کد خبر: ۵۱۷۳۸
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۸۵ - ۱۲:۳۱
نگاه بدگمان روزنامه تایمز

هدف ایران از طرح جدید هسته‌ای چیست؟

آفتاب‌‌نیوز : به نوشته این روزنامه «کاملا روشن است که ایران سعی دارد در میان قدرت‌های بزرگ شکاف ایجاد کند اما این تلاش با شکست روبرو می‌شود. این طرح از آن رو عملی نیست که به ایران اجازه می‌دهد تکنولوژی حساس هسته‌ای را در خاک خود گسترش دهد و این چیزی نیست که جامعه بین‌الملل در مهار برنامه هسته‌ای ایران دنبال می‌کند». 

در تحلیل تایمز آمده است: اگر مدتی بعد ایران بخواهد شراکت خود را با شرکت‌های فرانسوی به هم بزند، به راحتی می‌تواند از تاسیسات به جا مانده و تجربیات کسب شده استفاده کند. در خصوص مواضع فرانسه در قبال برنامه هسته‌ای ایران تایمز می‌نویسد: فرانسه همانند آمریکا و انگلیس موضع تندی علیه ایران اتخاذ کرده است و اگر به طور ناگهانی ایران احساس کرده می‌تواند میان فرانسه و متحدانش شکاف ایجاد کند به خاطر اظهارات ماه گذشته ژاک شیراک است. رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد ممکن است یک تعلیق موقت از سوی ایران نیز باعث کنار گذاشتن تهدید تحریم‌ها از سوی جامعه جهانی شود. 

به نوشته تایمز؛ این پیشنهاد باعث نشد تا فرانسه در مقابل طرح پیشنهادی ایران موضع‌گیری نکند. سخنگوی وزارت خارجه فرانسه دیروز گفت، این طرح برای ما جدید است و فرانسه با آمریکا و اروپا موضع مشترکی در قبال ایران دارد. به همین دلیل پیشنهاد شده است که برای نشان دادن موضع واحد فرانسه با ‌آمریکا و اروپا و ناکامی ایران در ایجاد شکاف میان جبهه غرب شیراک رهبری مخالفت با آخرین پیشنهاد هسته‌ای ایران را برعهده بگیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین