کد خبر: ۵۲۰۴۶
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۸۵ - ۲۱:۲۷

پس لرزه آزمایش کره در اسراییل

آفتاب‌‌نیوز : دولت اسرائیل نیز بسیار سریع و با زبانی تند آزمابش هسته ای کره شمالی را محکوم کرد. این بر خلاف رسم معمول تل آویو است که معمولا درباره رویدادهای سیاسی فرا منطقه ای  واکنش های احتیاط آمیز و دو پهلو نشان می دهند. این مسئله را بدون هیچگونه بدبینی می توان ناشی از نگرانی این رژیم از در پیش گرفتن روشی مشابه توسط ایران دانست. ایهود اولمرت نخست وزیر اسراییل نیز روز سه شنبه گفت هفته آینده موضوع برنامه هسته‌ای ایران را در جلسه فوق العاده کابینه مورد بررسی قرار خواهد داد. 

به نوشته روزنامه کانادایی «Globe & Mail» اغلب کارشناسان نظامی در اسرائیل معتقدند تهران تا دستیابی به سلاح اتمی حداقل 10 سال فاصله دارد. این گروه با پشتیبانی از فرآیند افزایش گام به گام فشار بر ایران و تشدید نظارت های بین‌المللی از سیاست فعلی آمریکا در این مسئله پشتیبانی می‌کنند. ولی برخی دیگر با مطرح کردن این ادعا که ایران به نقطه غیر قابل بازگشت در غنی‌سازی اورانیوم رسیده خواستار واکنش شدیدتر آمریکا و متحدانش در کوتاه مدت هستند. 

از نگاه گروه دوم شکست فرآیند دیپلماتیک خلع سلاح کره شمالی نشان می‌دهد که اسرائیل باید خود را برای اقدام یکجانبه علیه ایران نظیر آنچه که سال 1982 در عراق اتفاق افتاد، آماده کند. 

کره شمالی و ایران سالهاست که به عامل نگرانی یا در حقیقت ادعای نگرانی غرب در حوزه گسترش تسلیحات اتمی تبدیل شده‌اند. هر چند که برخلاف کره شمالی، ایران با تاکید بسیار زیاد می گوید برنامه هسته‌ای‌اش کاملا غیر نظامی و صرفا برای تولید انرژی است اما بدون تردید آزمایش هسته‌ای پیونگ یانگ تردیدها درباره برنامه اتمی تهران را بیشتر از گذشته نموده است. 

صهیونیست ها از این نگران هستند که ایران نیز همچون کره شمالی بخواهد از طریق دستیابی به تسلیحات اتمی یک عامل بازدارنده دفاعی برای افزایش نفوذ در خاورمیانه به دست آورد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین