کد خبر: ۵۱۶۶۱۹
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۲

نشست آنکارا؛ رایزنی برای رفع آخرین موانع

قرار است «حسن روحانی»، «ولادیمیر پوتین» و «رجب طیب اردوغان»، روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه، در ادامه رایزنی های خود برای پایان دادن به جنگ داخلی در سوریه،‌ امروز چهارشنبه در آنکارا دیدار داشته باشند
آفتاب‌‌نیوز : روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه با محوریت تحولات سوریه دیداری را در آنکارا انجام می دهند تا ضمن کاستن اختلاف نظرها به موضوع تقویت آتش بس، آینده سیاسی و حفظ یکپاچگی سوریه بپردازند.

به گزارش آفتاب نیوز به نقل از ایرنا، قرار است «حسن روحانی»، «ولادیمیر پوتین» و «رجب طیب اردوغان»، روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه، در ادامه رایزنی های خود برای پایان دادن به جنگ داخلی در سوریه،‌ امروز چهارشنبه در آنکارا دیدار داشته باشند . این دومین دیدار روسای سه کشور است و برخلاف دور پیشین که در سوچی روسیه برگزار شد ترکیه میزبان آن خواهد بود.

از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه به ویژه در سه سال گذشته، تهران، مسکو و آنکارا در تحولات این کشور نقش برجسته ای ایفا کرده و حضور پررنگی را حتی در تحولات میدانی این کشور نشان داده اند.

موضوعاتی چون آتش بس و شرایط مناطق بدون درگیری در سوریه، آینده سیاسی و تمامیت ارضی این کشور از مهمترین مسائلی هستند که هر سه رئیس جمهوری در مورد آن ها همفکری هایی را انجام می دهند.

به نوشته خبرگزاری رویترز ، ایران و روسیه در چند سال اخیر در جنگ داخلی سوریه، از «بشار اسد» حمایت کردند. با اینکه در تحولات این کشور، ترکیه برخلاف تهران و مسکو از گروه‌های مخالف اسد حمایت می کرد، اما سه کشور قادر بودند به موفقیت هایی دست پیدا کنند. سه کشور توانستند آتش بس نسبی را در سوریه برقرار ساخته و به توافقاتی در زمینه پایان دادن به درگیری ‌ها دست پیدا کنند.

** ارزیابی موفقیت ها برای آینده بهتر
به نوشته رسانه ها مسائلی همچون تثبیت آتش بس در کنار آینده سیاسی ، قانون اساسی سوریه و حفظ وحدت این کشور از مهمترین محورهای مورد توجه سه کشور در این نشست است.

خبرگزاری «آناتولی» ترکیه هدف دیدار سه جانبه در آنکارا را بررسی آخرین تحولات در سوریه عنوان کرد و مهمترین هدف سه رئیس جمهوری را گسترش آتش بس ، حفظ یکپارچگی و جلوگیری از نقض توافق های پیشین در مورد این کشور برشمرد.

یک منبع خبری به آناتولی اعلام کرد: مقامات هر سه کشو قرار است بیانیه مشترکی را صادر کنند که بر اساس آن زمان آتش بس 30 روزه سازمان ملل تمدید می شود.

خبرگزاری «ریانووستی» روسیه نوشته است: «یوری اوشاکوف» دستیار ریاست جمهوری روسیه ابراز امیدواری کرد که در نشست سران سه کشور به موضوع حفظ تمامیت ارضی سوریه و حمایت از استقلال سیاسی این کشور توجه شود.

یکی از دلایل بیان این سخن آن است که به تازگی اخباری در مورد تلاش نرم دولت آنکارا برای الحاق منطقه عفرین به ترکیه منتشر شد. گفته می شود این کشور سعی دارد تا عفرین سوریه را از نظر اداری زیر نظر استان هاتای ترکیه قرار داده و برای اداره این منطقه یک مسئول را تعیین کند.

اوشاکوف همچنین اظهار داشت هر سه کشور این درک مشترک را دارند که راه حل جایگزینی برای روش های سیاسی جهت حل موضوع جنگ داخلی در سوریه وجود ندارد.

بنابر خبر رسانه ها، همچنین در این دیدار گفت وگوهایی در مورد اصلاحات قانون اساسی سوریه نیز صورت می گیرد و سه کشور تصمیم دارند تا برای ایجاد کمیته قانون اساسی اقداماتی را انجام دهند.

گفته می شود پس از این دیدار سه جانبه، روسای جمهوری ایران و روسیه هم دیداری را انجام می دهند که در آن علاوه بر بررسی سیاست ها در سوریه در زمینه روابط دو کشور و تحولات در حوزه توافق هسته ای (برجام) و پنجمین نشست کشورهایی حاشیه دریای خزر رایزنی می شود.

**کاهش اختلاف نظرها
از نگاه کارشناسان تردیدی وجود ندارد که ایران، روسیه و ترکیه اهداف و خط مشی های به نسبت متفاوتی را در سوریه دارند و این نشست برای بررسی دستاوردها و کاهش اختلاف نظرها بسیار تاثیرگذار است.

روزنامه «هافینگتون پست» در زمینه موفقیت های این کشورها، ایران، روسیه و ترکیه را مهمترین بازیگران عرصه قدرت در سوریه دانست و نوشت: ورود و حمایت کشورهای دیگر به ویژه ایران و روسیه از دولت اسد بود که مانع فروپاشی دولت مرکزی و خلق سرنوشتی فاجعه بارتر از شرایط لیبی در سوریه شد.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، رایزنی های این سه کشور می تواند امید برای ایجاد آتش بس واقعی را تقویت کند. البته این گزارش نبود اتحادیه اروپا و آمریکا را عاملی منفی در این فرایند می داند که به ضرر آن ها تمام می شود زیرا نقش سه کشور را در آینده سیاسی سوریه پررنگ تر می کند.

تارنمای روزنامه «فایننشال تایمز» هم در مورد این نشست، به بررسی خواسته های سه کشور پرداخت و آورد: در حالی که ایران و روسیه از اسد حمایت می کنند، ترکیه با طرفداری از مخالفان، خواستار خروج وی از قدرت است.

ترکیه افزایش نفوذ خود در شمال غرب سوریه را دنبال می کند تا از این طریق گروه های کرد سوریه را که به عنوان متحد آمریکا در منطقه شناخته می شوند و ترکیه آن ها چالشی برای وحدت ملی خود می بیند، تضعیف کند.

تارنمای شبکه خبری سی.ان.ان نیز نوشت: روسیه، ایران و ترکیه در این دیدار به دنبال حل مسائل حل نشده خود در سوریه هستند. به نظر نمی رسد این دیدار ارتباطی با سخن هفته گذشته «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در زمینه خروج سریع نیروهای نظامی ایالات متحده از سوریه داشته باشد.

دراین گزارش مسائلی همچون نفوذ ترکیه در ادلب و حضور نظامی در شهر عفرین و آینده کردهای سوریه از مهمترین چالش های سه کشور برشمرده است و پیش بینی شده در صورتی که ایالات متحده سوریه را ترک کند ممکن است موازنه ای که اکنون کردهای سوریه به آن متکی هستند، از بین برود.

سی.ان.ان با برجسته سازی رویکرد متفاوت ایران ، روسیه و ترکیه و تلاش آن ها برای رفع اختلاف ها افزود: «در سوریه سه دسته از نیروها نقش آفرین هستند شورشیانی که مورد حمایت ترکیه قرار دارند؛ کردها که ایالات متحده از آن ها پشتیبانی می کند و دولت بشار اسد که از سوی ایران و روسیه حمایت می شود. ترکیه خواستار شکست کردها است و دولت اسد هم نابودی شورشیان و خروج آمریکا از خاک خود را دنبال می کند. مهمترین خواسته کاخ سفید نیز خروج ایران از منطقه و کنترل بیشتر بر خط مشی های روسیه است».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین