کد خبر: ۵۲۰۲۵۷
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۲

دادستان و دستبند

سرانجام پس از چند روز مخفی شدن سعید مرتضوی، وی دستگیر شد تا بار دیگر اهل خرد باور کنند نگرش "قدرت برای قدرت" فرجامی ندارد.
آفتاب‌‌نیوز :
غلامعلی دهقان، فعال سیاسی و استاد تاریخ دانشگاه، در یادداشتی نوشت: سرانجام پس از چند روز مخفی شدن سعید مرتضوی، وی دستگیر و بنا به گفته شاهدین، پس ازکمی مقاومت وقتی دید چاره‌ای جز تسلیم شدن ندارد؛ دستبند در دست راهی تهران شد تا بار دیگر اهل خرد باور کنند نگرش "قدرت برای قدرت" فرجامی ندارد.

تاریخ بهترین گواهی بر این موضوع است.

۱- در تاریخ آورده اند که "امیراسماعیل سامانی پس از دستگیری عمرولیث صفاری در نبرد بلخ، او را به ماموران سپرد.

هنگام شب فرا رسید و عمروبن لیث طلب غذا کرد. یکی از نگهبانانش اندکی گوشت و مقداری آب فراهم کرد و آنها را داخل دیگی قرار داد. نگهبان آتشی فراهم کرد و برای یافتن نمک دور شد. در همین هنگام سگی بیامد و سر در دستگیره دیگ کرد و دور شد.

عمرولیث چون این بدید؛ گفت: مردم عبرت گیرید که من آن امیرم که بامداد، مطبخ مرا هزاروچهارصد شتر می کشید و حال سگی طعام مرا می برد. اصبحت امیرا و امسیت اسیرا.

۲- تاریخ نمونه‌های زیادی دارد که اقبال دنیا را اعتماد نشاید و سرانجام غرور، تفرعن، بی توجهی به خلق سرانجامی جز شرمندگی، بی آبرویی به دنبال نداشته است. 

"قدرت برای قدرت" نکوهیده و "قدرت برای خدمت" پسندیده است.

چه خوش گفت شهیدبهشتی: "ماشیفتگان خدمتیم؛ نه تشنگان قدرت". 

آنان که ماندگار عالم سیاست شدند؛ قدرت برایشان ابزار ارضای غریزه قدرت طلبی نبود، بلکه وسیله ای برای تامین منافع ملی و خواست خلق خدا بود.

مهاتما گاندی، جواهر لعل نهرو، محمدعلی جناح، قوام نکرومه، دوگل و ماندلا از این دسته اند.

منبع: راهبرد
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین