آفتابنیوز : عزیز اکبریان صبح دوشنبه در نشست پرسش و پاسخ دانشجویی که در ساختمان شهیدان بیگی برگزار شد، در پاسخ سؤالی مبنی بر اینکه آیا دولت به کالاهای قاچاق ضبطشده اجازه فروش و درآمدزایی داده است یا خیر؟ گفت: ۱۰ هزار میلیارد تومان کالای قاچاق در انبارهای کشور دپو شده، این کالاها یا برگردانده یا امحا می شود موافق ورود کالاها به بازار نیستیم.
وی با اشاره به اینکه طرح رجیستری موبایل موفق بوده است، گفت: باید از ورود موبایل قاچاق به کشور جلوگیری شود. پیشبینی میشود با اجرای طرح ریجستری کردن موبایل دو هزار میلیارد افزایش درآمد در گمرک داشته باشیم.
اکبریان در بخش دیگری در خصوص برجام گفت: مجلس شورای اسلامی کمیسیونی برای مقابله با بدعهدیها تشکیل داده و تاکنون ۹ مصوبه برای این مهم تصویبشده است.
وی با اشاره به تلاش دشمن برای دو قطبی شدن ایران، گفت: رهبری بر این مسئله که کشور دوقطبی نشود تأکید دارند مجلس شورای اسلامی در این خصوص تلاش میکند.
نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که سرانجام طرح سؤال از رئیسجمهور چه شد، گفت: طرح سوال از رئیس جمهور در کمیسیون مربوطه است، در این باره ۱۰۵ نفر امضاء کردند که در ادامه تعداد امضا کنندگان به ۳۰ نفر کاهش یافت، ۷۴ نفر از نمایندگان باید طرح سؤال از رئیسجمهور را امضا کنند.
۳ اقدام لازم در صورت خروج آمریکا از برجام/ هیات نظارت فعالتر شود
همچنین مهر نوشت:
رئیس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی، با اشاره به احتمال خروج آمریکا از برجام در ۲۲ اردیبهشت ماه، سه اقدام لازم برای پاسخ به این حرکت را تشریح کرد.
حجت الاسلام مجتبی ذوالنور با اشاره به نزدیک شدن موعد ترامپ برای اعلام نظر در خصوص آینده برجام اظهارداشت: رفتار آقای ترامپ قابل پیش بینی نیست ولی بر اساس اطلاعات و شواهد و قرائن، پیش بینی ما این است که ترامپ رسماً از برجام خارج می شود. قطعاً اگر آمریکا از توافق هسته ای خارج شود، دیگر برجامی وجود نخواهد داشت و طبیعی است که جمهوری اسلامی باید در این شرایط اقدام متقابل کند، چرا که در چنین شرایطی برجام نه تنها منافعی برای ما ندارد، بلکه ضررش بیشتر خواهد بود.
جزئیات سه اقدام حداقلی در مقابل خروج آمریکا از برجام
رئیس کمیته هسته ای مجلس با بیان اینکه در صورت خروج آمریکا از برجام، ایران باید سه اقدام ضروری و حداقلی را انجام دهد، در توضیح این اقدامات گفت: نخستین کار افزایش نصب سانتریفیوژها به ویژه سانتریفیوژهای جدید و پیشرفته ای است که در دوره محدودیت بر روی آنها مطالعه شده است.
ذوالنور گفت: قبل از محدودیت های برجامی، ما ۱۹ هزار دستگاه سانتریفیوژ داشتیم که پس از اجرای برجام این عدد به ۵۰۱۰ دستگاه کاهش یافت؛ بنابراین پس از این مرحله، باید هم دستگاههایی را که دپو کرده ایم و قابل استفاده هستند و هم نسل جدید سانتریفیوژها را به هر میزان که نیاز داریم، نصب کرده و مورد بهره برداری قرار دهیم.
وی ادامه داد: دومین اقدام این است که درصد غنی سازی اورانیوم را متناسب با نیازهایمان افزایش دهیم؛ تا قبل از توافق ژنو ما تا ۲۰ درصد غنی سازی داشتیم که بر اثر محدودیت های برجامی به ۳.۶۷ درصد کاهش یافت. بعد از این مرحله هر میزان غنی سازی از جمله غنی سازی ۲۰ درصد برای تولید رادیوداروهای بیماران سرطانی یا سوخت مورد نیاز پیشران های هسته ای و باتری های زیردریایی نیاز داشته باشیم، باید انجام دهیم.
رئیس کمیته هسته ای مجلس تصریح کرد: سومین اقدام مربوط به میزان غنی سازی است؛ در حال حاضر طبق برجام میزان انباشت سالانه اورانیوم ما نباید بیش از ۳۰۰ کیلوگرم باشد ولی در صورت پایان برجام، هر میزان انباشت که لازم داریم از جمله ۳ تن در سال که ظرفیت آن را هم داریم، باید انجام شود.
ذوالنور با تاکید بر اینکه اینها اقدامات حداقلی است که در قبال خروج از برجام باید انجام شود، خاطرنشان کرد: علاوه بر اینها سایر اقدامات نیز در برنامه نظام قرار دارد که نه به صورت شتابزده، بلکه به صورت متناسب و گام به گام و فرآیندی انجام می شود.
متاسفانه «هیئت نظارت بر برجام» فعال نبوده است
وی در ادامه و در رابطه با احتمال عدم خروج آمریکا از برجام و تشدید رویه نقض برجام مانند دو سال اخیر، گفت: قطعاً در چنین شرایطی جمهوری اسلامی شرط و شروط یک جانبه را نمی پذیرد و برجام را هم قابل تجدید نظر نمی داند و اگر تحریم جدیدی هم وضع بشود، قانون اقدام متقابل و متناسب در اجرای برجام و قانون مقابله با اقدامات شرارت آمیز آمریکا در منطقه را داریم که باید به مفاد آن عمل شود.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: وظایف تمام دستگاه ها در این دو قانون مشخص است و باید طبق آن عمل کنند و اقدامات متناسب و متناظر را انجام دهند.
ذوالنور با انتقاد از عملکرد دولت در اجرای قوانین مصوب مجلس در حوزه برجام، تصریح کرد: متاسفانه هیئت نظارت بر برجام نیز آنطور که باید و شاید فعال نبوده و عمل نکرده است اما می توانیم بگوئیم که این عدم فعالیت مربوط به زمانی بوده که خروج از برجام اتفاق نیفتاده، اما در صورتی که بعد از این خروج از برجام رخ دهد یا بدون خروج تحریم ها تشدید شود، دیگر دلیلی برای ملاحظه کاری پذیرفته نیست.
وی افزود: اگر دولت به قوانین فعلی عمل نکند، این بار اقدامات جدیدی را تعریف می کنیم که دولت مجبور به اجرای قوانین این حوزه شود.