد.
ژوسپن با اعلام این نكته كه در رقابت‌ها حضور نخواهد یافت، تاكید كرد كه از رویال نیز حمایت نمی‌كند زیرا با شیوه‌های وی موافق نیست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین