کد خبر: ۵۱۸۹۸۹
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۲

صدور ۳۰۰ حکم اعدام در عراق طی ماه‌های اخیر به اتهامات تروریستی

دادگاه‌های عراق در ماه‌های اخیر احکام اعدام بیش از ۳۰۰ تن از جمله ۱۰۰ خارجی و نیز حبس ابد تعدادی دیگر را به اتهام وابستگی به داعش صادر کرده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
یک منبع قضایی امروز (چهارشنبه) اعلام کرد، محاکمه این محکومین در دو دادگاه ویژه تروریسم یکی در شهرستان تلکیف در نزدیکی موصل در شمال عراق و دیگری در بغداد در دادگاه کیفری مرکزی برگزار شده است. دادگاه کیفری مرکزی متولی محاکمه افراد خارجی عضو داعش و زنان عضو داعش است.

از ژانویه احکامی در بغداد در مورد اعدام ۹۷ زن و ۱۸۵ مورد حبس ابد و ۱۵ مورد حبس سه سال و حبس یک زن به یک سال در پرونده‌های وابستگی به داعش صادر شده است.

اکثر محکومان از ترکیه، کشورهای آسیایی و جمهوری شوروی سابق هستند همین‌طور یک زن آلمانی به اعدام و یک زن فرانسوی به حبس ابد محکوم شدند.

عبدالستار بیرقدار، سخنگوی شورای عالی قضایی عراق امروز اعلام کرد، احکامی در حق ۸۱۵ تن صادر شده که ۲۱۲ مورد مربوط به اعدام و ۱۵۰ مورد مربوط به حبس ابد بوده است. این احکام از سوی دادگاه کیلفری استان نینوا صادر شده است.

همچنین این دادگاه احکام مختلفی صادر کرده که در میان آن ۳۱۴ حکم بازداشت موقت و آزادی ۱۱۲ تن بوده که اتهامات‌شان ثابت نشده است.

همچنین به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، شورای عالی قضایی عراق در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد که دادگاه کیفری مرکزی بغداد حکم اعدام سه زن داعشی اهل جمهوری آذربایجان و یک زن قرقیزستانی الاصل را صادر کرد.

همچنین در این بیانیه آمده که دادگاه کیفری مرکزی حبس ابد دو زن روسی الاصل را صادر کرد.

در بیانیه شورای عالی قضایی عراق به طور دقیق به اتهامات این زنان محکوم شده، اشاره نشده است و تنها با اثبات ارتباط‌شان با داعش و طبق ماده چهارم قانون مقابله با تروریسم محاکمه شده‌اند.

پیشتر نیز دادگاه کیفری عراق چنین احکامی را درباره زنان خارجی داعشی صادر کرده بود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در حال حاضر حدود ۱۴۰۰ زن و کودک از اتباع خارجی که مظنون به ارتباط با داعش هستند در یک پایگاه نظامی در شمال عراق بازداشت شده‌اند.

طبق ماده چهار قانون مقابله با تروریسم هر فردی که مرتکب خطایی شود چه افرادی که نقش اصلی را در عملیات‌های تروریستی ایفا کرده و چه افرادی که در این عملیات شریک بوده‌اند، محکوم به اعدام می‌شوند که دادگاه کیفری عراق طبق این ماده در حال محاکمه زندانیان داعشی است.

همچنین طبق این ماده هر فردی که به عمد عملیات مجرمانه و یا یک فرد تروریستی را پنهان کند به حبس ابد محکوم می‌شود.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین