کد خبر: ۵۲۱۰۷
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۸۵ - ۱۸:۳۷
تحلیلی از بی‌بی‌سی

آیا اسرائیل ایران را بمباران می‌کند؟

آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش بی بی سی ادامه این برنامه برای اسرائیلی‌ها به مراتب نگران‌کننده‌تر است. در خاورمیانه عربی توده مردم اسرائیل را دنباله آمریکا در منطقه می‌دانند. حکومت ایران نیز اسرائیل را «یک لکه ننگ» توصیف می کند. تنها دو ماه پس از انتخابات گذشته بود که رئیس جمهور احمدی نژاد خواستار «حذف اسرائیل از صفحه روزگار» شد. 

واکنش صهیونیستها به این گفته توام با ترس و مظلوم نمایی بوده است. شیمون پرز نخست وزیر سابق این رژیم می گوید: «ایران تنها عضو جامعه جهانی است که علنا از محو یک عضو دیگر آن سخن می گوید». 

سایر مقامات تل آویو نیز همواره اخبار مربوط به پرونده هسته‌ای ایران را با نگرانی پیگیری کرده‌اند. اما طی روزهای اخیر و پس از آزمایش هسته‌ای کره شمالی نگرانی اسرائیل از این موضوع بسیار شدیدتر شده است. مسئولین این رژیم با تکرار این گفته که «ایران خطری است که موجودیت اسرائیل را تهدید می کند» خواستار جدی گرفتن موضوع از سوی دولت اولمرت هستند.

اما چرا رژیم اسرائیل تا این اندازه نگران حمله احتمالی تهران است؟ به عقیده برخی تحلیلگران سیاسی صهیونیست «فقط یک بمب اتمی کافی است تا به آرزوی آقای احمدی نژاد جامه عمل پوشانده و اسرائیل را عملا از روی نقشه جهان محو کند». مواجهه غیر مستقیم دو کشور در لبنان طی دو دهه گذشته نیز باعث شده تا همه نسبت به این ادعای ایران که برنامه هسته‌ای اش کاملا غیر نظامی است با بدبینی قضاوت کنند. آنها می‌گویند شکل رویارویی اخیر ارتش این رژیم با جنبش حزب الله نشان دهنده این بود که ایران اینک به پشت مرزهای اسرائیل رسیده است.

ایهود باراک نخست وزیر سابق این رژیم در اظهارنظری می‌گوید: بازنده بودن اسرائیل در چنین جنگی مثل تعطیل شدن یک مسابقه فوتبال نیست، این کشور واقعا از بین خواهد رفت. آوی دیچر رئیس سایق سرویس امنیتی این رژیم «شین بث» و وزیر فعلی امنیت عمومی نیز یکی از افرادی است که صریحا از«رویکرد پیشگیرانه» سخن می گوید: «اسرائیل نمی تواند تا زمان فرود اولین بمب اتم منتظر بماند». این گروه با طرح این پیش فرض که آمریکا به دلایل زیادی شرایط یک رویارویی نظامی با ایران در شرایط کنونی را ندارد اقدامی شبیه بمباران تاسیسات هسته ای عراق در سال 1981 را توصیه می کنند.

این نگرانی ها در حالی ابراز می شود که مطابق برآورد موسسه کارنگی، اسرائیل خود دارای زرادخانه ای با بیش از 200 کلاهک اتمی است. مقامات این رژیم با تکرار این ادعا که اولین کشور خاورمیانه نخواهند بود که از تسلیحات اتمی استفاده کند تاکنون هیچگونه اطلاعات درستی درباره برنامه اتمی شان به آژانس بین المللی انرژی اتمی نداده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین