کد خبر: ۵۱۶۰۶۳
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۷
نه عراقی ها به سفر احتمالی محمد بن سلمان؛

مردم عراق یک صدا خواستار محاکمه بین المللی سران آل سعود شدند

هزاران تجمع کننده عراقی عصر جمعه در بغداد، خواستار محاکمه آل سعود بدلیل جنایاتی شدند که سران سعودی در عراق، سوریه، بحرین و یمن مرتکب شده اند.
آفتاب‌‌نیوز :
 اقشار مختلف مردم بغداد و نیروهای مقاومت اسلامی عراق با تجمع در میدان بیروت شهر بغداد به سیاست های آل سعود در قبال کشورشان و منطقه اعتراض کردند. 

به گزارش آفتاب نیوز،این تجمع با فراخوان و شعار عاشورایی ('مثلی لا یبایع مثله': همچون منی با کسی چون او بیعت نخواهد کرد) برگزار شد و تجمع کنندگان، هر گونه عادی سازی روابط میان بغداد و ریاض را رد کردند. 
اعتراض به سفر احتمالی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به عراق از دیگر محورهای مطرح شده در تجمع امروز بود. 

شرکت کنندگان در این تجمع بزرگ با سر دادن شعارهایی جنایات عربستان سعودی در پرورش و اعزام تروریست ها به عراق و حمایت مالی و سیاسی از گروههای تکفیری و وهابی را محکوم کردند. 
اقدام جامعه بین المللی برای محاکمه سران آل سعود بدلیل نقش مستقیمی که در کشتار مردم غیر نظامی عراق در 15 سال گذشته از طریق اعزام دست کم پنج هزار انتحاری سعودی و انجام عملیات در مناطق غیر نظامی عراق داشتند و نیز جنایاتی که در سوریه، بحرین و یمن مرتکب شده اند، از دیگر مطالبات تجمع کنندگان عراقی بود. 

اشاره به کشتار غیرنظامیان شیعه، سنی، کرد و اتباع خارجی در سال های اخیر از سوی گروههای تفکیری وهابی مورد حمایت مستقیم سیاسی و مالی سعودی از محورهایی بود که شرکت کنندگان در تجمع در مصاحبه های خود با رسانه ها بیان می کردند. 

در پایان این مراسم قطعنامه تجمع کنندگان از سوی 'جاسم الجزائری' یکی از فرماندهان کتائب حزب الله عراق از گروههای الحشد الشعبی قرائت شد و مورد تایید حاضران قرار گرفت. 

در این قطعنامه آمده است: عادی سازی روابط با عربستان بدلیل جنایاتی که مرتکب شده و حمایت هایش از گروههای تکفیری غیر قابل قبول است. 

 قطعنامه تجمع کنندگان عراقی حاکی است: آمریکا و برخی کشورهای خلیج فارس، نظام سعودی را به سمت تغییر سیاست های همیشگی خود در قبال عراق سوق داده اند تا به شکلی جدید به رژیم صهیونیستی خدمت کنند. 

در این قطعنامه آمده است اگر عربستان خواستار عادی سازی روابط خود با عراق است باید بدلیل اجازه به نیروهای آمریکا و انگلیس برای استفاده از خاک خود برای حمله و اشغال عراق غرامت بپردازد. 

سعودی همچنین باید هزینه بازسازی زیرساخت های عراق را که در اثر هجوم داعش و به پشتیبانی عربستان ویران شد را پرداخت کند. 

پرداخت غرامت و دیه صدها هزار شهید و مجروح عراقی، متوقف کردن صدور فتاوای تکفیری و اثبات حسن نیت خود از طریق تغییر رفتار در سوریه، یمن و بحرین از دیگر شروطی است که تجمع کنندگان امروز در بغداد برای تجدید روابط کشورشان با عربستان مطرح کردند. 

** اعتراضات پیش از تجمع امروز 

موج مخالفت با آل سعود و سیاست های عربستان در عراق و منطقه از چند هفته پیش و با انتشار خبر برنامه بن سلمان برای سفر رسمی به عراق آغاز شد. این اعتراضات در روندی رو به گسترش از فضای مجازی و مناطق شهری در استان های جنوب شروع شد و طی روزهای اخیر به خیابان های بغداد پایتخت عراق نیز رسید. 

این روزها خیابان های بغداد شاهد نصب پوسترها و بنرهای متعدد در مخالفت با سفر احتمالی ولیعهد سعودی به عراق است که بر روی آن شعار 'مثلی لایبایع مثله' و جملاتی دیگر در محکومیت جنایات آل سعود در حق ملت عراق و سایر ملت های منطقه روی آن نقش بسته است. 
همچنین برخی خودروها نیز در سطح شهر بغداد همین پوسترها و بنرها بر روی آنها نصب شده است. 
با وجود این که ده روز پیش و در پی موج اول این مخالفت ها، برخی مسوولان عراقی، سفر بن سلمان را به بغداد منتفی اعلام کردند اما منابع مطلع می گویند این سفر در برنامه های کاری بن سلمان گنجانده شده و احتمالا بعد از انتخابات پارلمانی عراق (22 اردیبهشت) انجام شود. 
در حالی که موج اول مخالفت ها با این سفر با شعار و هشتگ 'لا هلا و لا مرحبا' (خوش نیامدی) انجام شد، اکنون موج دوم مخالفت ها که با شعار 'مثلی لایبایع مثله' آغاز شده است ابعاد گسترده تری یافته است. 
طی این مدت تعدادی از شخصیت های سیاسی، نمایندگان پارلمان عراق، فعالان سیاسی و حزبی نیز با موج مخالفت های گسترده مردمی اعلام همراه کرده اند. 

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین