کد خبر: ۵۱۸۵۰۵
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۱

انقراض یوزهای ایرانی در جام جهانی!

رئیس دفتر محیط زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش و جوانان با اعلام اینکه حذف یوزپلنگ از پیراهن تیم ملی فوتبال تصمیم فدراسیون است، به نبود برنامه‌های بلندمدت محیط زیستی انتقاد کرد.
آفتاب‌‌نیوز : در جریان مسابقات جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل برای اولین بار تصویر یوزپلنگ آسیایی روی پیراهن ملی‌پوشان فوتبال ایران نقش بست و یک حرکتی محیط زیستی به منظور فرهنگ‌سازی در زمینه حفاظت از این گونه در معرض خطر انقراض توسط نهادهای مختلف از جمله سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال شکل گرفت؛ حرکتی که به گفته کارشناسان محیط زیست در کاهش شکار و مقابله مردم محلی با این گونه کمیاب ارزشمند اثر مثبت داشت.

با اینکه چهار سال از حضور یوز آسیایی روی پیراهن تیم ملی فوتبال ایران می‌گذرد؛ فدراسیون فوتبال تصمیم به حذف این تصویر گرفت و اعلام کرد که بازیکنان تیم ملی ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه  بدون یوز وارد میدان خواهند شد. تصمیمی که اعتراض تعدادی از فعالان محیط زیست کشور را برانگیخت.

انقراض یوزهای ایرانی در جام جهانی!

اسپانسر تیم ملی موافق حضور یوز روی پیراهن تیم ملی نیست
در همین زمینه رضا شجیع - رئیس دفتر محیط زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش و جوانان- در مورد دلیل حذف یوز از پیراهن تیم ملی فوتبال گفت: حامی مالی تیم ملی موافق حضور یوزپلنگ روی پیراهن تیم ملی نیست و فدراسیون هم تصمیم گرفته که یوز را حذف کند.

وی ادامه داد: موضع رسمی وزارت ورزش  و جوانان این است که مخالف حذف طرح یوز از پیراهن ملی‌پوشان فوتبال ایران هستیم و معتقدیم که قرار گرفتن نقش یوز روی پیراهن تیم ملی یک کار فرهنگی ارزشمند و اثرات خوب آموزشی هم در جامعه داشته است و تمایل داریم که یوز روی پیراهن تیم ملی باقی بماند.

انقراض یوزهای ایرانی در جام جهانی!

حذف تصویر یوز تصمیم فدراسیون فوتبال است

رئیس دفتر محیط زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش در ادامه اظهار کرد: حذف تصویر یوز تصمیم فدراسیون فوتبال است و برحسب اختیارات خود چنین تصمیمی گرفته است چون فدراسیون برای مسائل مالی خود سیاست‌هایی دارد و برای همین هم چنین تصمیمی اتخاذ کرده است.

شجیع در مورد پیامدهای منفی حذف یوز از پیراهن تیم ملی اظهار کرد: حذف یوز نشان می‌دهد که گاهی رویکردها و فعالیت‌های فرهنگی در برخی بخش‌ها کوتاه‌مدت هستند و برنامه‌های بلندمدتی برای حمایت از محیط زیست وجود ندارد این درحالیست که فوتبال در زمینه انتخاب نماد محیط زیستی پیشقدم بوده و تاثیر زیادی هم بر فرهنگ‌سازی و شناخت یوز در بین مردم ایران داشته و مخاطرات مربوط به انقراض این گونه را گوشزد کرده است.

انقراض یوزهای ایرانی در جام جهانی!

وی تاکید کرد: حذف یوز از پیراهن تیم ملی نشان می‌دهد که متاسفانه فاقد برنامه بلندمدت در اجرای برنامه‌های محیط زیستی هستیم و خیلی راحت و تنها بر اساس یک برخورد سلیقه‌ای، یک شبه تمام اتفاقات مثبت محیط زیستی را فراموش می‌کنیم.

رئیس دفتر محیط زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش در پاسخ به این پرسش که وزارت ورزش و جوانان چه تاثیری بر تغییر در این تصمیم فدراسیون فوتبال می‌تواند داشته باشد؟ گفت: فدراسیون فوتبال یک نهاد عمومی مستقل زیر نظر فدراسیون جهانی فوتبال است و وزارت ورزش و جوانان نمی‌تواند در تصمیمات این نهاد دخالت کند بلکه تنها می‌تواند به این نهاد مشورت دهد. واضح است که تاکنون هم همه اقدامات محیط زیستی فدراسیون‌های مختلف به شکل تعاملی بوده و اجباری در کار نبوده است.

وی افزود: به هر حال حذف یوز تصمیم فدراسیون فوتبال است و ما اصرار داریم که این اتفاق نیفتد، به همین علت همچنان با فدراسیون رایزنی می‌کنیم تا یوز روی پیراهن تیم ملی باقی بماند.

فیفا مخالفتی با حضور یوز روی پیراهن تیم ملی ندارد
شجیع در پایان در مورد این موضوع که آیا فیفا مخالف قرار گرفتن تصویر یوز روی پیراهن تیم ملی فوتبال است، گفت: فیفا با این موضوع هیچ مشکل ندارد و مانعی برای قرار گرفتن یوز روی پیراهن تیم ملی نیست.

تصمیم حذف یوز از پیراهن تیم ملی موضوعی است که اولین بار مهدی تاج - رئیس فدراسیون فوتبال - در برنامه ۹۰ اعلام کرد. سپس هدایت ممبینی - سرپرست کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال - ضمن تایید این خبر، آدیداس را عامل حذف یوز معرفی کرد و گفت: «یوز ایرانی هم به دلیل نوع خاص لباس و روزنه‌هایی که برای تنفس روی آن وجود دارد حذف شد. اگر یوز مانند قبل روی پیراهن می‌ماند، تکنولوژی آدیداس زیر سوال می‌رفت. پیشنهاد دادیم طرح یوز بین آرم فدراسیون فوتبال و لوگوی آدیداس قرار بگیرد که به دلیل ازدحام طرح در آن بخش لباس، این موضوع منتفی شد. پیشنهاد دیگرمان برای این که یوز پشت پیراهن و بین شماره و اسم بازیکن طراحی شود هم منتفی شد. به همین دلایل یوز از پیراهن تیم ملی حذف شد.»

حذف یوز از پیراهن تیم ملی قطعی نیست
اما مهدی فغانپور - مسئول حقوقی فدراسیون فوتبال- حذف یوز را از پیراهن تیم ملی فوتبال قطعی ندانسته و تاکید دارد که «مسئولان آدیداس از حضور یوز روی پیراهن، ایراد فنی گرفته‌اند که درحال پیگیری هستیم تا راه حلی برای آن پیدا کنند و اگر این اتفاق رخ دهد، یوز ایرانی روی پیراهن‌های تیم ملی نقش می‌بندد البته نظر کادر فنی و بدنسازهای تیم ملی هم درباره بودن یا نبودن یوز مهم است و باید منتظر نقطه نظرات آنها باشیم.»

یوز آسیایی یکی از مهمترین گربه‌سانان بزرگ‌جثه است که کمتر از ۵۰ قلاده از آن در حیات وحش باقی مانده و به عبارت ساده‌تر تنها جمعیت باقی‌مانده از یوزها، همین جمعیتی است که در ایران پراکنده شده‌ است. در صورت از بین رفتن این ۵۰ نفر یوز یک گونه ارزشمند برای همیشه در کل دنیا منقرض می‌شود.

منبع: ایسنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین