کد خبر: ۵۲۱۰۲۱
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۹

"خودرو"، به نرخ ارز

بخواهیم یا نخواهیم پیوست گسست ناپذیری بین قیمت خودرو و نرخ ارز وجود دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
میترا مهرپرست - کارشناس اقتصاد اجتماعی - بخواهیم یا نخواهیم پیوست گسست ناپذیری بین قیمت خودرو و نرخ ارز وجود دارد. با نگاهی به آنالیز قیمتی شورای رقابت, به راحتی می‌توان متوجه این ارتباط شد. در این آنالیز قیمتی افزایش نرخ ارز نقش اساسی دارد و تولیدکنندگان با استناد به آن خواستار رشد قیمتی محصولاتشان از سوی شورای رقابت می‌شوند. جدا از خودروهای پرتیراژ خودروسازان، محصولاتی که از داخلی‌سازی کمتری نسبت به پرتیراژ‌ها برخوردار هستند با تغییرات قیمتی بیشتری مواجه می‌شوند. در این بین خودروهای مونتاژی خودروسازان نیمه دولتی و خصوصی‌ها که بیشتر به عرضه محصولات چینی می‌پردازند، بار افزایش دلار را به دوش خواهند کشید.

البته ارتباط گسست ناپذیر صنعت خودرو به نرخ ارز فقط منوط به بازار خودروی ایران نیست. با توجه به خصلت این صنعت و گستردگی تامین منابع تولید آن, در تمامی کشورهای دنیا چه آنهایی که خودشان دارای صنعت خودروسازی هستند و چه آنهایی که وارد کننده محصولات می‌باشند؛ ناچارند برای تعیین محدوده قیمت خودروهایشان همیشه نیم نگاهی به نرخ ارز داشته باشند.

افزایش نرخ ارز در صنعت خودروسازی تاثیر دوسویه‌ای دارد از یک طرف می‌تواند منجر به آسیب‌پذیری بیشتر شرکت‌های خودروساز با افزایش نرخ محصولاتشان باشد و از سوی دیگر هم می‌تواند شرایط صادراتی را برای آنان مناسب‌تر کند. بر این اساس کارشناسان اقتصادی یکی از مسیرهای مهم برای رونق صادرات و کاهش جذابیت واردات به کشور را واقعی شدن یا به‌نوعی افزایش نرخ ارز عنوان می‌کنند. از آنجا که صادرات خودروسازان داخلی روزبه‌روز روند نزولی پیدا می‌کند، این دیدگاه نیز از سوی کارشناسان خودرویی مورد توجه قرار گرفته است. بدین ترتیب باوجود آنکه نرخ ارز به‌عنوان یکی از متغیر‌های کلیدی اقتصاد، نقش مهمی در قیمت تمام شده خودروهای تولید داخل دارد اما کارشناسان به‌دلیل اثر این نرخ بر رونق صادرات، افزایش آن را موجب منتفع شدن صنعت خودرو کشور عنوان می‌کنند؛ چراکه این موضوع انگیزه خودروساز را برای صادرات افزایش می‌دهد که در نهایت به سودآوری صنعت خودرو منجر خواهد شد.

هر چه باشد با توجه به اعلام نرخ رسمی دلار از سوی بانک مرکزی باید از یک سو انتظار داشت قیمت محصولات مونتاژی خودروسازان با افزایش بیشتری نسبت به خودروهای پرتیراژ داخلی مواجه شود و از سوی دیگر هم باید منتظر بود که آمار و ارقام صارداتی خودروسازان بیشتر از بیش گردد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین