کد خبر: ۵۲۱۰۳
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۸۵ - ۱۶:۱۱
مسئله آن‌قدر پیچیده نیست که حل نشود

پیشنهاد روحانی برای حل بحران هسته‌ای

آفتاب‌‌نیوز : دکتر حسن روحانی که هم‌اکنون ریاست «مركز تحقیقات استراتژیك» مجمع تشخیص مصلحت نظام را بر عهده دارد؛ پس از چند ماه سکوت در زمینه بحران هسته‌ای در گفتگو با «خبرگزاری فارس» با اشاره به وضعیت موجود پرونده هسته‌ای و شرایطی كه غرب برای مذاكره با ایران تعیین كرده است، اظهار داشت: غربی‌ها باید بدون هیچ‌گونه چارچوب خاصی وارد مذاكره با ایران شوند و بر این اساس ایران نیز می‌تواند با اروپا یا گروه 1+5 به گفتگو بنشیند كه آنگاه می‌توانیم به راه حلی دوطرفه دست یابیم. 

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با بیان اینكه «تعلیق یا تحریم موضوعی نیست كه ایران آن را بپذیرد» افزود: اگر غرب اعلام كند كه حاضر است با ایران گفتگو كند و مدت زمان مناسبی را نیز به این امر اختصاص دهد، به نتیجه دست خواهیم یافت. 

روحانی تصریح كرد: این امر منوط به این است كه غربی‌ها موضوع شورای امنیت را فراموش كنند و وارد مذاكره‌ای جدی با ایران شوند؛ چون آنها اعلام می‌كنند كه فقط نگران دستیابی ایران به سلاح اتمی هستند و كشورمان نیز بارها اعلام كرده است كه به دنبال این موضوع نیست. قرار دادن ایران در راهی كه فقط دو گزینه «تحریم» یا «تعلیق» دارد، پذیرفتنی نیست. 

روحانی با تاكید بر این نكته كه «اگر واقعاً غرب فقط از دستیابی ایران به سلاح اتمی نگران است، ایران برای این مسئله راه حل دارد» یادآور شد: قبلاً نیز با فرانسه و شخص ژاك شیراك در فرمولی به نتیجه رسیده بودیم كه ایران اقدام به غنی‌سازی كند و نگرانی غرب نیز مرتفع شود كه متاسفانه این فرمول با مخالفت آمریكا مواجه شد. درحالی كه دولت آلمان نیز با این طرح موافق بود اما آمریكا نگذاشت انگلیس با آن موافقت كند و این مسئله متوقف شد. 

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این كه «فرمولهای دیگری نیز برای غنی‌سازی وجود دارد كه می‌توان با نگاه خوش‌بینانه درخصوص آنها به تفاهم رسید»، اظهار داشت: اگر غرب دست از تهدید بردارد، امكان رسیدن به تفاهم بسیار زیاد است. 

وی اضافه كرد: البته ممكن است كه ایران نیز بعد از آغاز مذاكرات قدم‌هایی را بردارد كه اعتماد طرف دیگر مذاكره به این نکته بیشتر شود كه ما قطعاً فعالیت صلح‌آمیز را دنبال می‌كنیم . یكی از این قدمها می‌تواند همكاری‌های بیشتر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باشد. 

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی تصریح كرد: مسئله آنقدر پیچیده نیست كه دو طرف اعلام كنند راه حلی برای رسیدن به تفاهم وجود ندارد و غرب اقدام به تهدید ایران نماید. 

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با تاكید بر این كه «ایران هیچگاه از حقوق حقه خود كه همه مردم پشتیبان آن هستند دست نمی‌كشد»، گفت: بارها اعلام كرده‌ایم به دنبال خودكفایی در تولید سوخت هسته‌ای هستیم و نمی‌توانیم نیازمند كشور دیگری باشیم؛ خصوصاً با فراز و نشیب‌هایی كه روسیه در همكاری با ایران داشته است، این نكته مسجل شده است كه باید در این زمینه به تولید داخلی اتكا كنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین