کد خبر: ۵۱۵۷۲۴
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۸

امضای قرارداد ۴.۷۵ میلیارد دلاری لهستان برای خرید موشک‌های پاتریوت با آمریکا

دولت لهستان امروز (چهارشنبه) قرارداد خرید موشک‌های پاتریوت به ارزش ۴.۷۵ میلیارد دلار را با آمریکا امضا کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آندره دودا، رئیس جمهوری لهستان گفت:‌ این معرفی لهستان به یک جهان نوین از فناوری، تسلیحات مدرن و ابزار دفاعی است.

این توافق به این کشور عضو ناتو در اروپا اجازه می‌دهد تا از در عملیات هوایی و موشکی با متحدانش شامل هلند، آلمان، اسپانیا و یونان همکاری داشته باشد؛ این کشورها دارای سیستم‌های موشکی پاتریوت هستند.

دولت ورشو در حال حاضر با واشنگتن بر سر لایحه ارائه شده در ژانویه ۲۰۱۸ در حبس برای افرادی که درباره هولوکاست سخن می‌گویند، در تنش است. دولت واشنگتن می‌گوید این لایحه تضعیف کننده آزادی بیان است.

بر مبنای قانونی که پارلمان و سنای لهستان ۳۱ ژانویه با اکثریت بالای آرا تصویب کردند، نقش دولت و مردم این کشور در دوران جنگ جهانی دوم در برپایی اردوگاه‌های کار اجباری و جنایات هولوکاست انکار می‌شود.

این قانون برای اجرایی شدن باید به امضای آندره دودا، رئیس جمهوری لهستان، می‌رسید. دودا ششم فوریه اعلام کرد که این مصوبه پارلمان را امضا خواهد کرد. رئیس جمهوری لهستان پیش‌تر گفته بود که این حق کشورش است که از "حقایق تاریخی" دفاع کند. در عین حال دودا اعلام  کرده است که تصمیم دارد از دادگاه قانون اساسی کشور بخواهد در مورد این لایحه نظر دهد.

این قانون تاکید می‌کند که لهستان از ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۵ در اشغال "رایش سوم" بوده و تنها اشغالگران نازی مسئول برپایی "اردوگاه‌های مرگ" بوده‌اند و دولت و مردم لهستان تقصیری در رابطه با جنایات هولوکاست نداشته‌اند.

بر مبنای قانون مربوط به هولوکاست، شخصی که به طور علنی از "همدستی دولت یا ملت لهستان در جنایات رایش سوم" سخن بگوید، به جریمه مالی و تا سه سال زندان محکوم می‌شود.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین