کد خبر: ۵۱۷۷۶
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۸۵ - ۱۹:۰۶
در صورت مخالفت تهران با تعلیق

حمایت فرانسه از تحریم ایران

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرگزاری فرانسه، فیلیپ دوست بلازی وزیر امور خارجه فرانسه در مورد پیشنهاد ایران برای غنی سازی مشترک با فرانسه گفت: ما می توانیم این طرح را به عنوان بخشی از مذاکرات با ایران مورد توجه قرار دهیم اما این در صورتی است که ایران پیش از آن غنی سازی اورانیوم را تعلیق کند. او نیز با تکرار مواضع پیشین کشورش تاکید کرد که هر تصمیمی باید از مسیر رسمی مذاکره با اتحادیه اروپا صورت گیرد.

در همین حال ژان باتیست ماتئی، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نیز روز چهارشنبه گفت: اگر ایران اقدامی در جهت تعلیق غنی سازی اورانیوم انجام ندهد باید تحریم‌هایی تدریجی، متناسب و قابل بازگشت علیه این کشور مطرح شود.

او تاکید کرد اگر ایران به الزاماتی که بر اساس قطعنامه 1696 تعیین شده است عمل نکند کشورهای 1+5 به تصمیم گیری در مورد پیامدهای این مساله خواهند پرداخت.

این گزارش می افزاید بر اساس قطعنامه شورای امنیت، در صورت عدم موافقت ایران با تعلیق غنی سازی راه برای اعمال تحریم های سیاسی و اقتصادی باز می‌شود ولی هیچ گونه اقدام نظامی را مجاز نمی سازد. 

محمد سعیدی، معاون امور بین الملل سازمان انرژی اتمی ایران روز سه شنبه در مصاحبه با رادیو فرانسه با طرح پیشنهاد تشکیل کنسرسیومی مشترک برای انجام غنی سازی اورانیم گفته بود شکل گیری چنین کنسرسیومی خواسته‌های بین‌المللی برای نظارت بر فعالیت های هسته‌ای ایران را نیز برآورده می کند.

این پیشنهاد با واکنش سردی روبه رو شد. به نوشته نیویورک تایمز، یک مقام ارشد فرانسوی در این زمینه گفت: هیچ حقیقتی پشت این طرح وجود ندارد. وی این پیشنهاد را تلاش تهران برای ایجاد شکاف در جامعه بین‌الملل دانست. 

کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا نیز به خبرنگاران گفت: هیچ ‌چیز جدیدی در پیشنهاد ایران وجود ندارد و بسیار کمتر از انتظارات جامعه بین‌المللی از ایران است. وی افزود: سازمان ملل هر پیشنهادی که به ایران اجازه دهد غنی‌سازی اورانیوم را در خاک خود انجام دهد نخواهد پذیرفت. وزیر خارجه آمریکا نیز معتقد است این پیشنهاد ممکن است تاکتیکی برای وقت‌کشی باشد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین