کد خبر: ۵۱۷۱۲
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۸۵ - ۱۹:۰۲
پاریس همچنان بر «تعلیق» تاکید می‌کند

مخالفت فرانسه با پیشنهاد ایران

آفتاب‌‌نیوز : وی افزود پس از اینکه ایران پیشنهاد تعلیق غنی سازی اورانیم را پذیرفت ما می‌توانیم وارد مذاکرات بیشتر شویم و هر یک از طرف‌ها پیشنهادهای خود را مطرح کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، او با غیر منتظره خواندن این پیشنهاد تاکید کرد مسیر گفتگوها باید از طریق اتحادیه اروپا و مذاکرات خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی این اتحادیه با نماینده ایران دنبال شود.

این در حالی است که خاویر سولانا در واکنش به این پیشنهاد به شکلی محتاطانه از آن استقبال کرد و گفت این ایده جالبی است اما باید بررسی‌ و تجزیه و تحلیل دقیق تری در مورد آن انجام شود.

محمد سعیدی، معاون امور بین الملل سازمان انرژی اتمی ایران روز سه شنبه در مصاحبه با رادیو فرانسه با طرح پیشنهاد تشکیل کنسرسیومی مشترک برای انجام غنی سازی اورانیم گفته بود شکل گیری چنین کنسرسیومی خواسته‌های بین‌المللی برای نظارت بر فعالیت های هسته‌ای ایران را نیز برآورده می کند.

وی همچنین دو شرکت فرانسوی اورودیف و آروا را به عنوان شرکای احتمالی در کنسرسیوم پیشنهاد کرده بود. «آروا» یک کمپانی دولتی با فعالیت‌هایی در چندین کشور است و «ارودیف» نیز که فعالیت‌های غنی سازی انجام می‌دهد در گذشته سابقه همکاری با ایران را داشته است.

این در حالی است که به گزارش آسوشيتدپرس، چارلز هوفنگل، سخنگوی شركت آروا از اعلام اين پيشنهاد از سوی سعيدی ابراز تعجب كرد و گفت: ما در هيچ گونه مذاكراتی درباره كنسرسيوم احتمالی مشاركت نداشته‌ايم. وی افزود: هرگونه مذاكرات درباره‌ همكاری هسته ای با ايران به علت حساسيت مسئله در سطح دولتی خواهد بود.

اين سخنگو ادامه داد: برای هر گونه اظهارنظر درباره‌ اين پيشنهاد و اين كه آيا آروا با رهبری چنين كنسرسيومی موافق است يا خير خيلی زود است. وی گفت: مشاركت ايران در يوروديف از انقلاب سال 1979 به بعد كاهش يافت و اكنون ايران از طريق اين شركت مشترك فرانسوی- ايرانی با نام سوفيديف سهامی حدود 11 درصد از اين شركت را داراست.

بر اساس گزارش رويترز، اين سخنگو گفت كه چنين طرحی، پروژه‌ای سياسی خواهد بود كه بايد از جانب سه كشور اروپايی و يا به نمايندگی از آنها انجام گيرد و ما به عنوان يك شركت صنعتی در مذاكرات مشاركت نداريم.

اظهارات اخیر سعیدی در حالی مطرح می‌شود که ژاک شیراک رئیس جمهور فرانسه چندی پیش گفته بود بهترین راه برای حل پرونده هسته ای ایران گفت و گو است و مذاکرات با این کشور باید تا زمان رسیدن به راه حلی صلح آمیز ادامه یابند. فرانسه به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد از پیشرفته‌‌ترین کشورهای هسته‌ای جهان است که بیش از 75 درصد برق خود را از طریق راکتورهای اتمی تولید می کند.

پیشتر روسیه به ایران پیشنهاد غنی سازی مشترک در خاک خود را داده بود ولی تهران بعد از انجام بررسی‌های بسیار این پیشنهاد را نپذیرفته بود.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین