کد خبر: ۵۱۶۳۶۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۷

منتظر یک بانک جدید باشید

براساس وعده‌ای که بانک مرکزی برای ادغام بانک‌های نظامی و نهایی شدن این تصمیم در مورد موسسه ثامن و بانک مهر اقتصاد با بانک انصار در بهار داده است، به زودی مخاطبان شبکه بانکی با شکل‌گیری یک بانک جدید و البته بزرگ مواجه خواهند شد.
آفتاب‌‌نیوز :
در پایان سال گذشته اخبار مربوط به ادغام برخی بانک‌ها و موسسات شاید داغ‌ترین خبر بانکی بود. به هر صورت در این سال با ساماندهی موسسات غیرمجاز و انحلال تمامی موسسات بزرگ تصمیم بر این شد تا موسسه اعتباری ثامن که مجوزی از بانک مرکزی ندارد و همچنین بانک مهر اقتصاد که همین شرایط را پشت سر می‌گذارد ادغام شده و با یک بانک دیگر تجمیع شوند.

در ابتدا بحث ادغام مهر اقتصاد و ثامن با موسسه کوثر مطرح بود و در حالی انتظار برای این تصمیم وجود داشت که خبر اعلامی فرشاد حیدری – معاون نظارت بانک مرکزی – در روزهای واپسین سال ۱۳۹۶ حاکی از چیز دیگری و آن هم ادغام ثامن و مهر اقتصاد در بانک انصار بود. از این رو براساس اعلام مسئولان بانک مرکزی از ابتدای بهار سال جاری قرار بر اجرای سیاست ادغام و فعالیت بانکی با ترکیب ثامن، مهر اقتصاد و بانک انصار است.

البته تاکنون جزئیاتی از نحوه این ادغام منتشر نشده و مشخص نیست که قرار است با چه سازوکاری و حتی چه نامی فعالیت بانک جدید انجام شود، اما مشخص آن است که با اطمینانی که مدیران بانک مرکزی داده‌اند قرار نیست حتی کوچک‌ترین آسیبی به سپرده‌گذاران وارد شود.

تجمیع بانک‌ها به این سه مورد ختم نشده و در مجموع قرار است هر شش بانک و موسسه نظامی ساماندهی شوند. در این شرایط بانک حکمت، موسسه کوثر و بانک قوامین نیز در مرحله بعدی تجمیع خواهند شد و در نهایت شاهد فعالیت فقط دو بانک نظامی خواهیم بود. این در حالی است که قرار است در آینده‌ حتی این دو بانک هم با یکدیگر ادغام و یک بانک نظامی قوی ایجاد شود.

ادغام بانک‌ها و موسسات سیاستی است که بانک مرکزی از سال گذشته به طور جدی‌تری دنبال می‌کند. زمانی که ولی الله سیف -رئیس کل بانک مرکزی- با اعلام رسمی این خبر گفته بود که هدف بانک مرکزی این است که بتواند نسبت‌های مالی در صورت‌های مالی بانک‌های ایرانی را به نسبت‌های روز بانکداری دنیا نزدیک کند که در این حالت مهم‌ترین موضوع نسبت کفایت سرمایه بانک‌ها است و برای تامین آن چند راه وجود دارد؛ اینکه سرمایه آورده خود را افزایش دهند،  سهام جدید در بورس عرضه کنند یا اینکه تصمیم بگیرند با یکدیگر ادغام شوند.

وی گفته بود که تصمیم برای ادغام در درجه اول بر عهده سهامداران خود بانک‌هاست ولی در مسیری که بانک مرکزی برای استاندارد سازی صورت‌های مالی بانک‌ها در پیش گرفته، این موضوع وجود داشته و خود سهامداران نیز ممکن است از آن استقبال  کنند.

 رئیس شورای پول و اعتبارمعتقد است وقتی بانک‌ها با یکدیگر ادغام می‌شوند، صرفه‌جویی قابل توجهی برای آنها به همراه خواهد داشت، چراکه قیمت‌ تمام شده و  هزینه خدمات آنها کاهش می‌یابد. از سوی دیگر برخی از هزینه‌های دیگر از جمله هزینه‌های مربوط به شعب کاهش می‌یابد چرا که وقتی دو بانک با یکدیگر ادغام می‌شوند، دیگر دلیلی برای وجود دو شعبه از آن در یک خیابان وجود ندارد. در این حالت می‌توانند یکی از شعب را تعطیل و آن را در جای دیگری توسعه دهند.

با این حال با وجود برخی خبرهای پراکنده و شایعات در مورد اسامی تعدادی بانک‌ها برای ادغام، فعلا بانک مرکزی اعلام رسمی در این مورد نداشته است.
ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
0
0
باسلام آقای معاون نظارت بانک مرکزی فعلا"شما که بااین حرکت شتابان موسسات اعتباری را بجای سامان بی سامان کردید ومشتریان این شبکه بزرگ بازارهای پولی برای مثال همانند ثامن را بامتجاوز از شصد شعبه درسراسر کشور باحرکت عجولانه و غیر معقولانه مدت متجاوز از یازده ماه مانع دسترسی این سپرده گذاران دراین موسسه با قدمت بیست ساله به منابع خود شدید وباعث بی اعتمادی دربازار پولی کشور شدید وخانواده همانند ثامن را نا امید کرده اید دراین برهه از زمان صحبت از ادغام بانکها نفرماِیید وباعث استرس بیشتر دربازار پولی کشور نشوید آیا تاکنون بازرسان شما بررسی نموده اند چه مبالغی دراین موسسات بازار پولی طی اسناد تعدیلی مطالبات معوق از حساب سودوزیان تامین گردیده ؟ صحت سقم این عملیات بررسی گردیده ؟نتایج عملیات پرشتاب را انصافا"خودتان قضاوت فرماِیید
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین