کد خبر: ۵۲۰۳۶
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۸۵ - ۱۰:۲۵

بوش در دام محور اهریمنی

آفتاب‌‌نیوز : به نظر می‌رسد که هر کدام از این حوادث بی‌تاثیر بر دیگری نباشد. زنجیره‌‌ای از حوادث که جرج بوش و مشاوران عالی وی را به نتیجه‌گیری‌های نه چندان خوشایندی رسانده است. شرایط بحرانی بوجود آمده در عراق، از اعتبار دولت جرج بوش در سطح جهانی کاسته و توان نظامی ارتش این کشور را نیز زیر سوال برده است.

 از سوی دیگر درگیری ایالات متحده در عراق، بسیاری از کشورهای مخالف با آمریکا را به این باور رسانده است که ابهت ابر قدرت از مدت‌ها پیش از دست رفته است. 

ایران نیز در این میان نحوه تعقیب بین‌المللی کره‌شمالی را به دقت مورد بررسی قرار خواهد داد. 

روبرت جی اینهورن مشاور عالی مرکز تحقیقات بین‌المللی و استراتژیک ایالات متحده در این خصوص می‌گوید: ایران به دقت نحوه برخورد جامعه بین‌المللی با کره‌شمالی را دنبال کرد. در صورت عدم برخورد صریح جامعه بین‌المللی با کره‌شمالی، ایران نیز راه را برای ادامه فعالیت‌های هسته‌ای خود هموار می‌بیند. 

مایکل ادهانلون نویسنده کتاب «قدرت سخت: سیاست‌های نوین امنیت ملی» در اظهارات جدید ادعا کرد که کره‌شمالی به راحتی تاثیرات سیاست‌های خارجی ایالات متحده را خنثی می‌کند. 

مایکل ادهانلون در ادامه سخنانش گفت: ایران بی‌شک سرنوشت کره را لحظه به لحظه دنبال می‌کند، درست همان طور که کره سرنوشت پاکستان را مورد موشکافی قرار داد. جهان پاکستان را به دلیل فعالیت‌های هسته‌ای منزوی نکرد و بدین ترتیب آزمایش بمب هسته‌ای کره‌شمالی نیز واکنش‌های بین‌الملل چندانی را به دنبال نخواهد داشت. 

اما دامنه تاثیرات آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی به انتخابات داخلی ایالات متحده نیز کشانده شده است. کمتر از چهار هفته تا برگزاری انتخابات میان دوره‌‌ای در آمریکا باقی مانده است. 

جمهور‌خواهان از یک سو امیدوارند که آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی، توجه عمومی از رسوایی اخلاقی اخیر مارک فولی را به سمت خود جلب کند. از سوی دیگر دموکرات‌ها این آزمایش را شکستی دیگر برای جرج بوش می‌دانند. در این میان دموکرات‌ها بلافاصله گوی سبقت را ربوده و بار دیگر نوک پیکان حملات خود را به سمت بوش گرفته‌اند. 

رهبر اقلیت مجلس سنا در این خصوص می‌گوید: آیا این حادثه به جمهوری‌خواهان کمک خواهد کرد؟ پاسخ این سوال بی‌شک منفی است. آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی شکستی دیگر در پرونده سیاست‌های خارجی بوش است. 

جرج بوش در سخنرانی خود در سال 2002 میلادی با اشاره به القاعده و فعالیت‌های تروریستی این گروه نام ایران، عراق و کره‌شمالی را در کنار یکدیگر آورده و می‌گوید: کشورهایی نظیر این سه کشور، محورهای شیطانی را تشکیل می‌دهند. این کشورها با تلاش برای دستیابی به تسلیحات کشتار جمعی، امنيت جامعه بین‌المللی را تهدید می‌کنند. 

اما یک سال پس از اين سخنراني آتشين، ایالات متحده با تمام قوا به عراق حمله کرد: تسلیحات کشتار جمعی در کار نبود. کره‌شمالی موفق به دستیابی به فن‌آوری تولید تسلیحات هسته‌ای شده و ایران نیز در عرصه هسته‌ای رشد چشمگیری داشته است . 

این‌بار در مقابل ایران و کره‌شمالی، کاخ سفید درست برخلاف عراق سیاست‌ حل معضل از طریق دیپلماسی را پیش گرفت. اما عدم وجود رابطه دیپلماتیک با ایران، پیشبرد اهداف ایالات متحده را با مشکل روبه‌رو کرد. 

سناتور سابق سام نو با اشاره به اشتباه ایالات متحده در رویارویی با عراق پیش از ایران و کره‌شمالی می‌گوید: ما عراق را به عنوان اولین عضو از محور شرارت انتخاب کردیم، این گزینش در حالی انجام شد که آ‌مریکا چندان به یافتن تسلیحات کشتار جمعی در این کشور مطمئن  نبود. در این میان کشورهایی که هنوز به این تسلیحات دست نیافته بودند، سرعت خود برای  دستیابی به این تسلیحات را تسریع کردند. 

در این میان مقامات ایالات متحده بیش از پیش نگران واکنش چین به عنوان نزدیک‌ترین متحد کره‌شمالی هستند. برای نخستین بار در طول تاریخ رابطه چین با کره‌شمالی، چین در قبال کره، لحنی انتقاد آمیز اتخاذ کرد. البته چین همچنان با اعمال فشار بر کره‌شمالی شدیدا مخالف است. 

به گفته یک مقام آگاه رایس خود را برای سفر به منطقه مهیا می‌کند. وی در این سفر باید حمایت چین. ژاپن و کره‌جنوبی را به طور کامل جلب کند. برخی کارشناسان سیاسی بر این باورند که با وجود حمایت احتمالی چین از اعمال برخی تحریم‌های محدود بر کره‌شمالی، بی‌شک چین در دقیقه نود مانع از اعمال فشار شدید بر کره خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین