کد خبر: ۵۱۶۵۹۷
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۳
زمزمه گشایش بیشتر در وضعیت محصوران

نایب‌رئیس مجلس بار دیگر خواستار رفع حصر و محدودیت‌های آن شد

از سال ٩٢ که حسن روحانی به ریاست‌جمهوری رسید، موضوع رفع حصر میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد همواره به عنوان یکی از مطالبات جدی در فضای سیاسی-رسانه‌ای کشور مطرح بوده که به‌ویژه در بزنگاه‌های حساس انتخابات، باجدیتی دوچندان دنبال شده است.
آفتاب‌‌نیوز : از سال ٩٢ که حسن روحانی به ریاست‌جمهوری رسید، موضوع رفع حصر میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد همواره به عنوان یکی از مطالبات جدی در فضای سیاسی-رسانه‌ای کشور مطرح بوده که به‌ویژه در بزنگاه‌های حساس انتخابات، باجدیتی دوچندان دنبال شده است.

به گزارش اعتماد، همزمان با آغاز به کار مجلس دهم از خردادماه ٩٥ و تشکیل فراکسیون اصلاح‌طلبان با عنوان «امید»، امید به رفع حصر نیز تقویت شد و به‌ویژه هنگامی که در نیمه مردادماه ٩٦ جمعی از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس، پس از یک جلسه پرحاشیه در شورای مرکزی فراکسیون امید، از تشکیل کمیته «رفع حصر» در این فراکسیون خبر دادند؛ کمیته‌ای متشکل از نمایندگانی همچون الیاس حضرتی، محمدرضا تابش، قاسم میرزایی‌نیکو، محمد کاظمی، غلامرضا حیدری، علی نوبخت حقیقی و چند نماینده دیگر عضو فراکسیون امید که قصد داشت با دستورکاری مشخص در راستای زمینه‌سازی جهت کاهش محدودیت‌های سیاسی و اجتماعی که از بهمن ٨٩ به این‌سو برای تعدادی از بزرگان جریان اصلاحات ازجمله سیدمحمد خاتمی و محصوران صورت گرفته بود، تلاش کند. همزمان محمدرضا عارف در جایگاه رییس فراکسیون امید و همچنین مسعود پزشکیان و علی مطهری به عنوان نواب رییس مجلس نیز همسو با اهداف کمیته رفع حصر، فعال‌تر از گذشته پرونده محصوران را پیگیری کردند.

حال آنکه دستورکار مشخص اعضای کمیته رفع حصر این بود که اعضای کمیته در گام نخست با روسای سه قوه دیدارکنند و درصورت همراهی حسن روحانی، علی لاریجانی و صادق آملی لاریجانی با خواست و مطالبه کمیته، دیدار با دیگر مقام‌های ارشد سیاسی، امنیتی ازجمله دبیر شورای عالی امنیت ملی را نیز در دستورکار قرار دهند. در این میان، همانطور که پیشاپیش انتظار می‌رفت نظر حسن روحانی و حتی علی لاریجانی چندان دور از نظر اعضای کمیته رفع حصر نبود و آنها یکی، دو روز پس از تشکیل کمیته، در حاشیه یکی از جلسات علنی مجلس، با دریافت نظر استمزاجی رییس مجلس و نیز با اطلاع از نظر شخص رییس‌جمهور که پیش از آن نیز مکرر از تریبون‌های رسمی اعلام شده بود، آماده دیدار با رییس قوه قضاییه شدند. دیداری که نهایتا آبان‌ماه سال ٩٦ انجام شد و باوجود آنکه جزییاتی از مباحث مطرح شده در آن به رسانه‌ها درز نکرد، غلامرضا حیدری یکی از اعضای کمیته رفع حصر در گفت‌وگویی مختصر با ایسنا، این دیدار را «خوب و امیدوارکننده» ارزیابی کرد.

پیگیری در ماه‌های پایانی سال گذشته نیز ادامه یافت و درنهایت کار به آنجا رسید که برخی از اعضای این کمیته از قول مساعدت مسوولان برای رفع حصر محصوران تا پیش از تعطیلات نوروز ٩٧ خبر دادند و ازقضا گشایش‌هایی نیز به‌صورت مرحله‌ای در وضعیت حصر محصوران صورت گرفت که مصداق اولیه آن، دیدار ٣ چهره سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا یعنی اسماعیل دوستی و حجج‌الاسلام عباسی‌فرد و ذوالنور با مهدی کروبی بود و تداوم این دیدارها تا ملاقات اعضای خانواده کروبی با ایشان و درنهایت دیدار برخی اقوام مهندس موسوی و دکتر رهنورد با آنها نشانه‌های دیگر از کاهش محدودیت‌های شرایط محصوران.

با این همه، برخلاف اعلام قبلی در روزهای پایانی اسفندماه هنوز خبری از رفع حصر کامل محصوران نشده بود، علی مطهری در اظهارنظری رسانه‌ای علت عدم تحقق این مهم را خلف وعده مسوولان دانست و درحالی که با نزدیک شدن به نوروز بعضا شایعاتی درباره غلط بودن این وعده ازسوی کمیته رفع حصر شنیده می‌شد، نایب‌رییس مجلس تصریح کرد که این وعده ازسوی مسوولان ارشد سیاسی- امنیتی مطرح شده است. به هر تفسیر، باوجود عدم تحقق رفع حصر کامل محصوران، روز گذشته و در نخستین روز پس از پایان تعطیلات ١٣ روزه نوروز، الیاس حضرتی نماینده اصلاح‌طلب مجلس در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی رییس‌جمهوری بار دیگر بر لزوم تحقق این وعده تاکید کرد و نوشت که ادامه این روند به صلاح نظام نیست.

در چنین شرایطی که بعضی ناظران همین میزان از تغییرات در وضعیت محصوران را نیز فراتر از انتظار دانسته و با تحقق آن، نسبت به رفع حصر کامل امیدوارتر شده‌اند، حال آخرین اخبار از گشایش‌های بیشتر در وضعیت محصوران حکایت دارد. آن‌چنان که بنابر شنیده‌ها، علاوه بر سهولت در دیدار اعضای خانواده مهدی کروبی با ایشان، ملاقات اعضای خانواده میرحسین موسوی و زهرا رهنورد نیز تسهیل شده و حالا برخی از اعضای خانواده این محصوران می‌توانند بدون هماهنگی قبلی به دیدار آنها بروند و نیز گفته می‌شود امکاناتی برای سهولت ارتباط تلفنی با موسوی و رهنورد نیز درنظر گرفته شده است. گام‌های امیدوارکننده در مسیر رفع حصر کامل محصوران و متعاقبا استفاده از ظرفیت و محبوبیت سیدمحمد خاتمی در حاکمیت که روز گذشته بار دیگر ازسوی مسعود پزشکیان، نایب‌رییس اصلاح‌طلب مجلس مورد تاکید قرار گرفت و با تاکید بر نقش حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهوری و رییس شورای عالی امنیت ملی در بازگشایی «گره کور حصر و محدودیت‌های خاتمی» گفت: این‌طور نیست که فکر کنیم صرفا آزاد شدن این افراد و رفع محدودیت‌ها همه مشکلات را حل می‌کند. ما باید قلب بازتری داشته باشیم؛ این کار ساده نیست.

نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شاید تحمل برخی سختی‌ها و مشکلات و پذیرش برخی سلیقه‌ها ساده نباشد. باید کاری کنیم که تحمل اینها آسان‌تر شود. شاید گاهی سخت باشد که برخی چیزها را بپذیریم اما وحدت و انسجام ملی باارزش‌ترین چیزها برای ماست و باید با وجود اختلاف سلایق در این جهت گام‌برداریم.

پزشکیان درباره وضعیت محدودیت‌های رییس دولت اصلاحات نیز گفت: محدودیت‌های آقای خاتمی هم از این جمله است. خاتمی یک فرصت بزرگ برای مملکت است که ما می‌توانیم او را تبدیل به تهدید کنیم. متاسفانه خیلی وقت‌ها فرصت‌ها را به تهدید تبدیل می‌کنیم. وی تاکید کرد: ما باید از تهدیدها فرصت خلق کنیم نه اینکه فرصت را تبدیل به تهدید کنیم، این برای جامعه و نسل آینده خوب نیست. تصمیم‌گیران و سیاستگذاران هم باید با تمام وجود این هوشیاری را داشته باشند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین