کد خبر: ۵۲۱۲۱۸
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۶

با پیاده روی در طبیعت چه اتفاقی در بدن شما می افتد؟

تحقیقات بیان می کند لازم است ساعاتی را به گردش در طبیعت هم اختصاص دهیم، چون این کار برای سلامتی ما سودمند و شاید ضروری است.
آفتاب‌‌نیوز :
بسیاری از ما روز‌های کاری مان را در فضا‌های بسته، زیر نور چراغ‌های مهتابی و در برابر کامپیوتر‌ها سپری می‌کنیم، بعد از آن به خانه می‌رویم و زیر نور صفحات تلویزیون حمام می‌گیریم!

اما تحقیقات بیان می‌کند لازم است ساعاتی را به گردش در طبیعت هم اختصاص دهیم، چون این کار برای سلامتی ما سودمند و شاید ضروری است. محققان حوزه‌های روانشناسی و سلامت به دنبال دلایل علمی بیشتری هستند که نشان دهد ما می‌بایست به طبیعت برویم و از از دنیای آن لذت ببریم.

نیازی نیست برای زندگی به طبیعت نقل مکان کنیم، چون برای بسیاری از ما زندگی در شهر‌های بزرگ مناسب‌تر است. اما اگر به دنبال آن هستیم که سلامت فیزیکی و روانی خود را ارتقا دهیم، لازم است زمانی را در محیط‌های طبیعی بگذرانیم. این کار می‌تواند به شکل استفاده از پیاده روی در طبیعت نزدیک خانه، بازی در برف، شنا در دریا یا فقط گردش هفتگی در پارک محل زندگی مان باشد.

مزایای رفتن به طبیعت چیست؟

۱- پیاده روی در طبیعت می‌تواند حافظه‌ی کوتاه مدت را ارتقا دهد

تحقیقات زیادی نشان می‌دهد پیاده روی در طبیعت اثراتی بر ارتقاء حافظه دارد که در بقیه‌ی اشکال پیاده روی وجود ندارد.

طی پژوهشی، در میان افراد شرکت کننده کسانی که در فضایی طبیعی پیاده روی کرده بودند، عملکردشان در تست حافظه‌ی دوم به میزان ۲۰ درصد بهتر از تست اول بود. اما کسانی که در خیابان پیاده روی کرده بودند پیشرفتی نداشتند.

تحقیق مشابهی هم بر روی اشخاص مبلا به افسردگی انجام شد که نشان می‌داد پیاده روی در طبیعت بسیار بیشتر از پیاده روی در فضا‌های شهری موجب ارتقاء حافظه‌ی فعال می‌شود.

۲- حضور در طبیعت تأثیر اثبات شده‌ای در رفع اضطراب دارد

حضور در طبیعت از ویژگی‌ای برخوردار است که حالت فیزیکی اضطراب را تغییر می‌دهد.

طی پژوهشی معلوم شد افرادی که دو شب را در جنگل سپری کرده بودند در مقایسه با کسانی که همان زمان را در شهر گذارنده بودند، میزان تولید «کورتیزول» در بدن آن‌ها کمتر بود؛ هورمونی که اغلب نشانه‌ی اضطراب است.

در پژوهشی مشابه مشاهده شد، میزان تولید هورمون کورتیزول و ضربان قلب در کسانی که زمانی را در جنگل گذارنده بودند کاهش یافته بود.

محققان می‌گویند جنگل درمانی می‌تواند حالت‌های اضطراب آور را تسکین دهد.

در میان کارکنان اداری، حتی وجود منظره‌ای طبیعی در بیرون از پنجره با اضطراب کمتر و رضایت شغلی بیشتر مرتبط است.

۳- گذران زمان در طبیعت، التهابات بدن را کاهش می‌دهد

التهابات شدید بدنی با طیف وسیعی از بیماری‌ها مرتبط هستند، مثل بیماری‌های خود ایمنی، التهاب روده، افسردگی و سرطان. سپری کردن زمان در طبیعت می‌تواند به کنترل این مسأله کمک کند.

در پژوهشی، کسانی که زمانی را در جنگل سپری کرده بودند در مقایسه با آن‌هایی که در شهر بودند، میزان التهابات بدنی در آن‌ها کمتر بود. طی تحقیقی دیگر، در بیماران سالخورده‌ای که به مدت یک هفته به سفری در جنگل رفته بودند علائم التهاب در آن‌ها کاهش یافته بود. نشانه‌های دیگری هم مشاهده شده بود که از تأثیر مثبت گردش در جنگل بر فشار خون این بیماران حکایت می‌کرد.

۴- لذت بردن از طبیعت به رفع خستگی کمک می‌کند

حتما تجربه‌ی این حالت را داشته اید؛ زمانی که احساس می‌کنیم ذهن مان دیگر از کار افتاده است. محققان به این حالت «خستگی ذهنی» می‌گویند.

برای آنکه ذهن مان را دوباره به کار بیندازیم باید آن را در معرض محیط‌های احیا کننده‌ای قرار دهیم که طبق تحقیقات منظور از آن به طور کلی طبیعت است. در پژوهشی مشاهده شد افراد تنها با نگاه کردن به تصویری از طبیعت توانستند انرژی ذهنی خود را دوباره کسب کنند، در حالی که تصاویر شهری چنین تأثیری نداشتند.

همچنین تحقیقات نشان داده است زیبایی‌های طبیعت می‌تواند احساسات منفی را از بین ببرد و این یکی از مطمئن‌ترین شیوه‌ها برای تجربه‌ی ارتقاء ذهنی است.

۵- گردش در طبیعت می‌تواند به مقابله با افسردگی و اضطراب کمک کند

احتمالا حضور در طبیعت می‌تواند به تسکین اضطراب، افسردگی و دیگر مشکلات روحی کمک کند، به ویژه زمانی که با انجام ورزش همراه باشد.

طی پژوهشی معلوم شد پیاده روی در طبیعت با کاهش میزان اضطراب و حالات بد روحی مرتبط است. تحقیقی دیگر نشان داد پیاده روی در فضا‌های طبیعی می‌تواند در رابطه با اختلال افسردگی اساسی، از منظر بالینی و به عنوان مکملی برای درمان‌های موجود سودمند باشد.

تحقیقی که در رابطه با مفهوم «ورزش سبز» انجام شد بیان می‌کند فضا‌های طبیعی باعث بهبود عزت نفس و حالت روحی می‌شوند.

۶- حضور در طبیعت باعث حفظ بینایی می‌شود

دست کم در مورد کودکان تحقیقات زیادی نشان داده است فعالیت در فضا‌های طبیعی احتمالا تأثیری حافظتی بر چشم‌ها دارد و خطر بروز نزدیک بینی در چشم‌ها را کاهش می‌دهد.

افزایش زمان حضور در طبیعت می‌تواند شیوه‌ای آسان برای کاهش خطر بروز نزدیک بینی و پیشرفت آن در کودکان باشد.

۷- گردش در طبیعت فشار خون را کاهش می‌دهد

با وجود تمامی اثرات سلامت بخش ذکر شده، تعجبی ندارد که حضور در طبیعت اگر معمولا با پیاده روی همراه باشد، فشار خون را هم کاهش خواهد داد.

تحقیقات زیادی این تأثیر گردش در طبیعت را نشان داده است. طی تحقیقی در کشور ژاپن مشاهده شد پیاده روی در جنگل علاوه بر کاهش تولید هورمون استرس و متوسط ضربان قلب، باعث پایین آمدن فشار خون شرکت کنندگان پژوهش هم شده بود.

۸- رفتن به طبیعت می‌تواند توانایی تان در تمرکز را بهبود دهد

همه‌ی ما می‌دانیم که محیط‌های طبیعی از تأثیری احیا کننده برخوردار هستند؛ نکته‌ای که می‌توان از آن در بهبود تمرکز از دست رفته‌ی خود بهره برد.

طی تحقیقی، پژوهشگران ابتدا تلاش کردند توانایی تمرکز را در شرکت کنندگان پژوهش کاهش دهند. سپس برخی از شرکت کنندگان به پیاده روی در طبیعت رفتند، بعضی دیگر در شهر پیاده روی کردند و عده‌ای هم تنها مشغول استراحت شدند. بعد از بازگشت شرکت کنندگان، کسانی که به طبیعت رفته بودند نمره‌ی بالاتری در تست غلط گیری و تصحیح کسب کردند.

این تأثیر حضور در طبیعت چنان قوی است که شاید حتی بتواند کمکی به کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی-بیش فعالی باشد؛ به طوری که طی پژوهشی مشاهده شد این کودکان بعد از ۲۰ دقیقه فعالیت در پارک، تمرکز بهتری داشتند.

۹- بعد از حضور در طبیعت عملکرد بهتری در کار‌های ابتکاری دارید

«طبیعت درمانی» را شیوه‌ای درمانی می‌دانند که هیچ یک از عوارض جانبی شناخته شده را ندارد، همیشه آماده و دسترس است و می‌تواند بدون هیچ هزینه‌ای عملکرد شناختی فرد را بهبود بخشد.

طی پژوهشی مشاهده شد افراد شرکت کننده بعد از حضور طبیعت، عملکرد بهتری در تست حل مسأله داشتند.

۱۰- گردش در طبیعت حتی می‌تواند به جلوگیری از سرطان کمک کند

تحقیقات در این زمینه هنوز در مراحل اولیه قرار دارد، اما پژوهش‌های ابتدایی بیان می‌کند حضور در طبیعت، به ویژه در جنگل، احتمالا تولید پروتئین‌های ضد سرطان در بدن را افزایش می‌دهد. افزایش میزان این پروتئین‌ها احتمالا تا ۷ روز بعد از سفر ادامه دارد.

در ژاپن «حمام جنگل» (پیاده روی در جنگل) را که یکی از شیوه‌های جنگل درمانی است، نوعی درمان پیشگیرانه می‌دانند و تحقیقات در این کشور نشان داده است در مناطقی که پوشش جنگلی بیشتری وجود دارد، نرخ مرگ و میر بر اثر انواع سرطان‌ها کمتر است.

۱۱- جنگل‌ها می‌توانند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شوند

فعالیت سلولی مرتبط با تأثیرات ضد سرطانی احتمالی جنگل‌ها هم حاکی از ارتقاء کلی سیستم ایمنی بدن است.

تحقیقی که در سال ۲۰۱۰ در این رابطه صورت گرفت بیان می‌کند یافته‌ها حاکی از تأثیرات مثبت محیط جنگل‌ها بر عملکرد سیستم ایمنی بدن انسان هستند. اما پژوهشگران معتقدند لازم است تحقیقات بیشتری در خصوص این ارتباط انجام شود.

۱۲- گذران وقت در طبیعت با کاهش کلی خطر مرگ زودهنگام مرتبط است

وجود فضا‌های سبز اهمیت ویژه‌ای برای ساکنان شهر‌ها دارد.

طبق پژوهش ها، شیوع طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها در میان کسانی که در نزدیکی فضا‌های سبز زندگی می‌کنند کمتر است. تحقیقات دیگری از وجود رابطه‌ی مستقیم میان گذران وقت در جنگل‌ها و سلامت عمومی حاکی بوده است.

پژوهش‌های جدید نیز بیان می‌کنند حضور بیشتر در طبیعت، تا میزان ۱۲ درصد نرخ مرگ و میر را کاهش می‌دهد و مهم‌ترین تأثیرات آن در رابطه با کاهش خطر مرگ بر اثر سرطان و بیماری‌های ریوی و کلیوی است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین