کد خبر: ۵۲۰۴۷۳
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۲
فعال ضد جنگ آمریکایی:

به خطر انداختن برجام سازوکارهای جهانی را تضعیف می‌کند

یک فعال ضد جنگ آمریکایی روز جمعه با انتشار یادداشتی در روزنامه گاردین هشدار داد که به خطر انداختن برجام از سوی دولت واشنگتن سازوکارهای جهانی برای حل اختلاف های غیر خشن را تضعیف می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :
«مدیا بنجامین» در این یادداشت آورده است: 12 می ( 22 اردیبهشت) دونالد ترامپ درباره ماندن یا خروج از برجام تصمیم‌گیری می‌کند. اگر آمریکا طبق ادعای ترامپ از برجام خارج شود ممکن است دوباره در مسیر جنگ فاجعه‌بار دیگری در خاورمیانه حرکت کنیم و به همین خاطر نیروهای تعادل دهنده اروپایی، کنگره آمریکا و افکار عمومی این کشور نقش محوری دارند.
وی افزود: آمریکا درگذشته اشتباه بزرگی در قبال ایران صورت داده و همچنان باگذشت 6 دهه آن را تکرار می‌کند.برنی ساندرز سال 2017 طی اظهاراتی درباره کودتای سال 1953 سازمان سیا در ایران سخن گفت که در جریان آن، واشنگتن برای حفظ منافع شرکت‌های نفتی غرب و بازگشت رژیم غیرمحبوب و فاسد شاه، دولت منتخب مصدق را سرنگون کرد. 
بنجامین ادامه داد: امروز سعودی‌ها و اسرائیلی‌ها تلاش می‌کنند تا آمریکا را درگیر دشمنی دیرینه خود با ایران کنند. تل آویو که خود صاحب سلاح هسته‌ای است از ارتش آمریکا می‌خواهد که تاسیسات هسته‌ای ایران را بمباران کند. عربستان نیز ادعا می‌کند که ایران تروریسم را در منطقه گسترش داده و این در حالی است که خود میلیاردها دلار را صرف اشاعه نسخه افراطی اسلام در جهان کرده است. 
بنجامین نوشت: خروج ترامپ از برجام به تضعیف دولت ایران و تقویت گفتمان ضدآمریکایی در این کشور خواهد شد. 
وی توضیح داد:اگر آمریکا از برجام خارج و میان دو کشور جنگ شود، دامنه آن به مرزهای رژیم صهیونیستی خواهد رسید. 
این فعال ضد جنگ افزود: اگر آمریکا از برجام خارج شود ایران بلافاصله برنامه هسته‌ای خود را از سر خواهد گرفت، سانتریفیوژهای بیشتری را احداث و به میزان دلخواه اورانیوم و پلوتونیم تولید خواهد کرد. پس اگر آمریکا ادعا می‌کند که از سیاست‌های خارجی رنج می‌برد، لحظه‌ای تصور کنید که قدرت ایران هسته‌ای و پیامدهای آن تا چه حد خواهد بود. 
این فعال ضدجنگ یادآورشد: به همین خاطر است که وزیر دفاع آمریکا «جیمز متیس» گفته است که حفظ برجام به سود منافع واشنگتن خواهد بود. همچنین سایر امضاکنندگان برجام (انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه) خواهان حفظ این توافق هستند.
بنجامین همچنین به سفر اخیر رئیس‌جمهوری فرانسه به واشنگتن اشاره کرد و نوشت: امانوئل مکرون تلاش کرد تا ترامپ را برای ماندن در برجام متقاعد سازد. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز قرار است حامل پیام مشابهی در ملاقات خود با رئیس جمهوری آمریکا باشد.
این فعال ضد جنگ ادامه داد: برجام نه‌تنها از سوی شش کشور، بلکه به تائید سازمان ملل متحد و بدین ترتیب جامعه جهانی رسیده است. وی یادآور شد که اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد به‌اتفاق آرا به برجام رای مثبت دادند.
بنجامین تصریح کرد: به خطر انداختن برجام سازوکارهای بین‌المللی برای حل اختلاف های غیر خشن را تضعیف کرده و احترام آمریکا را از بین می‌برد.
این فعال ضد جنگ آمریکایی همچنین به مذاکرات پیش رو میان آمریکا و کره شمالی درباره برنامه هسته‌ای پیونگ یانگ اشاره کرد و نوشت که خروج واشنگتن از برجام این مذاکرات را زیر سؤال می‌برد. چرا کیم جونگ اون ( رهبر کره شمالی) باید قراردادی را با ترامپ امضاء کند که ایران، مانند آن را متعهد بوده و از سوی جامعه جهانی به تائید رسیده است.
وی تصریح کرد: کاخ سفید نه‌تنها بایستی برجام را تکریم بلکه از آن در جهت همکاری با ایران برای مقابله با درگیری‌های منطقه و عادی‌سازی روابط خود با تهران استفاده کند. اما تیم سه نفره ترامپ، جان بولتون (مشاور امنیت ملی کاخ سفید) و مایک پمپئو (وزیر امور خارجه آمریکا) در مسیر مخالف حرکت می‌کنند.
این فعال ضد جنگ افزود: جامعه جهانی بایستی ترامپ را پیش از آنکه بهترین دستاورد سیاست خارجی یک دهه گذشته را نابود کند، متوقف سازد.

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین