کد خبر: ۵۱۷۵۸۵
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۹

دفاع فرانسه از فروش سلاح به عربستان/احتمال دیدار سه‌جانبه بین ماکرون، بن‌سلمان و حریری در پاریس

دولت فرانسه از فروش سلاح خود به عربستان دفاع کرد، این در حالی است که سازمان‌های غیردولتی فرانسه درباره احتمال استفاده از این سلاح‌ها علیه غیرنظامیان یمن انتقاد کرده‌اند. همچنین رئیس جمهوری فرانسه دیدار سه‌حانبه‌ای را امروز (سه‌شنبه) میان خود، بن سلمان و سعد حریری برگزار خواهد کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
بنجامین گریوو، سخنگوی دولت این کشور از فروش سلاح به عربستان دفاع کرد و آن را در راستای منافع صنایع فرانسه دانست. این در حالی است که برخی سازمان‌های غیردولتی درباره احتمال استفاده از این سلاح‌ها توسط عربستان در جنگ یمن انتقادهایی را مطرح کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک وزیر نزدیک به امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه تاکید کرد: فروش سلاح به عربستان به این معنی نیست که ما چشمان خود را بسته‌ایم اما به خاطر نفوذ دوباره فرانسه در برخی مناطق دنیا این کار اهمیت دارد و یکی از ارکان مهم دیپلماسی ما بوده و صنایع فرانسه به این بازارها نیاز دارد.

سخنگوی دولت فرانسه گفت: مساله فروش سلاح به عربستان و چگونگی استفاده از آن توسط این کشور دو مساله جداگانه است. صنایع فرانسه در دستیابی به این تبادلات با ماهیت تجاری با عربستان سود می‌کند.

پیشتر به دنبال سفر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به فرانسه و به دنبال قراردادهای فروش سلاح به عربستان که با اتهام‌هایی مبنی بر  استفاده از این سلاح‌ها علیه غیرنظامیان یمن روبرو شده، سازمان‌های غیردولتی فرانسه امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری این کشور را در این باره مورد انتقاد قرار دادند.

گریوو اعلام کرد: هیچ چیزی مانع استقبال و انجام مذاکرات ما با شخصیت‌های برجسته درباره موضوعات مختلف چه حقوق بشر و چه غیر آن مانع نمی‌شود. در اینجا مساله به شریک مهم تجاری فرانسه مربوط می‌شود و صنایع تسلحیاتی برای فراهم کردن هزاران فرصت شغلی بخش مهمی است.

طی سه سالی که درگیری و جنگ در یمن آغاز شده، درخواست‌های خرید سلاح توسط عربستان سرعت گرفته است. براساس گزارش دیده‌بان تسلیحاتی «اوبزارم» و اتحادیه بین‌المللی حقوق بشر در حالی که قبلا میزان خرید سلاح توسط عربستان بین ۶۰۰ و ۸۰۰ میلیون یورو در نوسان بود این کشور در سال ۲۰۱۳، ۱.۹ میلیارد یورو و در سال ۲۰۱۴، ۳.۳ میلیارد یورو برای خرید سلاح هزینه کرده است.

عربستان به رهبری ائتلاف متجاوز عربی به حمایت از نیروهای دولت مستعفی یمن در مقابله با انصارالله وارد درگیری‌های این کشور شد. جنگ یمن تاکنون منجر به کشته شدن بیش از ۱۰ هزار تن شده تا جایی که سازمان ملل این جنگ را "بدترین بحران انسانی در جهان" قلمداد کرد.

ادوار فیلیپ، نخست وزیر فرانسه روز دوشنبه میزبان بن سلمان در دومین روز از سفر وی به فرانسه بود. دو طرف در این ضیافت از اصلاحات دو کشور سخن گفتند و ولیعهد درباره فرصت‌های سرمایه گذاری در توسعه اقتصاد پسا نفتی، تمرکز روی بخش‌های فرهنگ، هنر، گردشگری و تمایلش بر همکاری فرانسه از توسعه بخش خصوصی گردشگری صحبت کرد.

همچنین ماکرون یکشنبه شب در مراسم شام میزبان این ولیعهد جوان بود و دو طرف در مورد موضوعات منطقه‌ای و در راس آن ایران، سوریه، لبنان و یمن بحث و تبادل نظر کردند.

از سوی دیگر، محافل ریاست جمهوری فرانسه در گفت‌وگو با روزنامه الحیاة از تمایل ماکرون برای انجام مذاکرات استراتژیک با بن سلمان با هدف هم‌پیمان شدن با عربستان خبر دادند.

به نوشته این روزنامه، رئیس‌جمهوری فرانسه، عربستان را به چشم مشتری نمی‌بیند بلکه آن را هم‌پیمان خود می‌داند و هرگونه قرارداد میان این دو کشور در راستای دیدگاه مشترک آنهاست.

این روزنامه نوشت: ماکرون برقراری روابط با همه از جمله عربستان، امارات، ایران و قطر را در دستور کار خود دارد و با مهمان خود پرونده مبارزه با تروریسم و همکاری دو کشور را مورد بررسی قرار می‌دهد.

ولیعهد عربستان هم اعلام کرد، وزیری را برای مشارکت در کنفرانس مبارزه با تامین بودجه تروریسم می‌فرستد که قرار است ۲۶ ماه میلادی جاری در پاریس برگزار شود.

دو طرف برای ایجاد سند راهبردی تا پایان سال میلادی جاری همکاری خواهند داشت که این سند با قراردادهایی که ماکرون طی سفر خود در پایان ۲۰۱۸ به عربستان امضا می‌کند، آغاز خواهد شد.

همچنین منابع ریاست جمهوری اعلام کردند: مذاکرات میان بن سلمان و مقامات فرانسه عصر امروز ادامه خواهد داشت و به کنفرانس مطبوعاتی و ضیافت شامی در کاخ الیزه ختم خواهد شد.

روزنامه الحیاة از یک منبع فرانسوی آگاه مطلع شد که ماکرون بعدازظهر امروز نشستی سه جانبه در کاخ الیزه با ولیعهد عربستان و سعد حریری، نخست وزیر لبنان برگزار خواهد کرد.

همچنین در این سفر بن سلمان به فرانسه، خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان طرح مشترک با شرکت توتال را ارائه کرد.

بن سلمان در این سفر خود با وزیران دارایی، خارجه و دفاع فرانسه دیدار کرد.

امین ناصر، مدیر اجرایی شرکت آرامکو عربستان تاکید کرد: این شرکت طی این سفر بن سلمان هشت توافقنامه را با شرکت‌های فرانسوی به ارزش ۱۰ میلیارد دلار امضا خواهد کرد.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد: عربستان برای ساخت سالن اپرا و ارکستر ملی براساس توافقنامه‌ای که دیروز امضا شد از کارشناسان فرانسه کمک خواهد گرفت و اپرای فرانسه در تولید موسیقی کلاسیک و اجرای آن به عربستان مشاوره خواهد داد.

همچنین عربستان اعلام کرد: برای نخستین بار و به صورت رسمی با فرستادن تعدادی فیلم‌ کوتاه در افتتاحیه جشنواره سینمایی "کن" مشارکت خواهد کرد که ماه آتی در جنوب فرانسه برگزار خواهد شد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین